شناسهٔ خبر: 50357382 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لارستان منطقه ای یکپارچه با وحدت دیرینه است

سیداحمدهاشمی از علمای برجسته اهل سنت در همایش منادیان وحدت لارستان گفت: مسلمان بودن و لارستانی بودن، دو عامل اساسی وحدت میان مردم منطقه لارستان بزرگ در طول تاریخ بوده است که باید با تأکید بر نقاط مشترک تداوم یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، شامگاه گذشته همزمان با میلاد حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) همایش منادین وحدت در حسینیه اعظم شهر لار با حضور مسوولین مختلف شهرستان و علمای شیعه و سنی برگزار گردید.

سیداحمد هاشمی از علمای برجسته اهل سنت و استاد حوزه علمیه شهرستان اوز در این همایش اظهار داشت: در دنیای امروز با توجه به توطئه ها و دسیسه های دشمنان برای ایجاد اختلاف در میان مسلمانان، بیش از هرزمان نیازمند وحدت و تأکید بر نکات مشترکمان هستیم.

هاشمی با تأکید بر شخصیت ممتاز حضرت محمد(ص) در حل و مدیریت اختلافات بیان داشت: موفقیت های پیامبر(ص) موفقیت های همه جانبه چه در عرصه های دنیوی و چه در عرصه های دینی بوده است، حضرت محمد(ص) چنان شخصیت ممتازی داشته اند که حتی دشمنانشان هم به بزرگواری حضرتش شهادت می دادند، در بحث مدیریت اختلافات یکی از نمونه های زیبایی که پیامبر اختلافات را به زیبایی تمام مدیریت کردند جنگ حُنین و تقسیم غنایم بود.

وی افزود: حضرت محمد(ص) در جریان مدیریت اختلاف ها با تأکید بر نقاط قوت و نقاط مشترک مسلمانان این مباحث را به طور مسالمت آمیز در میان مسلمانان مدیریت می کردند و مهربانی و مودت را گسترش می دادند.

استاد حوزه علمیه شهرستان اوز در ادمه سخنان خود با اشاره به وحدتی که در میان مردم لارستان بزرگ از دیرباز وجود داشته است گفت: لارستان بزرگ یکی از جلوه های بزرگ وحدت میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی است که از دیرباز این وحدت در میان مردم وجود داشته است.

او با تأکید بر دو عامل مسلمان بودن و لارستانی بودن به عنوان عوامل وحدت مردم لارستان اظهار داشت: لارستان بزرگ سرزمینی ست که در طول تاریخ با تکیه بر دو عامل مسلمان بودن و لارستانی بودن اتحاد میان مردمانش رواج داشته است، فرزانگان و شخصیت های برجسته ای همچون مرحوم آیت الله آیت اللهی از کسانی بوده اند که منادی وحدت در منطقه لارستان بوده است،این دیار فرزانگانی نیز داشته است که در خارج از کشور هم ندای وحدت داشته اند از جمله محمد مصلح الدین لاری فیلسوف،مورخ و مفسر لاری که در ترکیه مدفون است.

هاشمی به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص وحدت مثال زدنی مردم لارستان نیز اشاره کرد و گفت: حضرت آیت الله خامنه ای در سفر به لارستان از وحدت و مسالمت آمیزی برجسته ای که در میان مردم این منطقه وجود دارد نام بردند و این وحدت را شاخص مهم و قابل تحسینی دانسته اند. 

  هاشمی افزود: منطقه لارستان بزرگ ریشه در تاریخ دارد، سرزمینی که دارای حکومت وسیع محلی بوده است، سکه ای به نام سکه لاری را آن هم با شکل متمایز از شکل رایج(به صورت قلاب تا شده) ضرب کرده است که این واحد پولی در دنیای امروز در مناطقی مانند گرجستان و جزیره مالدیو رواج دارد،در گرجستان نام واحد پولی لاری است و در جزیره مالدیو پول های خرد با نام سکه لاری شناخته می شوند.

وی در ادامه با تأکید بر حفظ مشترکات میان مسلمانان و پرهیز از ختلاف بیان داشت: لارستانی ها از گذشته های دور دارای مناسبات و روابط مختلف اجتماعی،سیاسی و... بوده اند بدون اینکه بر سر مذهب و شیعه و سنی بودن دچار اختلاف گردند، اکنون نیز همین شیوه باید امتداد پیدا کند و قدر مشترک ها و نقاط وحدت ساز تقویت شود.

انتهای پیام/ف

نظر شما