شناسهٔ خبر: 50358274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

پیشنهاد کمیسیون اقتصادی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید را احیا می‌کند

تهران-ایرنا- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس به نتیجه برسد هم رانت و فسادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد کرده از بین خواهد رفت و هم اینکه تولید را احیا می‌کند.

صاحب‌خبر -

«محمدرضا پورابراهیمی»‌ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره برخی مباحث مطرح شده درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و صدور کارت اعتباری برای مصرف کنندگان گفت: مجلس از همان ابتدا که موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح بود با آن مخالفت کرد چرا که اعتقاد داشتیم باید ارز ۴۲۰۰ تومانی به شیوه مصرف نه به شیوه واردات به مردم اختصاص یابد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: میزان اختصاص ارز به کالاهای وارداتی در سال‌های اخیر حدود ۶۰ میلیارد دلار بوده که این نشان می‌دهد سالانه به طور متوسط ۱۵ میلیارد دلار یارانه به کالای اساسی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: اگر ما به التفاوت آن را حداقل ۱۰ هزار تومان درنظر بگیریم، می‌بینیم که در طول این ۴ سال حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور با کمترین اثربخشی در نظام اقتصادی به رانت و فساد تبدیل شده است.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه از ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی نصیب مردم نشده است،‌ افزود: در این زمان که مردم می‌خواهند مایحتاج خود را تهیه کنند تقریبا همه اقلام و کالاها را با ارز آزاد خریداری می‌کنند.

پورابراهمیمی با اشاره به پیشنهاد و طرحی که کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت ارائه داده است،‌ اظهار داشت: پیش از این به دولت پیشنهاد داده بودیم که به جای اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردات اختصاص دهند، به مصرف اختصاص داده شود که به عدالت نزدیک‌تر است. اما دولت قبل با پیشنهاد ما همراهی و همکاری نکرد.

وی ادامه داد: البته مافیا هم پشت این موضوع بود و آنها دل مسوولان را خالی کرده و رسانه‌ها نیز تبلیغ می‌کردند که به زودی قیمت‌ها چند برابر می‌شود و سبب نگرانی مردم می‌شدند و اجازه نمی‌دادند تا اختصاص ارز به واردات منتفی شده و به مصرف اختصاص یابد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم که برای گزارش‌ها و پیشنهادهای مجلس وقت گذاشته و آنها را بررسی می‌کند، گفت: پس از بحث و بررسی که بین نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت سیزدهم برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شد، قرار است این موضوع بیشتر بررسی شود. چرا که اکنون ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به رانت و فساد تبدیل شده و باید این مبلغ به مردم برسد.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه پیشنهاد کمیسیون اختصاص کارت اعتباری برای مردم برای تامین کالای اساسی است، عنوان کرد: این کارت اعتباری شبیه کارت سوخت خودرو است که مقدار مشخصی سهمیه در آن در نظر گرفته شده که هم با نرخ مشخص بنزین می‌زنید و مقداری هم با نرخ آزاد برای هر خودور در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد:‌ شبیه همین کارت سوخت در کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است تا مردم از ارز ۴۲۰۰ تومانی به شکل عادلانه تری بهره مند شوند. چرا که اکنون در استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی اغنیا بیشتر و فقرا و طبقه متوسط بسیار کمتر بهره‌مند می‌شوند که این چالش مهمی در نظام اقتصادی کشور است.

پورابراهیمی تاکید کرد: اگر پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس به نتیجه برسد هم رانت و فسادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد کرده از بین خواهد رفت و هم اینکه تولید را احیا می‌کند و از طرفی به عدالت نزدیک است و سبب اصلاح سرانه مصرف شده و معیشت مردم را بهبود می‌بخشد.

وی با تاکید بر اینکه از زمان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مصرف نان به میزان یک و نیم برابر در کشور افزایش یافته است، گفت: مصرف نان مردم افزایش نیافته بلکه بخشی از آن از طریق اتباع خارجی مقیم ایران مصرف می‌شود و بخش دیگر هم به محصولات دیگر تبدیل شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد:‌ نان تولید شده خشک می‌شود و به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها دامی این نان خشک شده به عنوان خوراک برای دام‌ها استفاده می‌شود که همه مسائل نشات گرفته از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی است که چرخه اقتصادی کشور را به هم زده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه در صورت اصلاح موضوع اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد، اضافه کرد: در صورت به نتیجه رسیدن پیشنهاد کمیسیون اقتصادی، چالشهایی مانند چالش قاچاق، برقراری عدالت اجتماعی،‌ اصلاح الگوی مصرف  برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم این موضوع را در دست بررسی دارد و با کلیات آن موافق است. فقط اختلاف نظرهایی در اجرای آن است که امیدوارم آن هم برطرف شود تا برای معیشت مردم هم موثر واقع شود.

نظر شما