شناسهٔ خبر: 50341425 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وزارت صنعت پاسخگوی مشکلات پارافین سازان باشد/ راه اندازی مجدد هر کارخانه تعطیل شده ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد

عضو تعاونی تولیدکنندگان پارافین گفت: وزارت صنعت باید این مسئولیت را بپذیرد که با همکاری سایر نهاد‌های مربوطه، مشکل واحد‌های تولیدی پارافینی را حل کند.

صاحب‌خبر -

مرتضی شهریاری عضو تعاونی تولیدکنندگان پارافین ایران در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن تاکید بر این که وزارت صنعت متولی رسیدگی به مشکلات واحد‌های صنعتی است، بیان کرد: این وزارتخانه باید با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مجموعه وزارت نفت و همچنین پالایشگاه‌های تولید کننده لوبکات که تولید کننده مواد اولیه پالایشگاه‌های روغن ساز هستند، مشکل خوراک واحد‌های پارافینی را حل کند.

او افزود: وزارت صنعت همچنین باید از کمک فکری تولیدکنندگان پارافین و سازمان بورس نیز استفاده کند، زیرا مواد اولیه واحد‌های پارافین ساز در بورس، یا کم عرضه می‌شود یا عرضه آن در تندر خارجی بورس صورت می‌گیرد و نتیجه تخصصی نبودن تخصیص خوراک، تعطیل شدن کارخانه‌های تولیدی است.

نایب رئیس اول کمیسیون شیمیایی و گاز اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، با تاکید بر این که حدود ۱۲۰ کارخانه تولید پارافین در کشور وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن‌ها به دلیل مشکلات تخصیص خوراک به تعطیلی کشیده اند، اظهار کرد:  مصوبات شورای رقابت نیز مشکلی را حل نکرد، به هر حال متولی واحد‌های تولیدی که دارای پروانه بهره برداری هستند، وزارت صنعت است. این وزارتخانه در درجه اول باید این مسئولیت را بپذیرد که با همکاری سایر نهاد‌های مربوطه، مشکل واحد‌های تولیدی پارافینی، قیرساز و هیدروکربنی را که یک دلیل واحد دارند، حل کند.

بیشتر بخوانید:

او با اشاره به این که واحد‌های تولیدکننده با روش‌های مختلفی از طریق اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و تعاونی پارافین موضوع را به وزارت صنعت اطلاع رسانی کرده اند، گفت: متاسفانه یا نتوانستیم پاسخی برای نامه‌نگاری‌های خود دریافت کنیم، یا در برخی موارد نیز قول‌های مسئولان به نتیجه نرسید.

شهریاری در پایان با تاکید بر این که اگر این مشکل حل نشود، تعداد اندک واحد‌های فعال تولید کننده پارافین نیز به زودی تعطیل می‌شوند، افزود: زمانی که یک واحد به دلیل نبود خوراک به تعطیلی می‌رسد، مانند پالایشگاهی که به مرحله اورهال رفته، با توجه به گران بودن قطعات و ابزار‌ها، هزینه بالایی برای راه اندازی مجدد خطوط تولید آن نیاز است. به طور کلی راه اندازی مجدد چنین واحد‌هایی، حداقل ۱۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

انتهای پیام/

نظر شما