شناسهٔ خبر: 50345086 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

سرمایه گذاری در تمام بازار‌ها جنبه‌های مثبت و منفی زیادی دارد؛ بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

صاحب‌خبر -

  سرمایه گذاری در حوزه  املاک و مستغلات از گذشته تا کنون  یکی از حوزه های محبوب سرمایه گذاری بوده است. سرمایه گذاری در تمام بازارها جنبه های مثبت و منفی زیادی دارد؛ بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست، در ادامه به بررسی این مزایا خواهیم پرداخت.

۱) کسب درآمد با اجاره بها

مسکن یک نوع دارایی است که می‌توانید از آن کسب درآمد کنید. نرخ اجاره بها واحد‌های مسکونی در چند سال اخیر جهش قابل‌توجهی را به خود دیده است. شما می‌توانید از آن به عنوان یک منبع درآمد پایدار استفاده کنید.

۲) کسب درآمد از پول رهن

یکی دیگر از مزایای خرید ملک استفاده از پول رهن آن به عنوان یک منبع درآمد است. بدین صورت که بسیاری از صاحبان املاک از طریق سرمایه‌گذاری پول رهن ملک در یک بازار دیگر، کسب درآمد می‌کنند.

۳) کسب سود ناشی از تورم

قطعا یکی از دلایل اصلی سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای، کسب سود از طریق افزایش تورم در آن حوزه خاص است. هر حوزه‌ای تورم خاص خود را داشته که بی‌ارتباط به شرایط کلی اقتصاد کشور نیست. شما می‌توانید بستگی به تورم بخش مسکن و شرایط اقتصادی کشور، از سود سرمایه‌گذاری در ملک برخوردار شوید.

۴) عدم نیاز به دانش تخصصی

اکثر بازار‌ها از جمله بورس و فرابورس نیاز به دانش تخصصی جهت سرمایه‌گذاری دارند. این چالش در حوزه مسکن کمتر وجود دارد. هر چند که نباید بدون داشتن اطلاعات کافی نیز بی‌گذار به آب زد. با این حال، سرمایه‌گذاری در ملک نیاز به دانش علمی و آکادمیک خاصی ندارد.

۵) افزایش قیمت با نوسازی مسکن

یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن، کسب سود از طریق نوسازی مسکن است. به عنوان مثال، شما می‌توانید واحد مسکونی یک طبقه خود را نوسازی کرده و به یک واحد چند طبقه تبدیل کنید.

۶) لذت صاحبخانه شدن

واقعیت آن است که داشتن خانه یک نوع امنیت روانی خاصی را برای سرمایه‌گذار به ارمغان خواهد آورد. امنیتی که در خرید دلار، طلا یا سرمایه‌گذاری در بورس وجود ندارد. حتی بسیاری از افراد با هدف خرید خانه؛ به دنبال کسب سود در سایر بازار‌های موازی هستند.

۷) تغییر کاربری

از جمله دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن می‌توان به تغییر کاربری آن‌ها و استفاده از مزایای احتمالی در این خصوص اشاره کرد. تغییر کاربری معمولا می‌تواند منجر به افزایش قیمت ملک یا استفاده بهتر از آن شود. البته این کار چالش‌های خاص خود را نیز خواهد داشت.

۸) ریسک کمتر

فعالیت در سایر بازار‌های موازی مسکن ریسک بسیار بالایی را به سرمایه‌گذاران منتقل می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است قیمت ارز یا قیمت طلا در یک بازه زمانی کوتاه به میزان قابل توجهی نوسان داشته باشد. این در حالی است که دامنه نوسانات در بازار مسکن بسیار کمتر و با شیب ملایم است.

۹) استفاده از تسهیلات مسکن

قرار نیست شما برای خرید دلار، طلا یا سهام، تسهیلات خاصی دریافت کنید. این در حالی است که این مسئله به روش‌های مختلف برای خرید خانه در نظر گرفته شده که می‌توان آن را یکی از بهترین مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن نام برد. تسهیلات بانک مسکن و طرح‌های حمایتی دیگر از جمله آن‌ها هستند.

۱۰) تنوع در سرمایه‌گذاری

در این نوع از سرمایه‌گذاری، فرد می‌تواند به روش‌های مختلف از جمله خرید زمین، خرید آپارتمان، خرید ملک قدیمی، خرید مسکن مهر، خرید ملک اداری، خرید ملک تجاری و موارد دیگر برای سرمایه‌گذاری اقدام کند. این در حالی است که به عنوان مثال، در برخی بازار‌ها از جمله بازار ارز این تنوع وجود ندارد.

همچنین سرمایه‌گذاری در مسکن معایبی نیز دارد که در ادامه به بررسی آن ها پرداختیم. همان طور که بعضی دلایل شما را برای سرمایه‌گذاری در ملک و املاک ترغیب می‌کند، دلایلی نیز وجود دارند که ممکن است شما را از این کار منصرف کنند. البته ممکن است معایب سرمایه‌گذاری در مسکن برای هر دسته از سرمایه‌گذاران متفاوت باشد.

در واقع ممکن است برخی از معایب سرمایه‌گذاری در مسکن برای یک سرمایه‌گذار مهم تلقی شود و برای دیگران چندان اهمیتی نداشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین معایب اشاره کردیم:

۱) نیاز به نقدینگی بالا

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری در این حوزه منصرف کند، نیاز به داشتن نقدینگی بالا است. چرا که شما با پول‌های به اصطلاح خرد چندان نمی‌توانید به فکر خرید خانه باشید. البته که برای این دسته از سرمایه‌گذاران نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد.

۲) هزینه استهلاک

از دیگر معایب سرمایه‌گذاری در مسکن می‌توان به هزینه نگهداری و استهلاک آن اشاره کرد. با این حال، می‌توان خانه‌ای را خریداری کرد که قدمت چندانی نداشته باشد. ضمن آنکه بهتر است به هنگام خرید خانه به این نکته توجه داشته باشیم که به تعمیرات اساسی نیاز نداشته باشد.

۳) هزینه‌ها و پیگیری‌های اداری

خرید خانه برخلاف سرمایه‌گذاری در طلا یا اوراق بهادار، نیاز به انجام برخی کار‌های اداری و هزینه‌های مربوطه دارد. برخی از واحد‌های مسکونی یا تجاری دارای ایرادات اساسی در ثبت سند یا مسائل حقوقی مرتبط دارند. ضمن آنکه برخی از هزینه‌ها از قبیل هزینه عوارض را نیز باید برای آن‌ها در نظر گرفت.

۴) نقدشوندگی پایین

اگر فردی در بازار طلا سرمایه‌گذاری کرده باشد، به راحتی می‌تواند آن را طی یک روز نقد کند. اما این مسئله در خصوص سرمایه‌گذاری در ملک صدق نمی‌کند و معمولا فرایند زمان‌بری خواهد بود که بستگی به میزان تقاضا یا عوامل دیگر دارد.

۵) سود پایین‌تر از بازار‌های موازی

وضعیت بازدهی بازار مسکن در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که این بازار نسبت به برخی بازار‌های موازی دیگر سود به مراتب کمتری را عاید سرمایه‌گذاران کرده است. از جمله این بازار‌ها می‌توان به بازار سهام یا طلا اشاره کرد. این مسئله را می‌توان یکی از مهم‌ترین معایب سرمایه‌گذاری در مسکن نام برد.

۶) افزایش سن بنا

از جمله دیگر معایب سرمایه‌گذاری در مسکن را می‌توان در افزایش سن بنا و کاهش کارایی آن دانست. معمولا اگر سن بنا از حدی فراتر رود موجب افت قیمت آن خواهد شد؛ بنابراین بهتر است بر روی ملکی سرمایه‌گذاری کنید که سن چندانی نداشته باشد.

۷)قدیمی شدن نقشه‌ها و مدل‌ها

نمای بیرونی خانه‌ها، سبک طراحی نمای داخلی و سایر موارد دیگر معمولا هر چند وقت یکبار دچار تغییر شده و مدل‌های به روزتر جایگزین مدل‌های قدیمی می‌شوند؛ بنابراین طبیعی است که با گذر زمان، ارزش طرح‌ها و سبک‌های قدیمی نیز کم شود.

۸) ریسک بلایای طبیعی

معمولا اکثر دارایی‌ها ریسک خاص خود را دارند. به عنوان مثال، ریسک سرقت برای طلا و دلار بسیار بالا است. این ریسک در خصوص مسکن چندان صدق نمی‌کند. اما ریسک‌های دیگری از قبیل آتش‌سوزی، سیل، زلزله و امثال آن‌ها وجود دارند که نباید آن ها را نادیده گرفت.

 

نظر شما