شناسهٔ خبر: 50341216 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با اشاره به وضعیت افغانستان صورت گرفت؛

هشدار وزیر خارجه لیبی نسبت به خروج بی برنامه نظامیان خارجی

وزیر خارجه لیبی نسبت به خروج نیروها و نظامیان خارجی بدون برنامه و طرح واضح و روشن به شدت هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزاش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، «نجلاء المنقوش»، وزیر خارجه لیبی خواستار استفاده از تجربه افغانستان پس از خروج نظامیان و نیروهای خارجی از این کشور شد و نسبت به خروج نیروها و نظامیان خارجی بدون برنامه و طرح واضح و روشن که احتمال دارد عواقب منفی به دنبال داشته باشد، هشدار داد.

المنقوش در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: خروج نظامیان خارجی از خاک لیبی پرونده پیچیده‌ای است و هرگز در یک روز انجام نخواهد شد و دولت به دنبال خروج تدریجی نظامیان خارجی از این کشور است.

به گفته المنقوش، خروج ۲۰ درصد نظامیان خارجی از لیبی پیش از برگزاری انتخابات ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ عاملی اطمینان بخش در میان طرف‌های مختلف است و دولت منتخب آینده روند خروج نیروهای خارجی از کشور را براساس نتایج کمیته نظامی مشترک (۵+۵) دنبال خواهد کرد.

پیش از این، رسانه‌های لیبی از جزئیات طرح خروج مزدوران و نظامیان خارجی از خاک لیبی پرده برداشتند که کمیته نظامی مشترک آن را تهیه کرده و قرار است در نشست بعدی خود این طرح را تصویب کند. گزارش‌های داخلی نشان می‌دهند که این طرح که توسط کمیته نظامی مشترک لیبی در نشست هشتم اکتبر تدوین شده شامل چهار مرحله است.

مرحله نخست از این طرح که طی روزهای آینده در نشست این کمیته در لیبی تصویب می‌شود از این قرار است که هر طرفی ضمن تاکید بر حسن نیت و تمایل برای تخلیه لیبی از مزدوران، نیروهای خارجی را از نقاط تماس به نقطه مورد توافق دیگر در دو شهر مشخص منتقل کند.

مرحله دوم این است که ناظران بین‌المللی دعوت و با نظارت بین‌المللی وارد لیبی شوند و با همکاری ناظران داخلی طرح تخلیه تدریجی، متعادل و همزمان نیروهای خارجی را که در ژنو حاصل شده بود، اجرایی کنند.

مرحله سوم این است که ناظران تعداد واقعی نیروهای خارجی و مزدور در لیبی را رصد و آن را به درستی و به دور از ارزیابی‌ها مستند کنند.

مرحله چهارم هم خارج کردن تدریجی مزدوران از لیبی مطابق با نقشه زمانی مشخص است که هنوز جزئیات این مرحله منتشر نشده است.

این طرح در نشست اخیر کمیته نظامی مشترک در ۱۲ اکتبر با حضور ریچارد نورلند، سفیر آمریکا در لیبی، یان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور و تعدادی از مسؤولان رسمی برخی کشورهای علاقه من به ثبات لیبی در انگلیس بررسی شد.

پیشتر خیری التمیمی، عضو کمیته نظامی مشترک لیبی گفته بود، کمیته ۵+۵ برای تصویب طرح انحلال شبه نظامیان مسلح، خلع سلاح آنها و اخراج مزدوران و نظامیان خارجی در لیبی نشست خواهد داشت.

توافقنامه ژنو که ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ به امضا رسید، بر تخلیه تمامی خطوط تماس از یگان‌های نظامی و گروه‌های مسلح همزمان با خروج همه نیروهای خارجی و مزدور از خاک کشور ظرف سه ماه پس از تاریخ امضای برقراری آتش بس تصریح دارد. این در حالی است که این مدت پایان یافته و هیچ نیرویی از لیبی خارج نشد و مکانیزمی برای خروج آنها تعیین نشده است.

نظر شما