شناسهٔ خبر: 50341158 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

پژوهشگر حوزوی در گفت‌وگو با «حوزه»:

معجزه پیامبر(ص) قرآن و حیات طیبه بود / سیره نبوی؛ راهکار خروج از بن بست زندگی

حوزه/ استاد حوزه با بیان اینکه معجزه پیامبر، قرآن و حیات طیبه بود، گفت: فرق انسان و حیوان در جان چهارم که همان حیات طیبه است می باشد و پیامبر آمدند تا انسان ها را با حیات چهارم زنده کنند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام علی فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه قرآن معجزه پیامبر اسلام(ص) برای رسیدن انسان ها به حیات طیبه است، گفت: پیامبر رحمت و مهربانی معجزه ای به نام قرآن را برای خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت به انسان ها هدیه داد، چیزی که غرب در این مورد حتی در  خوشبخت کردن بشر در دنیا به بن بست رسیده است.

بازگشت به دین؛ تنها راه نجات انسان

وی افزود: بسیاری از روانشناسان، فلاسفه و جامعه شناسان غربی، در خصوص به بن بست رسیدن غرب در اداره جامعه تصریح کرده اند و تنها راه نجات انسان را بازگشت به دین و احیا گری دین می دانند.

این استاد حوزه ادامه داد: اگر دین را کنار بگذاریم اتفاقی که می افتد این است که مردم خودخواه تر و افسرده تر خواهند شد، امری که موجب شد تا سه سال پیش نخست وزیر انگلیس وزیر تنهایی منصوب کند و این اتفاق یعنی غرب به بن بست رسیده است. برعکس انسان متدین واقعی هرگز دچار بیماری روانی نخواهد شد و روانکاوی به نام بریل این مطلب را تایید می کند.

معجزه پیامبر(ص) قرآن و حیات طیبه بود

 وی با طرح این سؤال که آیا اسلام برای مشکلات زندگی انسان ها راهکار دارد؟، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) معجزه ای به نام قرآن دارد و قرآن معجزه ای است که دیگران را قادر به اعجاز می‌کند به عبارت دیگر خوشبختی و رسیدن به آرزوهای فطری و پاکیزه ترین زندگی، تنها در گرو دریافت حیات طیبه و جان چهارم است که از اسلام و قرآن و از حاکم کردن توحید به دست می آید.

پژوهشگر سبک زندگی اسلامی با بیان اینکه انسان سه حیاط غیر اختیاری دارد، گفت: نبات یک حیاط رشد و نمو دارد، حیوان علاوه بر حیات نباتی احساس و حرکت ارادی هم دارد اما انسان علاوه بر این دو حیات تفکر هم دارد یعنی سه حیات دارد، این سه حیاط غیر اختیاری است و نشانه کمال نیست چون انسان با موجودات دیگر از بعد تفکر فرق پیدا می کند در حاب که انسان باید جان و حیات چهارم به دست بیاورد که اختیاری است.

 حجت الاسلام فتحی تصریح کرد: فرق انسان و حیوان در همین مسئله است و این جان چهارم همان حیات طیبه است. پیامبر آمده است تا انسانها را زنده کند، حالا سؤالی که مطرح می‌شود این است که مگر ما زنده نیستیم؟ جواب خیر است! اگر فقط اینها باشد انسان مرده است و لذا باید جان چهارم بگیرد که اختیاری است. قرآن  می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید خدا و رسول را اجابت کنید زمانی که شما را بخواند به آن چیزی که شما را احیا می‌کند» یا در سوره نحل آیه ۹۷ می فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَیٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً؛ هر مرد و زنی که عمل صالح انجام بدهند و مومن باشند، ما آنها را به حیات طیبه احیا می‌کنیم» بنابر این فرق انسان و حیوان در این جان چهارم است و نه فقط در تعقل.

توحید؛ راهکار خروج از بن بست زندگی

وی ادامه داد: امام علی(ع) در روایتی می فرماید: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ، لَا یَعْرِفُ بَابَ الْهُدَی فَیَتَّبِعَهُ وَ لَا بَابَ الْعَمَی فَیَصُدَّ عَنْهُ، وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ؛ صورت او صورت انسان است، اما قلبش قلب حیوان است؛ نه راه رستگاری را می‏شناسد تا در آن گام بردارد و نه راه گم‏راهی را تا از آن بازدارد. پس او مرده‏ای است در میان زندگان». طبق بیان حضرت، چنین انسانی جان چهارم که همان حیات طیبه است را نگرفته است و قرآن آمده تا حیات طیبه به ما بدهد و به تعبیر مقام معظم رهبری حیات طیبه به مفهوم برخورداری از رفاه و رونق مالی همراه با معنویت است و این پیشرفت مالی و معنوی فقط از طریق عمل به معارف قرآنی بدست می آید.

استاد فلسفه و کلام حوزه تصریح کرد: جان چهارم که همان حاکم کردن توحید و سبک زندگی اسلامی است، یعنی خدا را در زندگی مان ببینیم و حاکم بدانیم. لا اله الا الله روش زندگی را به ما می گوید نه اینکه صرفاً یک مسئله ذهنی و اعتقادی باشد از این رو اگر خدا به زندگی ما بیاید دیگر بن بست معنا ندارد.

وی افزود: ممکن است سوالاتی پیش بیاید مثل «الان چه راهکاری برای کاهش آمار طلاق وجود دارد؟»، «رابطه زن و شوهر چگونه مستحکم می شود؟»، «رابطه فرزندان با والدین چطور بهتر بشود؟»، «دختران بالای ۴۰ سال که هنوز مجرد هستند آیا دین راهکاری دارد که برای این ها خواستگار بیاید؟» و مسائلی از این دست را چگونه می شود از بن بست خارج کرد؟ آیا دین برای این مسائل راهکار دارد یا خیر؟ ما می گوییم بله! همه این مشکلات راهکار دارد، زیرا معتقدیم قرآن معجزه است و برای همه اینها راهکار دارد. کلیت این راه حل جان چهارم گرفتن است یعنی با سبک زندگی اسلامی و حاکم کردن خداوند در زندگی معجزه وار از این بن بست ها خارج خواهیم شد.

حجت الاسلام فتحی اظهار کرد: حال چگونه می توان جان چهارم را به دست آورد؟ دین دو راه کلی را برای آن بیان کرده است یعنی اسلام برای تامین نیازها و رسیدن به کمال انسانی و درمان دردها و خارج شدن از تمام بن بست ها راهکار دارد. در بحث فردی که برخی گرفتار فقر و بیکاری هستند، افراد می توانند با تمسک به قرآن از فقر و بیکاری خارج شوند، زیرا اسلام برای تامین نیازها و رسیدن به کمال انسانی و درمان دردها دو راه کلی اعجازگونه دارد: اول: تغییر درون و دوم: تقوا و عمل صالح.

معجزه پیامبر(ص) قرآن و حیات طیبه بود / سیره نبوی؛ راهکار خروج از بن بست زندگی

تغییر درون عامل تعیین سرنوشت ملت ها است

وی افزود: حتی خارج شدن از تحریم و کنترل و درمان کرونا به دست خود ماست، زیرا خداوند متعال در قرآن می فرماید «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِم» یعنی خداوند مطلقاً تغییری در زندگی ملت ها نمی دهد، مگر اینکه خودشان تغییر کنند. پس تغییر وضع زندگی به خود مردم واگذار شده است، لذا اگر مردم بخواهند می توانند زندگی خود را تغییر بدهند.

وی اضافه کرد: تغییر درون در انسان ۵ مرحله دارد که اگر اینها تغییر یابد می توان از همه مشکلات اعم از تحریم، فقر، کرونا و دیگر بن بست ها خارج شد. علامه طباطبایی می فرماید از عموم این آیه استفاده می شود؛ میان تمامی حالات نفسانی انسان و اوضاع خارجی چه در جانب خیر و چه در جانب شر یک نوع تلازم است یعنی کسی نیت و تفکرات خود را تغییر بدهد خداوند نیز رفتارش را تغییر می دهد.

حجت الاسلام فتحی بیان کرد: چنانجه درون انسان به سمت بدی برود و فکرش این باشد که هم سانتریفیوژ بچرخد و هم زندگی بچرخد و معتقد باشد بدون آمریکا تحریم ها برداشته نمی شود و درون مردم و مسئولان به این سمت برود، در این صورت خداوند رحمتش را از ما دریغ خواهد کرد و بالعکس اگر درون ما به سمت خوبی ها برود و خدا به زندگی مان بیاید و معتقد باشیم این خدا است که مشکلات ما را حل می کند و می تواند ما را از بن بست خارج کند، خداوند دوباره سرنوشت ما را به سمت خوبی ها تغییر می دهد.

هیچ نیرویی قادر به غلبه بر نیروی الهی نیست

پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: قرآن می فرماید «فَأَوحَینا إِلیٰ موسیٰ أَنِ اضرِب بِعَصاکَ البَحرَ فَانفَلَقَ فَکانَ کُلُّ فِرقٍ کَالطَّودِ العَظیمِ» این تقوای حضرت موسی و پیروان او بود که با اذن خداوند حضرت عصایش را به دریا زد و دریا شکافته شد و آن ها را از بن بست خارج کرد و از دست ماموران فرعون نجات یافتند. مقام معظم رهبری با اشاره به همین آیه فرمودند اگر من و شما بتوانیم این معیت الهی را حفظ کنیم، بدانید آمریکا که هیچ، بلکه اگر ده برابر قدرت آمریکا هم کسانی در دنیا نیرو داشته باشند، این نیرویی که خدا با او است بر آنها غلبه خواهد کرد.

حجت الاسلام فتحی در ادامه با بیان این که تغییر درون در ۵ مرحله اتفاق می افتد، گفت: تفکر، یقین قلبی و تقویت آن، نیت و اراده، احساسات و عاطفه ها و الفاظ، این ۵ مرحله را شکل می دهد. در اینجا یک اشاره ای به نیت و اثر آن در زندگی می کنیم. سوال این است که آیا نیت در زندگی ما اثرگزار است یا نه؟ جواب بله است! امام صادق(ع) فرمودند «اگر نیت تقویت و قوی شود، بدن احساس ضعف نخواهد کرد و حتی اگر ضعبف باشد، قوی خواهد شد». یعنی می توان بدنی که مریض و ضعیف است را با تقویت نیت و اراده، از مریضی رهایی داد.

استغفار معجزه می کند

وی افزود: در خصوص الفاظ که تاثیر دارد و می شود با آن اعجاز کرد به روایتی از امام سجاد(ع) اشاره می کنیم که حضرت می فرماید «القولُ الحَسَنُ یُثرِی المالَ» یعنی گفتار نیکو مال را زیاد می کند و بهترین گفتار که دین بیان می کند استغفار است. با استغفار بن بست دیگر معنایی ندارد و کسی که مشکل مالی دارد راهکار قرآن استغفار است و با این اعجاز می توان از فقر نجات یافت و یا اگر کسی بچه دار نمی شود می تواند با استغفار بچه دار شود. همچنین با اعجاز استغفار می توان کرونا را درمان کرد و از این جهت بود که مقام معظم رهبری فرمودند برای دفع کرونا دعای هفت صحیفه سجادیه را بخوانید. همچنین رهبر انقلاب در دیدار با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا فرمودند «دعا، توسل و استغفار برای دفع بلا اهمیتی معجزه وار دارد». یعنی می شود با استغفار برای دفع بلا معجزه کرد.

۳۱۳/۴۲

نظر شما