شناسهٔ خبر: 50342841 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افشاگری رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از فساد گسترده در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی/ دولت "روحانی" به تذکرات توجهی نکرد

گروه استان‌ها ـ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۶۰۰ هزار میلیارد‌ تومان پول کشور تبدیل به رانت و فساد شده و مافیای واردات اجازه اصلاح رویه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمد رضا پورابراهیمی صبح امروز در دیدار با کارکنان بیمه سلامت استان کرمان با بیان اینکه به جز بودجه‌های جاری منابعی در بحث کرونا اختصاص داده شده که سهم بیمه سلامت و برش استانی آن هم باید مشخص شود اظهار داشت: گزارشی از این منابع در اختیار ما نیست.

وی با اشاره به اینکه در یک مرحله یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی، منابعی در اختیار ستاد ملی کرونای کشور قرار داد که به موضوع درمان و خدمات حوزه درمانی کشور اختصاص پیدا کند افزود: باید دید چه میزان از این منابع، جدای از بودجه جاری به استان کرمان اختصاص داده شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کرونا هزینه‌های زیادی به بیمه سلامت وارد کرد گفت: اگر این هزینه‌ها از محل بودجه جاری بیمه سلامت جبران شود قطعاً با کسری بودجه مواجه شده و تعهدات بیمارستانی و ... باقی می‌ماند.

وی با عنوان اینکه بیمه سلامت روزانه 2.5 میلیارد در استان کرمان هزینه می‌کند و باید دید برای حوزه پیشگیری چه اقداماتی انجام شده است ادامه داد: در کشور تنها جایی که رفتار اقتصادی نداریم حوزه سلامت است و اقتصاد سلامت را باید در بیمه سلامت پایه ریزی کنیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه باید خدمات بیمه سلامت به مردم اطلاع رسانی شود افزود: در خیلی از نقاط محروم مردم از خدمات بیمه سلامت بی اطلاع هستند و این به واسطه فقر فرهنگی مردم است که باید به آنها کمک شود.

هدف ما حذف ارز 4200 تومانی نیست

وی در ارتباط با حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی برای دارو بیان کرد: موضوع ما حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی نیست بلکه نحوه تخصیص آن است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس عنوان کرد: در طول چهار سال گذشته در کشور به طور متوسط سالی 15 میلیارد دلار ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کالای اساسی مردم داده شده تا مردم کالاهای اساسی را با قیمت سال 96 دریافت کنند اما نتیجه آن چیست؟

وی با بیان اینکه ما ارز 4 هزار و 200 تومانی دادیم اما مردم کالای خود را با ارز آزاد یا نزدیک به آزاد دریافت کردند تصریح کرد: ادامه این رویه به صلاح کشور نیست.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه امروز حداقل 20 هزار تومان تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد است گفت: اگر 50 درصد آن را در طول سنوات گذشته در نظر بگیریم نزدیک 600 هزار میلیارد‌ تومان پول کشور تبدیل به رانت و فساد شده و به دست مردم ما هم نرسیده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سالانه 15 میلیارد دلار ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات داده شده افزود: متاسفانه پس از آن بر این زنجیره تا رسیدن کالاها به دست مصرف کننده نظارتی از سوی دولت نبوده و باعث شده به فساد تبدیل شود؛ چرا باید این کار را تکرار کنیم؟

وی با اشاره به اینکه گرانی کالاهای اساسی مانند برنج، گوشت، مرغ و ... اظهر من الشمس است گفت: ما به این کالاها ارز ترجیحی می‌دهیم اما مصرف کننده آن را‌ به قیمت بازار آزاد می‌خرد؛ این پول کجا می‌رود؟

پورابراهیمی بیان کرد: مافیای واردات و کسانی که از این جریان سوءاستفاده می‌کنند و میلیاردها تومان از منابع ملت را به جیب می‌زنند، روسای جمهور و دولت‌ها را می‌ترساندند و جلوی اصلاح این رویه را می‌گیرند که این کار را نکنید و خطرناک است.

نرخ تورم کالاهای اساسی 3 برابر کالاهای غیراساسی است

وی با اشاره به نرخ تورم کالاهای اساسی و غیراساسی در کشور عنوان کرد: نرخ تورم کالاهای اساسی در کشور با تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی حدود سه برابر کالاهای غیراساسی بوده و این فاجعه است؛ چرا می‌خواهیم به این رویه ادامه دهیم؟

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه مسئله تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی به دارو فرق می‌کند گفت: واردات دارو و زنجیره رسیدن دارو به ست مصرف کننده در مقایسه با کالاهای اساسی دیگر تا اندازه زیادی قابل رصد است و دارو در فاز اول به هیچ عنوان در اولویت حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی نیست.

وی با اشاره به اینکه ما در مقام اجرا نیستیم و دولت قبل به تذکرات ما توجهی نکرد افزود: پیشنهاد ما این است که اختلاف ارز 4 هزار و 200 تومانی محاسبه شده و مانند سوخت، سهمیه خرید کالاهای اساسی در کارت سرپرستان خانوار ذخیره شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه برخی کالاها با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد شده و به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود گفت: به دلیل قاچاق و تغییر در مصرف، سرانه کالاهای ما 1.5 تا 2 برابر شده که مفهوم ندارد.

وی با بیان اینکه جمعیت کشور ما و سرانه مصرف نان مشخص است، یکدفعه که مردم ما دو برابر نان نمی‌خورند گفت: چرا هر چه گندم وارد می‌کنیم باز هم می‌گویند کم است؛ برای اینکه ما  گندم ما تبدیل به نان شده و برای مصرف دام استفاده می‌کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه نمی‌گوییم ارز 4 هزار و 200 تومانی حذف شود بلکه می‌گوییم روش پرداخت آن تغییر کند افزود: بزرگترین کمک دولت به اقتصاد این است که هیچ دخالتی نداشته باشد.

انتهای پیام/511/ش

نظر شما