شناسهٔ خبر: 50333453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«کامل‌اف»: فعلاً ضرورتی برای بازگشت به سازمان پیمان امنیت جمعی نمی‌بینیم

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: «تاشکند» ضرورتی برای بازگشت به سازمان پیمان امنیت جمعی نمی‌بیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان در گفت و گو با خبرنگاران روسیه گفت: در حال حاضر انعقاد قراردادهای جدید امنیتی بین ازبکستان و روسیه در پی وخامت اوضاع در افغانستان بررسی نمیشود اما در صورت لزوم این مسائل بررسی خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: «تاشکند» ضرورت بازگشت به سازمان پیمان امنیت جمعی را نمیبیند چون در حال حاضر انتظار تجاوز نظامی به مرزهای خود را ندارد. ازبکستان جلوگیری از تهدیدات تروریستی را وظیفه خود میداند.

وزیر امور خارجه ازبکستان اظهار داشت: امنیت یکی از زمینههای اصلی همکاریهای ازبکستان و روسیه است، بین طرفین تعداد کافی قراردادها در زمینه امنیت امضا شده و آنها در حال اجرا هستند.

کامل‌اف گفت: اما ما یک سیاست انعطاف پذیر پیاده می‌کنیم. در صورت لزوم چنین موضوع را بررسی و با سازمان‌های مربوطه روسیه همکاری می‌کنیم.

علاوه بر این، وزیر امور خارجه ازبکستان اظهار داشت: مقامات کشور تصمیمی برای پیوستن به  سازمان پیمان امنیت جمعی ندارند.

وزیر امور خارجه ازبکستان به نوبه خود احتمال تهدیدات و اقدامات خصمانه سازمان‌های تروریستی مانند داعش، القاعده، داعش خراسان که در قلمرو افغانستان حضور دارند را استثنا نکرد.

کامل‌اف ادامه داد: بدین دلیل هم اکنون وظیفه اصلی ما جلوگیری از تهدیدات معین تروریستی است، نه آمادگی برای یک جنگ بزرگ زیرا سازمان پیمان امنیت جمعی یک سازمان دارای ظرفیت بزرگی است.

وزیر امور خارجه یادآوری کرد که «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای در ماه سپتامبر در شهر «دوشنبه» خواستار هماهنگی همکاری‌های متقابل سازمان های امنیتی کشورهای عضو این دو اتحادیه با توجه به تشدید اوضاع در افغانستان شد.  

کامل‌اف در پایان اظهار داشت: وظیفه اصلی ما باید کسب به موقع اطلاعات، پیشگیری و خنثی کردن آن است. همزمان با این با روسیه و کشورهای همسایه همکاری‌های فعال داریم.

انتهای پیام/ح

نظر شما