شناسهٔ خبر: 50341346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشور‌های مقصد پناهجویان ایرانی در ده سال گذشته

برخی کشور‌ها طی ۱۰ سال گذشته به عنوان مقصد پناهجویان ایرانی شناخته شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پناهجویان ایرانی در سال ۲۰۱۸ در کشور‌های اتریش، آلمان، هلند، سوئد، ترکیه، انگلستان و رومانی جزو سه ملیت اول پناهجویان بودند.

در اتریش بیشترین افزایش متقاضی پناهندگی از سوی ایرانیان با در حدود هزار متقاضی و ۱۰۰ نفر بیش از سال ۲۰۱۷ بوده است، در صورتی که در استرالیا بیشترین کاهش تقاضای پناهجویی در رابطه با پناهجویان ایرانی رخ داده که ۴۳۰۰ نفر کمتر از سال قبل بوده است.

در دانمارک نیز تعداد پناهجوی ایرانی در سال ۲۰۱۸، بیشترین افزایش را در این کشور به خود اختصاص داده و به تعداد ۵۰۰ نفر بیش از سال قبل رسیده است. در آلمان، در سال ۲۰۱۸، درخواست پناهجویی از کشور‌های مختلف جهان ۳/۱۸ درصد افزایش داشته و به ۱۶۲ هزار متقاضی رسیده است؛ از این تعداد، ۱۱ هزار تقاضا توسط پناهجویان ایرانی ثبت شده است.

در هلند، بیشترین افزایش ثبت اولین درخواست پناهجویی نسبت به سال گذشته (۲۰۱۷) از سوی ایرانیان صورت گرفته و در حدود ۱۹۰۰ تقاضای پناهجویی، حدود ۱۱۵۰ نفر بیش از سال ۲۰۱۷، ثبت شده است. در کشور رومانی، ایران تنها با حدود ۱۰۰ تقاضای پناهجویی در سه کشور اول پناهجوفرست به این کشور قرار گرفته است.

در سوئد، تعداد ثبت اولین درخواست پناهجویان ایرانی در سال ۲۰۱۸، ۱۱۰۰ نفر و در ترکیه این میزان برابر با ۶۴۰۰ درخواست بوده است. همچنین در انگلستان، ایران با تعداد ۴ هزار متقاضی یکی از اصلی ترین کشور‌های پناهجوفرست به این کشور بوده است.

ترکیه؛ مقصد اصلی پناهجویان ایرانی در سال‌های اخیر

ترکیه به عنوان یکی از مقاصد اصلی پناهجویان ایرانی در سال‌های اخیر است. تعداد پناهجویان در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ روند افزایشی داشته است و در ادامه کاهش ورود پناهجویان ایرانی در سال ۲۰۱۷ به دنبال بهبود نسبی وضعیت اقتصادی در کشور و همچنین کنترل بیشتر مرزی در کشور‌های اروپایی اتفاق افتاده است.

می‌توان چنین برداشت کرد که آلمان و بریتانیا در تمامی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ دو کشور اول مقصد برای پناهجویان ایرانی بوده اند و پس از آن سوئد در تمامی سال‌ها به غیر از سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، در رده‌ی سوم پذیرش پناهجویان ایرانی قرار می‌گیرد.

همچنین مشاهده می‌شود که از سال ۲۰۱۶ به بعد، کشور یونان به این فهرست اضافه شده و جزو ۵ کشور اول پذیرنده‌ی پناهجویان ایرانی قرارگرفته است. همچنین دانمارک در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به عنوان یکی از پنج مقصد اصلی پناهجویان ایرانی بوده و پس از آن در سال ۲۰۱۵ دوباره به این فهرست بازگشته و از سال ۲۰۱۶ به بعد مجدددر بین پنج کشور اصلی مقصد پناهجویان ایرانی در بین کشور‌های اروپایی قرار نگرفته است.
کشور اتریش نیزدر سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میزبان تعدادقابل توجهی از پناهجویان ایرانی بوده است.

هلند که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ از سهم مشخصی برخوردار بوده است، در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ که با ورود گسترده پناهجویان سایرکشور‌ها به کشور‌های اروپایی همزمان بوده است، از فهرست پنج کشور اول ثبت تقاضای پناهندگی توسط ایرانیان دربین کشور‌های اروپایی خارج شده ودوباره از سال ۲۰۱۸ به این لیست بازگشته است.

در سال ۲۰۱۹ نیز که در مجموع نزدیک به ۲۳ هزار پناهجوی ایرانی در کشور‌های اتحادیه اروپا و EFTA ثبت شده است، کشور آلمان با حدود ۸ هزار پناهجوی ایرانی ثبت شده جدید همچنان مقصد اصلی پناهجویان ایرانی به شمار می‌رود.

در سال ۲۰۱۹ پس از کشور آلمان به ترتیب کشور‌های بریتانیا، یونان، هلند و سوئد بیشترین پناهجوی ایرانی را به ثبت رسانده اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ در سه کشور سالنامه مهاجرتی ایران ۱۳۹۹، ۲۴۸ آلمان، سوئد وهلند روند کاهشی بوده، اما در دو کشور یونان وبریتانیا پناهجویان ایرانی بیشتری به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما