شناسهٔ خبر: 50335647 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش صدر به تایید انتخابات عراق توسط شورای امنیت

بغداد-ایرنا- سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر و حائز بیشترین کرسی حزبی در انتخابات عراق، تایید شورای امنیت سازمان ملل را در حالی «تصویری زیبا از دموکراسی عراق» توصیف کرد که مخالفان، همچنان می گویند جنین پلاسخارت نماینده ویژه سازمان ملل در دستکاری نتایج انتخابات پارلمانی اخیر شریک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مقتدا صدر در توییتی نوشت: تایید شورای امنیت بر نتایج انتخابات عراق از یک سو تصویر زیبایی از دموکراسی عراق را منعکس می کند و از سویی دیگر این امید را می‌دهد که مدعیان تقلب به آن فرایند دموکراتیک اعتراف کنند.

وی از معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی عراق خواسته است از «کشاندن کشور به آشوب و تزلزل در ثبات داخلی به دلیل قانع نشدن آنها از نتایج انتخابات» دست بکشند و این موضوع را «امری زشت» خواند که «عرصه سیاسی و اوضاع امنیتی را پیچیده می کند و تصویری منفی از آنها (معترضان) ارائه خواهد داد.»

وی افزود: نباید به کمیسیون مستقل انتخابات فشار آورد یا در کار دستگاه قضایی و دادگاه فدرال دخالت کرد بلکه باید فضای آرامی را برای اتمام کار کمیسیون انتخابات درباره شکایت ها فراهم کرد.

صدر ادامه داد: همگان بدانند که باور نتایج الکترونیکی به سود همه عراق و امنیت و ثباتی است که ملت عراق شایسته آن است.

این تاکید بر نتایج الکترونیکی آرای انتخابات پارلمانی عراق دقیقا همان نقطه اختلافی است که معترضان به نتایج آن را مساله دار می دانند و بر ضرورت بازشماری دستی آرا به علت عدم تطابق آرای دستی (پرینت های در دست رای دهندگان) با آرای الکترونیکی تاکید دارند.

بسیاری از جریان های سیاسی و افکار عمومی مردم عراق معتقدند که نتایج انتخابات ۲۰۲۱ به طور هدفمند دستکاری شده و عوامل خارجی را متهم به دست داشتن در این اقدام می کنند.

آمریکا، امارات، رژیم صهیونیستی و نماینده دبیرکل سازمان ملل درعراق مهمترین طرف های متهم به دستکاری نتایج انتخابات اخیر عراق هستند و گفته می شود که برخی طرف های داخلی با آنها همکاری کرده اند.

«محمود الهاشمی» تحلیل گر سیاسی عراقی به شبکه تلویزیونی العهد نیوز می گوید: انتخابات اخیر از سوی همه جریان های سیاسی مورد نکوهش قرار گرفت و «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه سازمان ملل در عراق در چیزی دخالت کرد که به او ربطی نداشت.

نمایندگان جنبش الفتح عراق می گویند: پلاسخارت در روزهای شمارش آرا و بروز اختلافات، با بازشماری دستی آرا مخالفت کرد و نمایندگان برخی جریان های سیاسی مشارکت کننده در انتخابات را به مدت یک ساعت از مرکز اخراج کرد و به حوزه های بازشماری آرای الکترونیکی راه نداد.

«حسین الکنانی» تحلیل گر سیاسی عراقی با اشاره به اینکه «خانم پلاسخارت قول ارتقای شغلی دریافت کرده است» او را «ابزار دست آمریکا و پوششی برای دخالت در امور داخلی عراق» دانست.

وی افزود: آمریکا بر سازمان ملل مسلط است و این بر کسی پوشیده نیست؛ به پلاسخارت وعده هایی درباره مناصب بالایی در ناتو و نظیر آن در صورت تقلب در انتخابات عراق داده شده است بی آنکه او صلاحیت این کار را در کسوت نماینده سازمان ملل داشته باشد.

«احمد الکنانی» عضو کمیته حقوق بشر در پارلمان عراق می گوید: دولت عراق باید درباره دخالت جنین پلاسخارت در انتخابات عراق و اقدامات جانبدارانه او در این فرآیند تحقیق کند زیرا فرض بر این است که سازمان ملل باید بیطرف باشد.

وی افزود: دخالت پلاسخارت در اصرار بر شمارش الکترونیکی و ممانعت از شمارش دستی آرا باید از سوی دولت عراق بررسی شود و کمیسیون عالی انتخابات در این باره توضیح دهد که چه کسی به او اجازه و اختیارات دخالت در موضوع را داده است.

«زینب الموسوی» کاندیدای ائتلاف الفتح در انتخابات از دست داشتن امارات و انگلیس در «توطئه تغییر نتایج انتخابات» گفت.

وی افزود: مدارکی هست که دست داشتن امارات را در تغییر نتایج اثبات می کند. امارات و انگلیس رای های الفتح را دزدیدند و به طرف های نزدیک به آمریکا دادند.

«جواد العبودی» معاون دبیرکل جنبش «الدعوه الاسلامیه» عراق جناح شهید «عزالدین سلیم» گفت: دستانی پشت پرده در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ میلادی عراق به شکلی آشکار جنبش مقاومت اسلامی و بسیج مردمی را مورد هدف قرار داده است و باید نتایج رای گیری های انجام شده برای جلوگیری از تقلب بازشماری شوند.

حزب اسلامی عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حایز ۹ کرسی در انتخابات پارلمانی شده است اما فشارهای بین‌المللی و دخالت یکی از کشورهای منطقه موجب محرومیت آنان از حق خود شد.

حزب اسلامی عراق در این بیانیه افزود، نتایج انتخابات را رد می‌کند و بر ضرورت بازشماری دستی آرا برای تصحیح آن اصرار دارد.

این بیانیه تاکید می‌کند «ما با استناد به نوار (پرینت) کمیسیون انتخابات دلیل قاطع  داریم که ثابت می کند ۹ کرسی را در انتخابات پارلمانی به دست آورده‌ایم.»

همچنین سید صدرالدین القبانجی امام جمعه نجف اشرف با طرح این سوال که چرا شمارش آرای صندوق های رای عراق در امارات انجام شده است از طرف های سیاسی خواست تا پیش از شمارش دستی آرا به رایزنی و گفت و گو بپردازند.

«عبدالامیر التعیبان» عضو برجسته ائتلاف «الفتح» و نماینده سابق پارلمان در توئیتی نوشت که نباید اجازه داد، امارات، نتایج انتخابات عراق را دستکاری کند.

وی گفته است که از «کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق می خواهد به شمارش دستی آرا روی بیاورد تا عدالت در نتایج انتخابات، رعایت و جلوی امارات متحده عربی برای دستکاری در آرا گرفته شود.»

براساس گزارش ها، به دلیل وجود سرورهای دستگاه های رایانه ای شمارش آرا در امارات و همچنین تملک این شیخ نشین بر ماهواره ای که نتایج انتخابات را از صندوق های رای به مرکز ملی شمارش آرا در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق انتقال می دهد، شخصیت ها و صاحب نظران مختلف در عراق، ابوظبی را به دستکاری نتایج انتخابات دهم اکتبر گذشته (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) متهم کرده‌اند.

برخی شنیده ها حاکی است که سرورها در عراق مستقر و فقط ماهواره انتقال دهنده اطلاعات در اختیار امارات است.

در عین حال «حسین الهنداوی» مشاور نخست وزیر در امور انتخابات قبل از برگزاری انتخابات عراق گفته بود که به دلیل اینکه دفتر منطقه‌ای شرکت کره ای «میرو» سازنده دستگاه های شمارش الکترونیکی آرا در امارات است، سرورها را نیز در آن کشور نصب کرده است.

وی احتمال دستکاری نتایج انتخابات را در خارج از عراق بعید دانسته و گفته بود: فیبرهای نوری که نتایج را انتقال می‌دهند، در برابر نفوذ و دستکاری مصون شده‌اند.

با وجود همه اینها، ناظران عراقی با اشاره به وقوع موارد مشابه دستکاری نتایج انتخابات در کشورهای دیگر از جمله انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا که منجر به پیروزی «دونالد ترامپ» شد، احتمال دستکاری نتایج انتخابات عراق را توسط امارات دور از ذهن نمی دانند.

احمد عبد الساده نویسنده و روزنامه نگار عراقی در توییتی به راهکاری برای  عبور از وضعیت کنونی و مسائل مربوط به نتایج انتخابات اشاره کرده است.

در این توییت آمده است: راه حل بحران نتایج انتخابات این است که آرا با حضور نمایندگان گروه های سیاسی به صورت دستی شمارش شود. چرا که امارات متحده عربی با دستکاری در سرورهای متصل به سیستم های رای گیری، نتایج را به نفع گروه هایی سیاسی تغییر داده است که پروژه  انحلال الحشد الشعبی را دنبال می کنند.

نظر شما