شناسهٔ خبر: 50348006 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

داروهای ضدافسردگی شایع در مبتلایان به زوال عقل موثر نیست

تهران - ایرنا - مطالعات جدید محققان دانشگاه پلیموث در انگلیس نشان می‌دهد داروهای ضدافسردگی معمول در مبتلایان به زوال عقل کارایی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه گروه آموزش ایرنا از پایگاه خبری هلث، این مطالعه داروی ضدافسردگی معمول میرتازاپین را مورد بررسی قرار داده است.

میرتازاپین یک داروی ضدافسردگی است که معمولا برای اختلالات خواب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این دارو که تایید سازمان غذا و داروی آمریکا را نیز داراست، به عنوان داروی ضد اضطراب، خواب‌آور، ضد تهوع و محرک اشتها نیز استفاده می‌شود.

آشفتگی (Agitation) یکی از مهمترین عوارض زوال عقل است. معمولا ۸۰ درصد افراد مبتلا یه یکی از اشکال زوال عقل، به آشفتگی یا پرخاشگری مبتلا می‌شوند که می‌تواند کلامی یا فیزیکی باشد.

معمولا برای کنترل این حالت از مداخلات دارویی استفاده می‌شود. یکی از داروهای شایع برای این حالت میرتازاپین است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد داروی میرتازاپین در مبتلایان به زوال عقل یا آلزایمر موثر نیست و نمی‌تواند علائم افسردگی و آشفتگی را درمان کند.

محققان به دنبال روش‌های درمانی موثری برای درمان افسردگی در مبتلایان به آلزایمر هستند که کمترین عوارض و بالاترین کارایی را داشته باشد.

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. اصطلاح زوال عقل فقط شامل از دست‌دادن حافظه نیست، بلکه ناهنجاری‌های دیگری  را در حوزه شناختی از قبیل مهارت زبان، جهت‌یابی و مسریابی، تعاملات اجتماعی و مهارت‌های برقراری ارتباط نیز شامل می‌شود.

بسته به پیشرفت بیماری و شرایط بدنی و محیطی هر فرد، علائم و نشانه‌های بیماری متفاوت است. ولی به طور کلی می‌توان علائم آلزایمر و زوال عقل را در سه مرحله مورد بررسی قرار داد.

مرحله اولیه بیماری
در این مرحله معمولا علائم به تدریج نمایان می‌شوند، گرچه از جانب بیمار و اطرافیان جدی گرفته نمی‌شوند. مراحل اولیه این بیماری شامل فراموشی‌های روزمره، از دست دادن توانایی ردیابی زمان و گم‌شدن در مکان‌های آشنا است.

مرحله متوسط
در این مرحله معمولا افراد با نشانه‌های زیر مواجه می‌شوند:
فراموش‌کردن رویدادهای اخیر و نام افراد

گم‌شدن در خانه

مشکل در مهارت‌های ارتباطی

نیاز به کمک افراد برای امور مختلف

تغییر رفتار از جمله سرگردانی و سوالات مکرر

مرحله پیشرفته بیماری
این مرحله معمولا با وابستگی کامل بیمار به افراد شروع می‌شود و مشکلات حافظه در این مرحله کاملا جدی است و بیمار کاملا کم‌تحرک می‌شود. برخی از علائم دیگر عبارتند از :

غافل‌شدن از زمان و مکان

مشکل در شناختن اطرافیان

مشکل در راه‌رفتن

تغییرات رفتاری به ویژه پرخاشگری  

نتایج این مطالعه در نشریه The Lancet منتشر شده است.

نظر شما