شناسهٔ خبر: 50339158 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شروع خوب آیت‌الله رئیسی با پیوستن به سازمان همکاری‌ شانگهای

نشریه روسی در تحلیلی نوشت، نگاه به شرق می‌تواند یک پیروزی راهبردی برای ایران در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌ الملل خبرگزاری فارس، یک نشریه تحلیلی روسی در گزارشی در زمینه نگاه ایران به شرق  و پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای نوشت، ایران، کشوری با جهان بینی کاملاً متفاوت و اهداف خاص از این پس دیگر به عنوان یک عضو کامل تنها  روند جلسات را نظاره گر نخواهد بود، بلکه باید مواضعی را در مورد مسائل دستور کار سازمان همکاری شانگهای اتخاذ کند.

نشریه «مدرن دیپلماسی» در بخشی از این گزارش نوشت، پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، شروع خوب دیگری را برای «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در بُعد سیاست خارجی است. این امر به ویژه در میان مذاکرات متوقف شده برای احیای برجام  بسیار مهم است. از نظر فنی، احیای برجام برای تهران و واشنگتن با ارزش است، که هر دو طرف هر از چند گاهی آن را تایید می‌کنند. با این حال ، اعتماد بین طرفین پس از آنقدر پایین است که چشم انداز توافق‌های جدید به طور فزاینده‌ای مبهم است.

*نگاه به شرق پیروزی راهبردی ایران است

این نشریه در بخش دیگری نوشت، پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، برای ایران نماد تثبیت سیاست خارجی این کشور با نگاه به شرق است. حتی بازگشت احتمالی به توافق هسته‌‌ای در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی این روند را تغییر نخواهد داد. «نگاه به شرق» می‌تواند یک پیروزی راهبردی برای ایران باشد. این دیدگاه پیشتر در دوره یکی از روسای جمهور اسبق ایران مطرح شده بود. ایران در آن سال‌ها به مقام ناظر در سازمان همکاری شانگهای دست یافت و دو تلاش ناموفق برای عضویت کامل انجام داد.

به نوشته این نشریه، آرمان‌های ضد تروریستی ایران با دیدگاه کشورهای دیگر آسیای میانه همپوشانی دارد. مبارزه ایران با داعش و تعامل معنادار آن با روسیه و ترکیه در سوریه، یکی دیگر از شاخص‌های مهم است.

*ایران دیگر نظاره گر جلسات سازمان همکاری‌های شانگهای نیست

مدرن دیپلماسی در بخش دیگر این تحلیل نوشت که ایران، کشوری با جهان بینی کاملاً متفاوت و اهداف خاص از این پس دیگر به عنوان یک عضو کامل نمی‌تواند تنها نظاره گر صرف جلسات باشد، بلکه باید موضعی را در مورد مسائل دستور کار سازمان همکاری شانگهای اتخاذ کند.

تا آنجا که به منافع ایران مرتبط می‌شود، سازمان همکاری‌‌های  شانگهای در کوتاه مدت کاملاً با اهداف سیاسی  این کشور مطابقت دارد. این نهاد در درجه اول به همکاری تهران در زمینه امنیت و نزدیکی سیاسی کمک خواهد کرد. با این حال، همکاری اقتصادی نزدیک‌تر می‌تواند محصول جانبی این امر باشد.

*تاثیر عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

مدرن دیپلماسی نوشت، در هر حال، می‌توان عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را مرحله مهمی در بلوغ این سازمان به سوی یک نهاد بین‌المللی مستحکم نامید. تاکنون، این سازمان بر مبارزه با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی تمرکز کرده است، اگرچه دستورات آن اجازه می‌دهد تا با طیف وسیع‌تری از مسائل برخورد کند. گسترش عضویت، مشروعیت سازمان همکاری شانگهای را افزایش می‌دهد، در عین حال، انتظارات از این سازمان به عنوان یک سازمان قدرتمند جهانی در حال افزایش است. سازمان همکاری شانگهای باید مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرد و فراتر از مسائل امنیتی را بررسی کند.

انتهای پیام/.

نظر شما