شناسهٔ خبر: 50337404 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

آیا آذربایجان اسرای ارمنی را پنهان کرده است؟

وزیر خارجه ارمنستان در ملاقات با یک مقام ارشد صلیب سرخ جهانی گفت که جمهوری آذربایجان شمار واقعی اسرا را پنهان می‌کند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه ارمنستان گفت که مقام‌های جمهوری آذربایجان شمار واقعی اسیران ارمنستانی و محل بازداشت آنها را پنهان می‌کنند.

 

به گزارش فارس به نوشته خبرگزاری «پان‌ آرمنیان» «آرارات میرزویان» وزیر امورخارجه ارمنستان روز جمعه این سخنان را در دیدار با «ژیل کاربونیر»، نایب رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) بیان کرد.

 

میرزویان تاکید کرد که بازگشت فوری اسرای جنگی و گروگان های غیرنظامی همچنان در اولویت قرار دارد. وی افزود که باکو همچنان به نقض کنوانسیون ژنوو الزامات بیانیه 9 نوامبر 2020 ادامه می‌دهد و برای بازگشت زندانیان مانع تراشی می‌کند.

 

وزیر خارجه جمهوری ارمنستان گفت که رفتار مقام‌های جمهوری آذربایجان زمینه‌های جدی را برای فرض ناپدید شدن زندانیان ایجاد می‌کند.

 

«الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان چندی قبل مدعی شد که باکو همه اسرا و زندانی‌های ارمنستانی را به ایروان بازگردانده است. 

 

علی‌اف گفت، باکو همه اسرای ارمنستانی که در طول جنگ اخیر قره باغ اسیر شده بودند را به ایروان تحویل داده  و آنها نیز اسرای ما را به ما بازگردانده‌اند. 

 

بر اساس توافق آتش بس که میان مسکو، باکو و ایروان در روز 20 آبان سال 1399 به امضا رسید، تبادل اسرا یکی از بندهای آن بود که طی ماههای گذشته به صورت مرحله ای به اجرا در آمده است.

 

در پاییز سال 2020، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ 9 نوامبر (19 آبان 99)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند. طبق توافق آتش‌بس ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و همچنین توافق شد که ارتباط بین نخجوان با سایر بخش‌های جمهوری آذربایجان تسهیل شود.

 

نظر شما