شناسهٔ خبر: 50333888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولیت آستان قدس رضوی: موکب داری از مصادیق حفظ شعائر اسلام است

مشهد- ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی گفت: موکب داری، یکی از مصادیق حفظ شعائر دین اسلام است زیرا خدمت به زائران خاندان اهل بیت (ع) صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام احمد مروی روز شنبه در مراسم تجلیل از موکب داران دهه آخر صفر در حرم مطهر رضوی افزود: موکب داری در ایام خاص باید مقدمه‌ای برای برپایی موکب‌های اشاعه سیره معنوی خاندان اهل بیت (ع) باشد به گونه‌ای که همه انسانها بتوانند از سیره معنوی آنها بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اهمیت موکب داری و خدمت به زائران اهل بیت (ع) ادامه داد: این خدمت رسانی نباید فقط به ایام خاص منتهی شود بلکه باید این موکب‌ها پیام فرهنگ و اخلاق ائمه (ع) را منتشر کنند و موکب فرهنگ حسینی و رضوی در همه روزها برپا شود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: همانگونه که قرآن کریم منحصر به زمان و مکان خاصی نیست و در تمام ساعات و همه جا می توانیم از آن بهره‌مند شویم باید بتوانیم از سیره و فضائل اهل بیت (ع) نیز بهره ببریم.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ آموزه های دینی و اخلاق ائمه اطهار (ع) را در خود پیاده کنیم افزود: هر یک از ما در زندگی، گفتار و تعامل با مردم و جامعه باید از ائمه اطهار (ع) الگو بگیریم.

حجت الاسلام مروی ادامه داد: موکب داران به تغذیه روح به جای جسم نیز توجه داشته باشند زیرا همه مردم تشنه معارف اهل بیت (ع) هستند و این معارف با فطرت انسانها در ارتباط است و آنها را سیراب می‌کند.

کار مردم را باید به مردم واگذار کرد

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: با توجه به حضور میلیونی زائران حضرت امام رضا (ع) نمی‌توانستیم پاسخگویی جامعی به آنان داشته باشیم و در این مسیر موکب داران در خدمت گذاری به زائران اهتمام بسیار به خرج دادند و به همین دلیل توصیه می‌شود کار مردم باید به مردم واگذارشود.

مالک رحمتی افزود: حال و هوای فضای دهه آخر صفر امسال با سنوات گذشته تفاوت بسیار داشت و با توجه به اینکه حدود ۲۰ ماه از  شیوع کرونا گذشته بود و در این مدت عاشقان اهل بیت (ع) برای زیارت در محدودیت بودند، با انجام واکسیناسیون علیه کرونا، آرامش خاطر برای حضور زائران در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ایجاد شد.

وی ادامه داد: هر ساله جمعیت میلیونی در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی (ع) شرکت می‌کردند ولی در سال جاری حدود ۱۰ درصد ایرانیان توانستند به زیارت عتبات عالیات بروند و همین امر باعث شد عطش زیارت حرم مطهر رضوی بیشتر شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تعدادی از مردم نذر داشتند و به صورت پیاده به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) مشرف شدند گفت: دستگاه‌های اجرایی مانند سال‌های گذشته آمادگی لازم را نداشتند و بدلیل شرایط حاکم ناشی از کرونا در بلاتکلیفی قرار داشتند و اگر موکب داران پای کار نمی‌آمدند زائران رضوی دچار مشکل می‌شدند.

وی افزود: در این مدت ۱۵۰ موکب در مساحت پنج هکتار در اطراف حرم مطهر رضوی به خدمت رسانی پرداختند و حدود سه و نیم میلیون پرس غذا و یک و نیم میلیون میان وعده بین زائران توزیع شد.

رحمتی ادامه داد: امیداواریم همکاری بین آستان قدس رضوی و موکب داران ایرانی، افغانستانی و عراقی بیشتر شود و ما هم آن مقدار که ظرفیت، توان و امکانات داشته باشیم در این راه هزینه خواهیم کرد.

نظر شما