شناسهٔ خبر: 50348831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

«روابط ایران و پاکستان بر پایه برادری است»

رحیم حیات قریشی در مراسم شب فرهنگی و جشنواره غذای پاکستان طی سخنانی گفت: بسیار خرسندم که در این عصر به شما خوش آمد گویم و بدینوسیله فرهنگ غنی و گسترده پاکستان را جشن بگیریم. باعث افتخار من است که موسیقی سنتی و میراث دیرینه آشپزی پاکستان را با روح واقعی و رنگ‌هایی مزین و با تمام اشکال باستانی و مدرن آن ارائه ‌دهیم.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

سفیر پاکستان در تهران ضمن اشاره به مساله کشمیر و این که اعتراض این مردم از بی‌عدالتی‌ها پابرجاست، تاکید کرد: روابط پاکستان و ایران بر پایه های محکم برادری و دوستی متصل است.

رحیم حیات قریشی در مراسم شب فرهنگی و جشنواره غذای پاکستان طی سخنانی گفت: بسیار خرسندم که در این عصر به شما خوش آمد گویم و بدینوسیله فرهنگ غنی و گسترده پاکستان را جشن بگیریم. باعث افتخار من است که موسیقی سنتی و میراث دیرینه آشپزی پاکستان را با روح واقعی و رنگ‌هایی مزین و با تمام اشکال باستانی و مدرن آن ارائه ‌دهیم.

وی تصریح کرد : در تالار مجاور، نمایشگاه خوشنویسی اشعار علامه محمد اقبال، معروف به اقبال لاهوری را در ایران ترتیب داده شده از شما می‌خواهم که با هنرمند خوشنویس ایرانی آقای خسرو آذربیگ که در زندگی خود به عشق اقبال به نظم و نثر وی روی آورد دیدار فرمایید.

سفیر پاکستان در تهران همچنین بیان کرد:  روابط پاکستان و ایران بر پایه های محکم برادری و دوستی متصل است. پیوندهای فرهنگی و سنتی مشترک ما منبع قدرت عظیم بر استقامت پیوندهای برادرانه ما است.

رحیم حیات قریشی افزود : ملت پاکستان برای هفتاد و پنجمین جشن یوم آزادی پاکستان در ماه اوت  سال آینده شمارش معکوس خود را آغاز می کند. این برنامه بخشی از مجموعه فعالیت‌هایی است که سفارت در ماه‌های آینده ترتیب داده تا حضور پاکستان بر روی نقشه جهان از سال 1947 تا ظهور آن به عنوان کشوری مسئول، مدرن و آینده‌ نگر را جشن بگیرد.

این دیپلمات پاکستانی اظهار داشت: در حالی که استقلال ملی و غنای فرهنگی خود را به طور مشترک جشن می گیریم ، برادران و خواهران خود را در جامو و کشمیر اشغالی کشور همسایه فراموش نخواهیم کرد، که در 27 اکتبر روز سیاه را به نشانه اعتراض به ظلم و بی عدالتی برپا می دارند. پس از گذشت هفت دهه، مردم کشمیر با بدترین شکل سرکوب دولت مواجه شده اند. درست مانند رنج های ناگفته شان، اعتراض آنان از این بی عدالتی ها همچنان پابرجاست. بیایید دست در دست هم ابراز همبستگی کرده و به فداکاری های مردم کشمیر ادای احترام کنیم.

وی خاطرنشان کرد :امروز مسلمانان سراسر جهان ماه مبارک ربیع الاول را که ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) می باشد جشن می گیرند. همچنین هفته وحدت مسلمین را در ایران و سایر نقاط جهان اسلام جشن می گیریم. تکریم پیامبر اسلام (ص) و ارادت به اهل بیت (ع) عمیقاً در دل هر مسلمانی ریشه دوانده است و چه زیباست که بیان این احساسات از طریق رسانه قوالی اجرا گردد.

 

وی همچنین گفت: همانطور که مستحضر هستید، قطعه اصلی این مراسم اجرای قوالی توسط برادران مشهور قوال پاکستانی ، آقایان فرید ایاز و ابومحمد است. این گروه قوالی برای منطقه ناآشنا نیستند و اجرای قوالی آنها در ایران در گذشته با استقبال چشمگیری روبرو بوده است.

حیات قریشی تصریح کرد : قوالی در اصل ستایش خالق و عشق به خداوند از طریق موسیقی و شعر است. که با ستایش از حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) از طریق استعاره های عشق و عرفان آغاز می شود. قوالی در معنای لغوی از کلمه عربی قال گرفته شده است که به معنای گفتن یا کلمه است. این یک سنت موسیقی صوفیانه است که قدمت آن به بیش از 700 سال در جنوب آسیا می رسد. ترویج اسلام در غرب و جنوب آسیا عمدتا از طریق سنت های صوفیانه و عرفانی به دست آمد که تا به امروز نیز بر حواس ما مستولی است.

در این مراسم که در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد، دیپلمات‌ها، سفرای نمایندگی‌های مقیم تهران،  اندیشمندان ایرانی و شماری از اعضای جامعه ایرانی و پاکستانی حضور داشتند.

دو تن از قوالان مشهور پاکستان آقایان فرید ایاز و ابومحمد با اجرای موسیقی قوالی خود به پیامبر اکرم (ص) ادای احترام کردند.

همچنین نمایشگاه خوشنویسی اشعار علامه اقبال (معروف به اقبال لاهوری) توسط  خسرو آذربیگ نیز به معرض نمایش درآمد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

نظر شما