شناسهٔ خبر: 50350849 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

الگوپذیری بچه مسجدی ها از سنت نبوی در دستگیری از نیازمندان

نقش مسجد و کانون مساجد در ترویج دین و تبیین معارف دین همواره مهم بوده و اکنون در هفته وحدت و میلاد با سعادت حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) میدان داری اعضای کانون مساجد در دستگیری از نیازمندان، هدفمندسازی فعالیت ها برای نهادینه کردن ارزش هاست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان - مازندران/ مریم نظری؛ هفته وحدت، فرصتی مناسب برای نهادینه کردن ارزش های اسلامی و دینی است و نقش مسجد و کانون مساجد در ترویج دین و تبیین معارف دین همواره مهم و اثرگذار بوده و اکنون در هفته وحدت و میلاد با سعادت حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) میدان داری اعضای کانون مساجد در دستگیری از نیازمندان، هدفمندسازی فعالیت ها برای نهادینه کردن ارزش های اسلامی است.

 

هفته وحدت از 12 تا 17 ربیع الاول ناگذاری شده است و این نامگذاری به این علت است که به اعتقاد علمای اهل تسنن ولادت پیامبر اکرم (ص) 12 ربیع الاول است و علمای اهل تشیع بر این باورند که ولادت نبی مکرم اسلام (ص) 17 ربیع الاول است و به همین جهت معمار کبیر انقلاب برای ایجاد وحدت میان مسلمانان 12 تا 17 ربیع الاول را بعنوان هفته وحدت نامگذاری کردند.

نامگذاری 12 تا 17 ربیع الاول به نام هفته وحدت در واقع احترام به عقیده و نظر هر دو مذهب تسنن و تشیع و استحکام بخشیدن به وحدت و اتحاد میان مسلمانان و نقش برآب کردن توطئه ها و ترفندهای دشمن علیه مسلمانان اس و در این بین کانون های مساجد هم به عنوان کانون فرهنگی و هنری در راستای عمق بخشیدن به این وحدت و همبستگی همچون همه فعالان فرهنگی و اجتماعی در این هفته پای کار استحکام بخشی وحدت در جهات مختلف است.

 

همه ما با شنیدن نام کانون های فرهنگی و هنری مساجد، دو کارکرد فرهنگی و هنری به عنوان محورهای فعالیت های کانون مساجد در ذهن مان تداعی می شود؛ اما بچه مسجدی ها نشان دادند که نه تنها در این عرصه پیشگام بوده و خدمات گسترده و دخور توجهی ارائه دادند، بلکه در عرصه های مختلف کارهای موثری ارائه شده است.

 

با شروع و شیوع ویروس کرونا در بیش از یکسال و نیم گذشته بچه مسجدی ها جانانه برای مقابله با این ویروس و کمک به نیازمندان وارد عرصه شدند و در میدان آموزش و اطلاع رسانی عمومی در مورد کرونا، مقابله با شیوع کرونا، همراهی با مدافعان سلامت در کمک به بیماران کرونایی، کمک به نیازمندان و ارائه کمک های مومنانه، کمک به آسیب دیدگان اقتصادی کرونا و همچنین در عرصه اطلاع رسانی واکسیناسیون جانانه در میدان عمل وارد شده و نشان دادند که کار بچه مسجدی ها تنها منحصر به عرصه فرهنگی و هنری نیست و در جهات مختلف سرآمد و کارآمد هستند.

 

در این میان کارآمدی بچه مسجدی ها در مناسبت های مذهبی در دوران کرونا همچون همیشه و البته در بسیاری از موراد در فضای مجازی به دلیل شیوع کرونا ادامه داشت و اجازه ندادند فعالیت های مذهبی و دینی تعطیل شود و بچه های مسجد تحت لوای کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای تعظیم شعائر دینی همچون همیشه پیشتاز بودند.

در روایتی از امام علی(ع) داریم که فرمودند: « برکت عمر در نیکوکاری است» و تاکید و سفارش اولیای الهی به نیکوکاری و دستگیری از نیازمندان موجب شده است که اعضای کانون مساجد در این بخش بیکار ننشینند و پیشتاز در خدمت رسانی باشند.

 

پیشتازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا و عملیاتی کردن طرح‌ها و برنامه‌های مختلف جهت مبارزه با این بیماری و لبیک گویی به فرمان رهبری در دستگیری از نیازمندان موجب نشد تا رسالت آنان در جبهه فرهنگی زیر سایه کرونا کمرنگ شود و همه کارکردهای مختلف مسجد را با تاکید بر احیای کارکردهای مساجد در این دوران به منصه ظهور رساند که یکی از کانون های فرهنگی هنری پس از شیوع بیماری کرونا در بحث فرهنگی و نیز کمک های مومنانه پیشتاز بوده است، کانون فرهنگی هنری شهدا مسجد امام جعفرصادق(ع) بهشهر بوده که از همان ابتدای شیوع کرونا و با لبیک گویی به فرمان رهبری در کمک های مومنانه جانانه وارد عمل شد.

 

استمرار کمک های مومنانه بچه مسجدی ها در هفته وحدت

اعضای کانون فرهنگی هنری شهدا مسجد امام جعفرصادق(ع) بهشهر در میدان عمل و کمک به نیازمندان نشان دادند که همچنان در مسیر سنت های نبوی و علوی گام برداشته و دستگیری از نیازمندان فرهنگی است که در جان و دل بچه مسجدی ها ریشه داونده است و از توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی گرفته تا پخت بهداشتی غذای افطاری و سحری و توزیع در بین نیازمندان و تا توزیع کمک های مومنانه و غذای گرم در محرم و هفته وحدت همه و همه نشان دادند که در مسیر ارزش های اسلامی ثابت قدم هستند.

 

«عقیل قلندری» به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: جوانان نوجوانان فعال کانون در فرهنگسازی و دعوت مردم و اهالی محله به این رزمایش کمک های مونانه در بخش های مختلف معیشتی، لوازم التحریر و بهداشتی  مشارکت داشته اند و کمک های مومنانه به محرومین توسط  نوجوانان و جوانان کانونی صورت می گیرد.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهدا مسجد امام جعفرصادق(ع) بهشهر در این باره می گوید: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای کارکردهای مساجد تشکیل شده اند و رویکرد کانون ما در بحث جذب نوجوانان و جوانان به مسجد تنها به فعالیت های درون مسجد خلاصه نشده است و جوانان میدانی در میدان عمل و کار جهادی وارد کار شده و دستگیری از نیازمندان در دوران کرونا و فرهنگ سازی مقابله با این ویروس مهمترین اولویت ما بوده است.

 

وی افزود: در هفته وحدت امسال هم با الگوبرداری از سیره و روش انبیای الهی و حضرت رسول(ص) در دستگیری از نیازمندان، اطعام دهی و اجرای طرح کمک های مومنانه اجرایی شده و تلاش شد تا با شناسایی افراد نیازمند واجد شرایط در این بخش خدمات دهی شود.

 

کمک به نیازمندان شور و شعور عملی وحدت مسلمانان

در هفته وحدت و ایام منتهی به ولادت رسول خاتم، حضرت محمد مصطفی(ص) امسال هم اعضای کانون مساجد مازندران همچون سایر کانون های مساجد کشور با تدارک مفصل و برنامه های متنوع، شادی مومنانه را مهمان خانه های مردم کرده و با  الگوپذیری از سنت نبوی در دستگیری از نیازمندان وارد عرصه شدند.

«مجتبی افشار زاده» به خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران گفت: یکی از مهمترین اقدامات بچه های مسجد با راهبری کانون های فرهنگی هنری در این ایام مبارک هفته وحدت، استمرار کمک های مومنانه و رزمایش مواسات به برکت ایام ولادت رسول خاتم(ص) و امام صادق(ع) است، کمک هایی که با الهام از سیره آن حضرت(ص) و نیز کاستن فشارهای مالی کرونا انجام شده و می شود.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام علی(ع) نکا افزود: کمک به نیازمندان شور و شعور عملی وحدت مسلمانان است و همه ما باید در این بخش تلاش کنیم و کانون امام علی(ع) نکا هم همچون همیشه در این عرصه فعال ظاهر شده است و کمک مومنانه در هفته وحدت با قوت اجرایی شد.

 

وی تصریح کرد: همواره دشمنان دین برای نابود کردن اسلام و مسلمین تلاش کرده و با انواع ترفندها قصد داشته اند با ایجاد تفرقه بین مسلمانان از اشاعه و رشد اسلام جلوگیری نمایند و اکنون مهمترین وظیفه ما حفظ وحدت است.

 

کمک به نیازمندان اخلاق زیبای اسلامی

حجت الاسلام «جواد قنبری» می گوید: مطالعه‌ قرآن و سنّت و سیره‌ نبوی و انبیای الهی نشان می‌دهد که ارزش و ثواب خدمت به افراد نیازمند و دستگیری از نیازمندان دارای ثواب و پاداش دنیوی و اخروی فراوان است و لذا باید در این راستا نه تنها در هفته وحدت و مناسبت ها که در طول سال تلاش شده و در کانون مساجد بعنوان پایگاه فرهنگی فرهنگ سازی شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری منهاج نکا به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در فضیلت و ثواب کمک به مومنان و دستگیری از نیازمندان احادیث و روایات فراوانی داریم و در روایتی از رسول خدا - صلی الله علیه و آله داریم که فرمودند: «هر كس یك نیاز مؤمنی را روا سازد، خداوند حاجت های فراوان او را روا سازد كه كمترین آن بهشت باشد» و همچنین از حضرت رسول در بحارالانوار داریم که فرمودند: « در خواست نیازمندی را که خودش نمی تواند آن را ابلاغ کند به من برسانید. و هر که تقاضای درمانده ای را به مسئولی برساند در حالی که نیازمند، خودش از رساندن نامه اش ناتوان است؛ خداوند او را در روز قیامت بر صراط ثابت قدم نماید». «بحار الأنوار، ج 3، ص 384»

وی کمک به نیازمندان اخلاق زیبای اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: نبی‌اکرم با وحدت‌آفرینی در میان مستضعفان بار سنگین رسالت الهی را بر دوش کشیدند و با دستگیری از نیازمندان نشان دادند که اسلام دین تک بعدی در بخش عبادت نیست و در کنار امور عبادی و اسلامی دستگیری از نیازمندان و مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هم در اولویت کار ماست.

 

حجت الاسلام قنبری یادآور شد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دست‌آویز مخالفان اسلام، بحث شیعه و سنی و اختلاف میان این دو مذهب از مسلمانان است در حالی که مهمترین وظیفه ما توجه به مشترکات فراوانی است که در بین شیعه و سنی وجود دارد و لزوم حفظ وحدت میان مسلمین از جمله اموری است که باید مورد توجه باشد.

 

به گزارش شبستان ، این روزها کانون ‌های مساجد با بهره‌گیری مناسب از سیره و روش نبی مکرم اسلام محمد مصطفی(ص) و انبیای الهی در کنار کارکردهای فرهنگی و اجتماعی خود توجه به دستگیری از نیازمندان و رفع نیاز آنان را به عنوان الگویی از رسول اسلام در دستور کار خود دارند تا با ارتقا فرهنگ عمومی یاریگر نیازمندان برای عبور از این روزهای سخت و پر دغدغه باشند.

 امروز مدیران کانون‌ها در کنار اعضای فعال کانون فرهنگی هنری مساجد با همتی جهادی و با بهره‌گیری از تمام توان برای نهادینه کردن ارزش های اسلامی و نبوی و علوی وارد کار شده اند تا همچون همیشه بهترین پایگاه برای ترویج دین، ارزش های اسلامی و کارکردهای فرهنگی– اعتقادی و پشتوانه سلامت زندگی اجتماعی افراد باشند.

پایان پیام/175

نظر شما