شناسهٔ خبر: 50348736 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت:

الگوی صحیحی در حوزه دیپلماسی اقتصادی نداریم

در طول سال‌های گذشته با وجود اقدامات مثبتی که در حوزه قانون گذاری انجام داده ایم، در حوزه الگوی توسعه کشور موفق نبوده ایم زیرا اساساً الگوی صحیحی در این حوزه و دیپلماسی اقتصادی نداشته ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، احسان قمری مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اقتصاد مقاومتی و درون گرایی و برون زایی اقتصاد به عنوان محور آن گفت: با توجه به این امر، توسعه صادرات غیر نفتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع لازم است بین تجارت خارجی کشور و دیپلماسی ارتباط برقرار کنیم که این ارتباط در مقوله ای به نام دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی تجار نهادینه می شود.

وی افزود: در یک دوره ای و تا قبل از تحریم های سال ۱۳۹۷ اتکای کشور به نفت بود و نگاه ویژه ای به صادرات غیر نفتی وجود نداشت و سالانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از نفت خام داشتیم. این میزان صادرات به راحتی به فروش می رفت و درآمدهای ارزی آن برای تأمین نیازهای وارداتی، مصرف می شد. همچنین حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم.

مدیرکل توسعه خدمات بازرکانی سازمان توسعه تجارت با انتقاد از اینکه نگاه مسئولین در بسیاری از سال ها به صادرات غیرنفتی یک نگاه لوکس محور بود، تصریح کرد: متأسفانه مسئولین به صادرات غیر نفتی به عنوان چرخه اقتصادی کشور و یکی از اجزای تولید ناخالص ملی نگاه نمی کردند.

وی افزود: تحریم هایی که از سال ۱۳۹۷ شدت گرفتند، بیش از آنکه یک تهدید باشند، یک فرصت برای کشور ایجاد کردند تا سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. تا قبل از این سال نهادهای دیگر از جمله وزارت امور خارجه مسئولیتی در تجارت خارجی کشور نداشت.

قمری با تصریح بر این موضوع که تحریم ها بر گسترش تجارت دیپلماسی کشور و استفاده از دیپلماسی در بسط روابط اقتصادی خارجی اثرگذار بود بیان کرد: درواقع سبب شده همه دستگاه های حاکمیتی و غیر حاکمیتی کشور نگاه ویژه ای به اقتصاد داشته باشند و تلاش کنند تراز اقتصادی کشور را در راستای تأمین مواد اولیه و واردات کالاهای ضروری افزایش دهند.

مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به کتاب «هنر تحریم» نوشته ریچارد نفیو، گفت: نفیو در این کتاب تأکید دارد بعد از تحریم صادرات نفت، باید تجارت خارجی ایران را به روش خود محدود کنیم تا اجازه دهیم ایران به یک کشور واردت محور تبدیل شود تا اختلافات طبقاتی برای ایران مشکل ساز شود.

وی به هجمه ها علیه صادرات اقتصادی ایران اشاره و عنوان کرد: در شرایطی که همه نهادهای کشور در حوزه درآمد ملی عملکرد مناسبی ندارند، می توان با صادرات، زندگی و رفاه مردم را به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات تبدیل کرد اما در چنین شرایطی دشمنان در مقابل آن می ایستند.

احسان قمری با بیان اینکه مردم در حوزه اقتصاد مقاومتی عملکرد مناسبی داشتند، اظهار کرد: یک اشاره از رهبر معظم انقلاب، برون گرایی و درون زایی اقتصاد را معنا کردند.

وی اشاره کرد: در طول سال های گذشته با وجود اقدامات مثبتی که در حوزه قانون گذاری انجام داده ایم، در حوزه الگوی توسعه کشور موفق نبوده ایم زیرا اساساً الگوی صحیحی در این حوزه و دیپلماسی اقتصادی نداشته ایم.

نظر شما