شناسهٔ خبر: 50341445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کره شمالی: افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه تهدیدی بالقوه است

پیونگ یانگ از افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه شرق آسیا و به ویژه سیاست حمایت از تایوان انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کره شمالی افزایش حضور نظامی واشنگتن در منطقه را تهدید بالقوه توصیف کرد.

بر این اساس، کره شمالی روز شنبه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را به تشدید تنش‌های نظامی با چین از طریق حمایتی "عاری از حس مسئولیت" از تایوان متهم و اعلام کرد افزایش حضور نظامی واشنگتن در منطقه به منزله تهدیدی بالقوه برای پیونگ یانگ است.

تایوان یک جزیره خودمختار است که چین مدعی مالکیت آن است. پاک میونگ هو Pak Myong Ho، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در اظهاراتی که توسط رسانه‌های دولتی این کشور منتشر شد، از آمریکا به علت فرستادن کشتی‌های جنگی از طریق تنگه تایوان و قرار دادن سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته و آموزش نظامی در اختیار این جزیره انتقاد کرد.

وی گفت: "مداخله بی ملاحظه" آمریکا در مسائل مربوط به تایوان، که کره شمالی آن را کاملا جزو امور داخلی چین قلمداد می‌کند، ممکن است "اوضاع حساس شبه جزیره کره" را برهم بزند.

اظهارات این مقام کره شمالی یک روز پس از آن بیان شد که بایدن اعلام کرد آمریکا به دفاع از تایوان در صورتی که این جزیره هدف حمله چین قرار گیرد، متعهد است. چین و تایوان در سال ۱۹۴۹ در بحبوحه جنگ داخلی جدا شدند و به رغم این که آمریکا فقط با پکن روابط دیپلماتیک رسمی دارد، ولی بر اساس قانون همچنان متعهد است اطمینان حاصل کند تایپه می‌تواند از خود در برابر تهدید‌های خارجی دفاع کند.

کره شمالی بیش از پیش از افزایش نقش امنیتی آمریکا در منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام در بحبوحه تشدید رقابت این کشور با چین، که متحد اصلی و شاهرگ اقتصادی پیونگ یانگ است، انتقاد کرده است.

پاک میونگ هو گفت: "این یک واقعیت واضح است که پایگاه‌های نظامی و نیرو‌های آمریکایی در کره جنوبی برای اعمال فشار بر چین مورد استفاده قرار می‌گیرند و این که نیرو‌های گسترده آمریکا و کشور‌های تابعش، که نزدیک تایوان مستقر هستند، ممکن است به عملیاتی نظامی علیه کره شمالی در هر زمانی اختصاص یابند".

وی افزود: افزایش حضور نظامی "نیرو‌های متخاصم" تحت رهبری آمریکا در منطقه بر اساس یک "ادعای واهی" است که کره شمالی و چین در تایوان و شبه جزیره کره دردسر درست می‌کنند. این واقعیت ثابت می‌کند که آمریکا تلاش می‌کند کشور ما و چین را، که هر دو کشور‌های سوسیالیستی هستند، خفه کند تا سلطه خود را حفظ نماید.

این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که بیش از دو سال است مذاکرات هسته‌ای بین واشنگتن و پیونگ یانگ بر سر مسئله کاهش تحریم‌های فلج کننده تحت هدایت آمریکا علیه کره شمالی در ازای اقدامات این کشور برای محدود کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای خود متوقف شده است.

چندی پیش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با تلویزیون سی. ان. ان اعلام کرد در صورت حمله چین از تایوان دفاع خواهد کرد. هدف از این سیاست آمریکا، جلوگیری از حمله نظامی چین به تایوان است و همزمان تایوان را از اعلام رسمی استقلال بازمی‌دارد، چیزی که چین به آن به عنوان یک خط قرمز می‌نگرد.

آمریکا از مدت‌ها به این سو در این مساله سیاست مشهور به «ابهام‌آفرینی استراتژیک» را به پیش می‌برد که براساس آن، از یک طرف تایوان را در بازسازی توانایی‌های دفاعی‌اش حمایت می‌کند، اما از جانب دیگر وعده نکرده است که در صورت بروز جنگ میان تایوان و چین، به این کشور کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما