شناسهٔ خبر: 50341473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یوسفیان ملا:

دولت و مجلس لایحه و طرح دو فوریتی برای اعلام اموال مسئولان تهیه کنند

محسن فرامرزی

یک نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس می‌توانند لایحه و طرح دو فوریتی تهیه کنند تا اموال مسئولان از حالت محرمانه خارج شود.

صاحب‌خبر -

عزت الله یوسفیان ملا در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در اصل 142 قانون اساسی تصریح شده است که رهبری، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور و وزرا به همراه همسر و فرزندانشان موظف اند اموال خود را به قوه قضاییه معرفی کنند، اظهار کرد: هدف این اصل این است که اموال این افراد قبل و بعد از مسئولیت افزایش غیرحقی نداشته باشد و قوه قضاییه مسئول رسیدگی به این موضوع است.

وی ادامه داد: مجلس هشتم به دنبال تسری این قانون به سایر مسئولان بود و طرحی در این زمینه تهیه و تصویب شد اما شورای نگهبان معتقد بود اصل 142 قانون اساسی مشخص کرده چه افرادی باید اموال خود را اعلام کنند. بعد از اختلاف مجلس  و شورای نگهبان، طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا تصویب شد و شکل قانونی گرفت اما الان بحث این است که اموال محرمانه باشد یا نباشد؟ تا الان هم روال بر این بوده که اموال مسئولان اعلام نشود. در واقع قانون اجازه نمی دهد این اموال اعلام شود.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: شاید وزیری مال و اموال داشته  یا به او ارث رسیده باشد و این گونه نیست که همه وزرا و مسئولان هیچ اموالی نداشته باشند ولی وقتی اموال آن‌ها اعلام شود وزیر هر روز باید در قبال اموالش پاسخگو باشد که مثلا این مال به او ارث رسیده یا مال دیگری به همسرش تعلق دارد و او همواره باید پاسخگوی آن ها باشد. در اینجا اصل بر اتهام می شود نه برائت.

یوسفیان ملا در ادامه گفت: نمایندگانی که در مورد محرمانه بودن اموال مسئولان نگرانی دارند، می توانند طرحی به مجلس بیاورند که هر کسی می خواهد مسئول شود باید اموالش را اعلام کند در غیر این صورت نمی تواند مسئول شود. مجلس می تواند طرح و دولت می تواند لایحه تهیه کند که البته طرح راحت تر هم هست و 10، 15 نفر می توانند طرحی در این زمینه بنویسند اما مشکل این است که هر بحثی در کشور ما خیلی زود سیاسی می شود و همه دنبال مقصر می گردند. الان می گویند مقصر مجلس هشتم بوده یا مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی که به جای این حرف ها می توان طرح یا لایحه دو فوریتی تهیه شود.

وی در پایان اظهار کرد: من معتقدم اگر کسی فاسد باشد، ده ها راه بلد است تا از قانون فرار کند. چگونه مشحص می‌شود که کسی که ملکی در خارج از کشور  یا سکه و دلار خریده است؟ راه حل این است که ابتدا افراد سالم وارد مسئولیت شوند نه اینکه هر کسی بدون شناخت بیاوریم و بعد بگوییم اموالش را اعلام کند.

انتهای پیام

نظر شما