شناسهٔ خبر: 50348797 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

چرا گزارش‌های ۶ ماهه، بورس را مثبت نمی‌کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: گزارش ۶ ماهه فعالیت شرکت‌ها می‌تواند بازار را به سمت بالا بکشاند، اما نرخ بهره و فروش اوراق دولتی این اجازه را نمی‌دهند.

صاحب‌خبر -

محمدرضا برگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی که تا انتهای مهر ماه فرصت انتشار آن را داشتند، گفت: معمولا سال مالی اغلب شرکت‌ها انتهای اسفند ماه است، بر همین مبنا زمان حال حاضر موعد انتشار گزارش‌های فعالیت شش ماهه شرکت‌هاست.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با نظر به پیشینه بازار در ۶ ماه اول سال باید بگوییم بورس از لحاظ شاخص و قیمت سهم‌ها اُفت کرده است.

وی ادامه داد: اما از نظر تغییرات بنیادی و سود شرکت‌ها، در بازار متغیری داریم به نام p/e که نسب قیمت سهم به ازای سود هر سهم است. پارامتری که در این ۶ ماه صورت کسرش، یعنی قیمت سهام اُفت کرده است. این کاهش به افراد این دید را می‌دهد که ارزش شرکت‌ها پایین‌تر آمده و p/e  تحلیلی هر چه پایین‌تر باشد بهتر است، که به این امر در حال نزدیکی هستیم.

برگی تصریح کرد: p/ e مطلوب سرمایه‌گذاری برای بازار را با نرخ بهره بانکی ۲۰ درصد ۵ در نظر می‌گیریم، بنابراین شرکت‌هایی که قیمت سهام شان در این ۶ ماه اُفت کرده، با توجه به گزارش‌هایی که در ۳ ماه اول از آن‌ها دیده ایم پیش بینی می‌کنیم که این شرکت‌ها گزارش‌های خوبی را در ۶ ماه منتشر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: برآیند کلی این گزارش‌ها با توجه به عدم رشد قیمت سهام و با نظر به عملکرد شرکت‌ها در ۳ ماه مثبت است و سهامداران منتظر شنیدن گزارش‌های مثبتی هستند.

وی ادامه داد: البته این مواردی که گفته شد کل صنایع را در بر نمی‌گیرد، ولی به طور مثال کل سیمانی‌ها از افزایش نرخ تاثیر پذیرفتند، اما یکی بیشتر و  دیگری کمتر، در صنایع دارو انتظار گزارش‌های خوب داریم که البته شامل همه شرکت‌های آن صنعت نمی‌شود، ولی تعداد زیادی از حذف ارز ۴۲۰۰ صنعت دارو تاثیر پذیرفتند.

بیشتر بخوانید 

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که گزارش‌های شش ماهه تا چه اندازه می‌تواند بر روی بازار اثر بگذارد؟ گفت: محرک اصلی بازار گزارش‌های ۶ ماه نیستند،  بلکه جریان‌های نقدی در بازار اثر گذار هستند. جریان‌های نقدی که درون زا و برون زا هستند. جریان درون زا p/e است و با کاهش p/e ارزندگی کوتاه مدتی را در بازار شاهد هستیم. اما عامل اصلی‌ترمتغییر‌های برون زا است و مهم‌ترین عامل برون زا نرخ بهره و فروش اوراق دولتی است که همین فروش اوراق  p/e اوراق را به ۴ رسانده  و این جذابیت بازار سهام را پایین آورده  به علت اینکه افراد ۲۵ درصد سود بدون ریسک دریافت می‌کنند، بنابراین جریان‌های نقد از خرید سهم منصرف می‌شوند.

وی در رابطه با نرخ بهره بیان کرد: نرخ بهره تغییری نکرده و حتی برنامه‌ای برای  افزایش  آن نیز وجود دارد و بحث فروش اوراق برای تامین کسری بودجه از عواملی است که می‌تواند بر بازار سرمایه اثر بگذارد. بنابراین گزارش ۶ ماه شرکت‌ها می‌تواند بازار سرمایه را به سمت بالا بکشانند، اما نرخ بهره و  فروش اوراق دولتی این اجازه را نمی دهند.

انتهای پیام/

نظر شما