شناسهٔ خبر: 50342093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گلستان عصاره همدلی و همزبانی در جهان اسلام/ علمای اهل سنت گلستان در رابطه با "وحدت" چه گفتند؟

علمای اهل سنت در گلستان تقویت وحدت و همدلی در بین مسلمانان را عاملی برای خنثی کردن توطئه دشمنان دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، با آغاز "هفته وحدت" باری دیگر موسم همدلی بین شیعه و سنی در کشورمان وزیدن گرفت تا دشمنانی که به دنبال تفرقه افکنی و ایجاد دشمنی بین مسلمانان هستند بدانند نقشه هایشان راه به جایی نخواهد برد.

در گلستان نگارستان ایران زمین وحدت بین اقوام مختلف که سال هاست با اخوت و برادری در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، در کشور زبانزد است و علمای اهل سنت و تشیع نقش مهمی در این وحدت دارند.

حاج آخوند میرآبی امام جمعه اهل سنت بندرترکمن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در گرگان گفت: باید تلاش کنیم وحدت زبانی به وحدت قلبی تبدیل شود تا از تفرقه افکنی‌های دشمنان جلوگیری کنیم.

گلستان عصاره همدلی و همزبانی در جهان اسلام/ علمای اهل سنت گلستان در رابطه با

او افزود: خداوند کریم در قرآن می‌فرماید به ریسمان الهی چنگ بزنید چراکه ضمن بالا بردن عظمت و شوکت مسلمانان برای جلوگیری از توطئه‌های دشمنان مفید و مثمر ثمر است.

آخوندمیرآبی ادامه داد: ما می‌توانیم با بهره گیری از قرآن که اعتقاد اصلی ما مسلمان هاست و با بهره گیری از راهنمایی‌های پیامبر اکرم (ص) ضمن وحدت عملی در برابر همه توطئه‌ها ایستادگی کنیم.

او گفت: اختلاف بین مسلمانان حتی در صدر اسلام هم وجود داشت، اما در آن زمان مسلمانان وحدت را تقویت کردند تا بعد از ۱۴۰۰ سال اسلام به دست ما برسد.

آخوند میرآبی ادامه داد: ما با بهره گیری از رهنمود‌های پیامبر اکرم و اصحاب ایشان و راهی که ائمه اطهار رفتند می‌توانیم این وحدت و برابری و برادری را ترویج دهیم و ضمن رسیدن به سعادت ابدی توطئه‌های دشمن را نقش بر آب کنیم.

میلاد پیامبر اکرم (ص) بهترین زمان برای نشان دادن وحدت است


آخوند فرهمند کارشناس علوم دینی اهل سنت گلستان گفت: وحدت جهان اسلام با هدف مقابله با تحرکات دشمنان و استکبار جهانی امری واجب و ضروری است و همه مسلمین و آزادیخواهان جهان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

گلستان عصاره همدلی و همزبانی در جهان اسلام/ علمای اهل سنت گلستان در رابطه با

او افزود: جهان اسلام برای رفع خطرات و حل مشکلات آن، همکاری و تعاون همه مسلمانان بویژه علمای امت اسلامی را می‌طلبد.

این مدرس علوم دینی با اشاره به اینکه شیعه و سنّی از نظر ماهیتی بسیار به هم نزدیک هستند، گفت: میلاد پیامبر اکرم (ص) بهترین فرصت برای بارز کردن موضوع وحدت و اشتراکات اسلامی است و باید از این ظرفیت راهبردی برای مقابله با تفرقه افکنی در بین ملت‌های مسلمان استفاده شود.

آخوند فرهمند با اشاره به هفته وحدت گفت: یکی از مبانی انقلاب اسلامی ایران روی آوردن به مشترکات بین مذاهب و دوری و افتراق از مفترقات بین مذاهب بوده و پایه و اساس جمهوری اسلامی وحدت است.

او با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) با نفی تعصبات ن‍ژادی که میان اعراب آن زمان وجود داشت، ظرفیت موجود در جامعه را تبیین کرد و از عنصر کعبه برای تحقق وحدت میان مسلمانان بهره جست، افزود: امروز موضع گیری هوشمندانه نبی مکرم اسلام در آن دوران، باید الگوی علمای جهان اسلام برای مقابله با نفوذ دشمنان و استکبار جهانی در بین دولت‌ها و ملت‌های اسلامی باشد.


آخوند عبدالرحمان نیازی امام جمعه یل چشمه کلاله گفت: هفته وحدت ثابت کرده است که جهان اسلام بدون وحدت و همدلی نمی‌تواند در برابر امواج سهمگین اختلاف افکنی و هجمه‌ها که از سوی دشمنان دین طرح ریزی می‌شود کاری از پیش ببرند.

گلستان عصاره همدلی و همزبانی در جهان اسلام/ علمای اهل سنت گلستان در رابطه با

او هفته وحدت را گامی بسیار مهم در نهادینه سازی مقوله وحدت در نظام اسلامی دانست و گفت: در عصر کنونی اصلی‌ترین اولویت مسلمانان نزدیکی، همدلی و انسجام درونی است که باید همه دلسوزان اسلام آن را با صدای بلند فریاد زده و در عمل نیز به آن پایبند باشند.

امام جمعه روستای یل چشمه شهرستان کلاله با اشاره به اینکه اسلام آیین صلح و صفا، دین آزادی، آزادگی، آگاهی و برادری و برابری همه انسان‌ها با یکدیگر می‌باشد، گفت: مفاهیم اسلامی پیام همدلی و با هم بودن را به مخاطبان انتقال می‌دهد.

آخوند نیازی افزود: آینده بشریت مقصد خود را به سمت اسلام نشانه گرفته است و گرایش مردم کشور‌های غربی به اسلام گواه این ادعا است.

او با تاکید براین نکته که نباید با پرداختن به اختلاف تفرقه برانگیز آب به آسیاب دشمن ریخته و در میدان بهانه‌جویی‌های بی حاصل سرگردان باشیم، گفت: باید با نگاهی باز و افقی وسیع در مسیر مستقیم سعادت اسلامی گام برداریم و مطمئنا راه نجات امت اسلامی با وحدت و راه وحدت هم با برادری و همدیگر پذیری ممکن خواهد شد.

وحدت مسلمانان مساوی با ناامیدی دشمنان است

آخوند عبدالرحمان کر امام جمعه بندر ترکمن هم در رابطه با هفته وحدت گفت: وحدت و انسجام مسلمانان باعث یاس و ناامیدی دشمنان خواهد شد.

آخوند کر گفت: دشمنان در این برهه از زمان متاسفانه بین مسلمانان تنش ایجاد کرده اند و می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
او افزود: تفرقه بیانداز و حکومت کن شعار دشمنان و انگلیس است و می‌خواهند در تمام ممالک اسلامی این شعار را پیاده سازی کنند.

امام جمعه بندر ترکمن گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرمایند که مسلمانان با هم برادر دینی هستند و ما مشترکات زیادی داریم، چون دین ما اسلام، خدای ما خدای واحد، قرآن و قبله ما یکی و در اصول، توحید، نبوت و معاد مشترک هستیم.

گلستان عصاره همدلی و همزبانی در جهان اسلام/ علمای اهل سنت گلستان در رابطه با

آخوند کر ادامه داد: فتنه‌های دشمن نباید سبب شود که بین مسلمین تفرقه ایجاد شود، زیرا خداوند در قرآن کریم تفرقه را نهی کرده است و دستور می‌دهد که متحد شویم.

او با بیان اینکه اینکه مقام معظم رهبری توهین به مقدسات را حرام شرعی بیان کرده است، افزود: این نعمت بزرگی است که مقام معظم رهبری با این درایت سکاندار جمهوری اسلامی است که می‌فرمایند به مذاهب، عقاید و مقدسات هم احترام بگذارید.

آخوند عصام الدین گوگلان مدرس علوم دینی ربانیه چنارلی گفت: شکوه مجدد اسلام در سایه وحدت و پیروی از فرمایشات نبی مکرم اسلام (ص) شکل عملی پیدا خواهد کرد.

او با اشاره به ضرورت تقویت وحدت در میان امت اسلامی گفت: در سوره مبارکه حمد می‌خوانیم " ایاک نعبد و ایاک نستعین" یعنی تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌جوییم، در اینجا قرآن کریم فعل جمع را بکار می‌بندد و در حقیقت عبادت به صورت اجتماع را مورد تاکید قرار می‌دهد.
او افزود: عبادات جمعی، مصداق بارز چنگ زدن به ریسمان الهی است و خدای متعال خواندن نماز‌های فرض با جماعت را افضل شمرده است، چرا که خود این نماز باعث دیدار و تقویت وحدت میان امت اسلامی می‌شود.

آخوند گوگلان با تاکید براینکه، فرهنگ‌های اسلامی آکنده از همزبانی اقوام مختلف با یکدیگر است، گفت: باید وحدت کلمه را به صورت عملی معنا کنیم تا دشمن نتواند از غفلت ما سواستفاده کرده و اهداف شوم خودش را برای ایجاد تفرقه در میان مسلمین پیاده کند، زیرا شکوه مجدد اسلام در سایه وحدت و پیروی از فرمایشات نبی مکرم اسلام (ص) شکل عملی پیدا خواهد کرد.

گزارش از مونا محمد قاسمی 


انتهای پیام/ق

نظر شما