شناسهٔ خبر: 50348626 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی چه کسانی هستند؟

اردبیل - ایرنا- رئیس جمهوری در جریان دیدار با نخبگان استان اردبیل از پرورش علما و شخصیت های وارسته از جمله علامه مقدس اردبیلی و محقق اردبیلی در این دیار یاد کردند اما عده ای بویژه در فضای مجازی مدعی شدند که این ۲ شخصیت واحدی هستند.

صاحب‌خبر -

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اما اعتقاد دارد که اردبیل در تاریخ پرافتخار خود دو شخصیت ارزنده پرورش داده که هر ۲ به محقق اردبیلی معروف هستند.

به گزارش ایرنا، احمد بن محمد اردبیلی، معروف به "مقدس اردبیلی" از علما و فقهای شیعه  در قرن دهم هجری بوده و در محلهٔ نیار اردبیل بدنیا آمده است.

به نوشته منابع تاریخی‌، وی در زهد و تقوا به درجه‌ای رسید که به "مقدس" شهرت یافت و در تحقیق و ژرف‌نگری علمی هم به اندازه‌ای تبحر داشته است  که به "محقق" معروف شد.

احمد بن محمد اردبیلی در ماه  رجب سال ۹۹۳ هجری قمری در نجف درگذشت و در کنار حرم حضرت علی(ع) به خاک سپرده شد

"محمد بن علی" نیز  از عالمان نیمه دوم قرن یازدهم هجری است و از  محدثان و رجال مشهور  شیعه است.

محمد بن علی  اردبیلی از شاگردان علامه مجلسی و جعفر بن عبدالله حویزی است و کتاب معروف جامع الروات از تالیفات وی می‌باشد.

محمد اردبیلی در اصفهان، نجف و پس از آن در کربلا ساکن بود و در این شهر چشم از جهان  فرو بست.

بنا به اعتقاد آیت‌الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه  اردبیل، مقدس اردبیلی  از مفاخر شیعه هستند و  بزرگان می‌گفتند که اگر به این بزرگوار صرفاً مقدس بگوییم ممکن است علمیت ایشان تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

وی بیان کرد: محمد بن علی اردبیلی مشهور به محقق اردبیلی صاحب کتاب مشهور "جامع الرواه" بودند که ایشان نیز واقعا از مفاخر هستند.       

آیت الله عاملی ببان کرد: آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود در اردبیل در واقع از ۲ عالم بزرگوار متفاوت نام بردند.

نظر شما