شناسهٔ خبر: 50342771 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افشار دوست: مربیان باید فشردگی بازی‌های لیگ را مدیریت کنند/ لژیونر شدن بازیکنان و مربیان برای والیبال ایران مفید است

کارشناس والیبال کشورمان در خصوص لیگ برتر والیبال و لژیونر شدن بازیکنان و مربی‌ها در این رشته توضیحاتی را بیان کرد.

صاحب‌خبر -

محمود افشار دوست کارشناس والیبال کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آغاز لیگ برتر والیبال با پاشنی تغییرات قوانین برگزاری مسابقات اظهار داشت: لیگ برتر والیبال در زمان تعیین شده شروع خواهد شد و کار‌های پیش از آغاز لیگ انجام شده است و امیدواریم لیگ خوبی را شاهد باشیم و شروع خوبی برای لیگ امسال رقم بخورد. با توجه ویروس کرونا هم امیدواریم همه تیم‌ها در سلامت کامل به سر ببرند تا لیگ خوب و قدرتمندی را شاهد باشیم. در بحث فنی مسابقات لیگ والیبال هم باید بگویم لیگ ملت‌ها و المپیک به ما نشان داد که مشکل و ضعف والیبال ایران کجاست َکه امیدوارم با رفع این مشکلات و ضعف‌ها بتوانیم در لیگ ملت‌ها و مسابقات جهانی عملکرد بسیار خوبی را داشته باشیم. لیگ امسال با چند تغییر در قوانین خود دنبال خواهد شد که بعید می‌دانم بر روی بار فنی مسابقات تأثیر خاصی داشته باشد چرا که به عنوان مثال حذف تکنیکال تایم در امتیاز‌های ۸ و ۱۶ بازی را سرعت می‌بخشد و جذاب و همچنین زمان بازی‌ها را کمی کوتاه می‌کند و تأثیر خاصی نخواهد داشت.

مربیان باید فشردگی بازی‌های لیگ را مدیریت کنند/بازیکنان باید زندگی حرفه‌ای ورزشی داشته باشند

کارشناس والیبال کشورمان در خصوص مصاحبه سرمربیان لیگ برتری درباره فشردگی بازی‌ها و افزایش درصد مصدومیت بازیکنان، گفت: در بحث فشار بازی‌های لیگ برتر والیبال و شرایط سخت برای بازیکنان باید به ۲ چیز توجه کنیم. یکی این که خود سرمربیان باید بازیکنان را هفته به هفته قبل از بازی‌ها و بعد از بازی‌ها زیر نظر بگیرند تا از وضعیت آمادگی بازیکنان صفر تا صد با خبر باشند و بدانند چه ضعف‌هایی دارند و چه مصدومیت‌های جزئی که بتوانند آن‌ها را مدیریت کرده و از مصدومیت بازیکنان جلوگیری کنند. در مرحله دوم این خود بازیکنان هستند که باید زندگی حرفه‌ای داشته باشند تا بتوانند در والیبال کار خود را حرفه‌ای دنبال کنند.

او ادامه داد: شما نگاه کنید زمان شروع و پایان لیگ ما چند ماه است؟ از اول آبان ماه آغاز می‌شود و در اسفندماه به اتمام می‌رسد. از همه مهم‌تر وقتی ۱۴ تیم در لیگ برتر ما حضور دارند طبیعی است که بازی‌های فشرده‌ای را شاهد باشیم. اگر بخواهیم بازی‌های لیگ فشرده نشود یا باید تعداد تیم‌ها را کم کنیم و یا زمان برگزاری مسابقات را زیاد کنیم. اگر در خصوص زمان برگزاری بخواهیم صحبت کنیم باید بگویم که شدنی نیست چرا برنامه‌های تیم ملی به نوعی است که نمی‌شود در طولانی مدت لیگ را برگزار کنیم. ما تا کمتر از یک ماه پیش درگیر مسابقات ملی و تقویم فدراسیون جهانی بودیم؛ و در سال ۱۴۰۱ هم باید تیم ملی سریعا تمرینات خود را انجام دهد تا بتواند در لیگ ملت‌های والیبال جهان حضور داشته باشد. راه دیگر کم شدن فشردگی تیم‌های حاضر در لیگ برتر است که آن هم باعث کاهش سطح فنی لیگ برتر والیبال می‌شود و از طرفی هم همه استان حق دارند درخواست می‌دهند و دوست دارند در لیگ والیبال حضور داشته باشند.

افشار دوست: مربیان باید فشردگی بازی‌های لیگ را مدیریت کنند/ باشگاه‌های ما باید از باشگاه‌های حرفه‌ای و مطرح دنیا الگو برداری کنند

اگر باشگاه‌های ما حرفه‌ای هستند حرفه‌ای هم رفتار کنند

افشار دوست با اشاره به اینکه در والیبال روز دنیا فشردگی در همه تورنمت‌ها وجود دارد، افزود: این‌ها همه راه کار برای حل این موضوعات است، اما اگر می‌خواهیم حرفه‌ای باشیم باد حرفه‌ای هم رفتاری کنیم. امروزه در دنیا با توجه به وجود تورنمت‌های مختلف بازی‌ها برای تیم‌ها به صورت فشرده برگزار می‌شود. به عنوان مثال اگر اروپا را در نظر بگیریم باشگاه‌ها هم بازی‌ها لیگ خود را دارند و هم درگیر رقابت‌های لیگ قهرمانان والیبال اروپا هستند و ممکن است در یک هفته ۳ بازی انجام دهند. پس وقتی در اروپا این موضوع را مدیریت می‌کنند باید ببینیم والیبال اروپا چکار می‌کنند که درصد مصدومیت در را کاهش می‌دهند و یا چکار می‌کنند که ریکاوری بازیکنان به خوبی انجام می‌شود. اگر باشگاه‌های ما باشگاه‌های حرفه‌ای هستند باید حرفه‌ای هم رفتار کنند امکانات حرفه‌ای را هم برای بازیکنان خود فراهم کنند.

باشگاه‌های ما باید از باشگاه‌های حرفه‌ای و مطرح دنیا الگو برداری کنند

کارشناس والیبال کشورمان با بیان این که باشگاه‌های ما باید از باشگاه‌های حرفه‌ای و مطرح دنیا الگو برداری کنند، تصریح کرد: به نظر من باید باشگاه‌های ایران از باشگاه‌های حاضر در لیگ‌های والیبال اروپایی الگو برداری کنند و ببنند تیم‌هایی که حرفه‌ای کار می‌کنند چه پارامتر‌هایی را در نظر می‌گیرند. از طرفی هم که بسیار مهم است و باید به آن توجه زیادی به آن بشود این است که بازیکنان ما باید از سنین پایه اصول حرفه‌ای بودن را آموزش ببینند و یاد بگیرند و بدانند چگونه باید ورزش کنند، چه مواد غذایی را باید مصرف کنند، چکونه از نظر ذهنی مدیریت کنند و چگونه خود را در شرایط آمادگی نگهدارند. این‌ها همه مواردی است که بسیار حائز اهمیت است. حتی در مصاحبه‌های بزرگان والیبال هم دیدیم که چقدر درباره شرایط ذهنی خودشان در زمان مسابقه، در زمان تمرین و حتی در زمان آسیب دیدگی صحبت کردند و یاد آوری کردند که چقدر حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود.

افشار دوست: مربیان باید فشردگی بازی‌های لیگ را مدیریت کنند/ باشگاه‌های ما باید از باشگاه‌های حرفه‌ای و مطرح دنیا الگو برداری کنند

لژیونر شدن بازیکنان و مربیان برای والیبال ایران مفید است، اما باید مدیریت شود

افشار دوست درباره بازیکنان و مربیان لژیونر و حضور در تیم‌های مختلف اروپایی عنوان کرد: عنوان در بحث لژیونر شدن بازیکنان و مربیان باید به ۲ موضوع توجه کنیم. در بخش اول لژیونر شدن بازیکنان و مربیان در بخش مردان و زنان بسیار حائز اهمیت است چرا که رفتن به تیم‌های مختلف و تجربه کردن تمرینات و بازی‌های مختلف در این باشگاه‌ها بسیار ارزشمند است و می‌تواند به رشد والیبال کشورمان کمک کند. این بازیکنان می‌توانند تجربیات و دانش‌های آموخته خود را به والیبال ایران بیاورند و والیبال ایران را با رشد خوب و حساب شده رو به رو کنند. همچنین افزایش تعداد لژیونر‌های معرفی والیبال ایران به جهان که در اروپا مخصوصا که بدانند این بازیکن از ایران به والیبال اروپا پا گذاشته است.

او در ادامه گفت:، اما چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که زمانی که والیبال ایران شناخته شده نباشد به هر نحوی که باشد بازیکنان و مربیان را لژیونر می‌کنیم و به کشور‌های مختلف می‌فرستیم تا والیبال ایران به دنیا معرفی شود، اما امروزه والیبال ایران در جهان شناخته شده است و در جمع ۱۰ تیم برتر جهان حضور دارد. وقتی قهرمان آسیا می‌شویم و در تورنمت‌های مختلف حضور پیدا می‌کنیم به طوری که فدراسیون جهانی والیبال از والیبال و بازیکنان ایران تعریف و تمجید می‌کند یعنی والیبال ایران شناخته شده است.

افشار دوست: مربیان باید فشردگی بازی‌های لیگ را مدیریت کنند/ باشگاه‌های ما باید از باشگاه‌های حرفه‌ای و مطرح دنیا الگو برداری کنند

کارشناس والیبال کشورمان با بیان اینکه والیبال ایران در جهان شناخته شده است، افزود: وقتی والیبال ایران شناخته شده است باید مسائل دیگری را در نظر بگیریم. درواقع وقتی یک بازیکن لژیونر می‌شود باید بررسی کنیم که این بازیکن با چه توان فنی از ایران خارج می‌شود در چه سطحی از والیبال ایران و جهان قرار دارد. در مرحله بعدی باید به این نگاه کنیم که تیمی که قرار است این بازیکن برود در چه سطحی است و چه جایگاهی در والیبال آن کشور و قاره قرار دارد و چه نفراتی تیم را تشکیل می‌دهند. در حوزه والیبال مردان بسیار حائز اهمیت است و باید توجه زیادی به آن شود چرا که در سال‌های اخیر والیبال مردان پیشرفت خوبی را داشته است.

در والیبال بانوان عقب مانده ایم

افشار دوست در خصوص والیبال بانوان و لژیونر شدن بانوان ایران گفت: در بخش بانوان این مسئله فرق می‌کند چرا که باید توان فنی والیبال بانوان ایران به دنیا معرفی شود. حرکت خوبی که امسال رخ داد لژیونر شدن چند بازیکن از بانوان والیبال ایران بود. ما در بخش بانوان کمی عقب مانده ایم که باید با برنامه ریزی این عقب ماندگی را جبران کنیم و روند رشد والیبال بانوان را شاهد باشیم.

افشار دوست: مربیان باید فشردگی بازی‌های لیگ را مدیریت کنند/ باشگاه‌های ما باید از باشگاه‌های حرفه‌ای و مطرح دنیا الگو برداری کنند

او در خصوص حضور لژیونر‌های والیبال دنیای والیبال در لیگ ایران نیز بیان کرد: در گذشته لژیونر‌های خوبی وارد والیبال ایران شده بودند و وزنه لیگ والیبال ایران کمی متعادل بود، همچنین این لژیونر پذیری لیگ ایران هم سطح فنی لیگ والیبال ایران را بالا می‌برد. امروز برای ورود بازیکنان مختلف مسائل مختلفی در نظر گرفته می‌شود از مسائل مالی گرفته تا مانند سطح تیم و بازیکنانی که در آن تیم بازی می‌کنند. در بحث مربی هم باید بگویم مربیان ایرانی بسیار خوبی داریم و توان فنی که در این سال‌ها به دست آوردند چشم گیر بوده است، اما باید این را هم قبول کنیم که آمدن مربیان مختلف تبادل دانش والیبال ایران را بیشتر می‌کند و سطح لیگ را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما