شناسهٔ خبر: 50348203 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نشست گروه‌های عراقی با هدف مهار بحران نتایج انتخابات

تسنیم

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق از نشست مهمی که امروز عصر برگزار خواهد شد، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون در بیانیه‌ای امروز یکشنبه اعلام کرد که نشستی با حضور همه گروه‌های ملی عصر امروز برگزار خواهد شد.

وی اعلام کرد: این نشست درباره بحران نتایج انتخابات و اعتراضاتی است که به آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

دخالت خارجی در انتخابات عراق محکوم است

المالکی گفت: در این نشست سازوکار مهار بحران بررسی خواهد شد تا روند مطالبات از چارچوب قانونی آن خارج نشود.

وی افزود: این نشست با هدف حل بحران است و نه ائتلاف بندی سیاسی.

از سوی دیگر «عامرعبدالجبار» وزیر حمل و نقل اسبق عراق گفت: اگر نخست وزیر صدری باشد، فکر نکنم که این دولت چهار سال دوام بیاورد. جریان صدر مجبور به توافق با دولت قانون خواهد بود.

«سعد محمد الکعبی» تحلیلگر سیاسی عراقی هم اعلام کرد: اصرار کمیساریا بر نتایج انتخابات و عدم توجه به خواسته گروه‌های سیاسی، کشور را به سوی آشوب پیش می‌برد.

وی افزود: تایید نتایج از سوی شورای امنیت در واقع تلاشی برای بازگذاشتن دست دولت عراق برای استفاده از زور و ریختن خون معترضان است. اصرار کمیساریا، کشور را به سمت بحران‌های بیشتری سوق خواهد داد.

الکعبی ادامه داد: ادامه لجاجت کمیساریا و عدم تحرک از سوی دولت عراق، سبب می‌شود که دولت کنونی در قدرت بماند.

«عباس العرداوی» از رهبران جنبش حقوق عراق هم گفت: بیشتر گروههای ملی با اینکه روسای سه گانه قوا مجددا عهده دار این سمت ها شوند، مخالف هستند به ویژه که الکاظمی به دنبال فرصتی است که مجددا برای دومین بار نخست وزیر عراق شود.

کتائب حزب الله عراق: انتخابات اخیر توطئه‌ای بین‌المللی است

«ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق انتخابات اخیر را توطئه‌ای بین‌المللی با مشارکت طرف‌های داخلی خواند و خواستار گسترش اعتراضات مخالفان نتایج انتخابات به همه مناطق و شهرهای عراق شد.

العسکری در توئیتی نوشت: بار دیگر تکرار می‌کنیم انتخابات پارلمانی اخیر بزرگ‌ترین عملیات تقلب و فریب در حق مردم عراق در تاریخ معاصر کشور بوده است و این موضوع با ادله و مستندات اثبات خواهد شد، در اینجا بر موارد زیر تاکید می کنیم:

نخست : بیانیه شورای امنیت بدنام موید گفته پیشین ماست که انتخابات توطئه‌ای بین‌المللی با مشارکت طرف‌های داخلی است.

دوم : مردم عراق از هر طیفی و با اکثریتی روشن موضع خود را اعلام کرد: ما با جان‌فشانی کامل در برابر این جرم تاریخی ساکت نخواهیم نشست.

سوم : از مردم و فرزندان غیور عراق می‌خواهیم عرصه تظاهرات و تحصن را به سرتاسر عراق گسترش دهند.

چهارم : گردان‌های حزب الله دژی استوار برای مردم عراق باقی خواهد ماند و اجازه آسیب رساندن به آنها را به کسی نخواهد داد و با آمادگی کامل در حالی که در یک دست گل و شمشیر در دست دیگر دارد از نزدیک تحولات را زیرنظر دارد و دست هرکس که بخواهد امنیت و سلامت کشور را تحت الشعاع قرار دهد، قطع خواهد کرد.

نظر شما