شناسهٔ خبر: 50341475 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خلیلزاد: هنوز صد‌ها آمریکایی در افغانستان حضور دارند

نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان از حضور صد‌ها تن از شهروندان این کشور در افغانستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه سی بی اس نیوز، زلمای خلیل زاد، سفیر و نماینده سابق آمریکا در امور آشتی افغانستان گفت صد‌ها آمریکایی هنوز در افغانستان هستند.

بر این اساس، مجری این شبکه به زلمای خلیلزاد گفت: شما رابط اصلی آمریکا با طالبان بوده اید. از زمان سقوط دولت افغانستان، تلاش کرده اید آمریکایی‌ها را از این کشور خارج کنید. چه تعداد آمریکایی اکنون در افغانستان باقی مانده اند؟

خلیلزاد پاسخ داد: ما مطمئن نیستم. پاسخ صریح همین است. برخی از این آمریکایی ها، آمریکایی‌های افغان تبار هستند که با خانواده هایشان در آنجا هستند و زندگی می‌کنند. فکر می‌کنم بسیار محتمل است که صد‌ها نفر باشند، اما حقیقت این است که ما از شمار دقیق آن‌ها اطلاعی نداریم. وقتی من در دولت بودم، از راه‌های مختلف از جمله تماس تلفنی، ایمیل، سفارتخانه و بیانیه‌های عمومی تلاش می‌کردیم با این آمریکایی‌ها در ارتباط باشیم و بسیاری از آن‌ها از افغانستان خارج نشده بودند، اما بعداً موفق به خروج شدند.

وی افزود: بعضی از آن‌ها درباره خروج از افغانستان یا ماندن در این کشور، مردد بودند. برخی از آن‌ها می‌خواستند ۶۵ عضو خانواده خود را که آمریکایی نبودند، با خود بیاورند. اگر آن‌ها نمی‌توانستند همه اقوام شان را با خود بیاورند، مایل نبودند خودشان نیز از افغانستان خارج شوند. مسائل زیادی وجود دارد، اما می‌توانم به شما بگویم افراد زیادی به شدت تلاش می‌کنند همه آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند و به کشورشان بازگردانند.

خلیلزاد تاکید کرد: نمی‌توانیم آمریکایی‌ها را وادار کنیم از افغانستان خارج شوند. بنابراین، آن‌ها باید تصمیم بگیرند. برآورد من این است که ممکن است هنوز صد‌ها آمریکایی هنوز در افغانستان باشند.

پیش از این، اعلام اولیه خروج کامل نیرو‌ها توسط دولت بایدن تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ انتقاد‌ها و تحسین‌هایی را در آمریکا به دنبال داشت. سناتور‌های متعدد جمهوریخواه همچون میچ مکانل، لیندسی گراهام، و جیم اینهاف از خروج انتقاد کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از تصمیم بایدن برای خروج با عنوان «کاری عالی و مثبت» تحسین کرد، ولی از بایدن بابت برگزیدن ۱۱ سپتامبر به عنوان روز خروج انتقاد کرد و گفت بایدن باید زودتر خارج می‌شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما