شناسهٔ خبر: 50331188 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس هیأت امنای شیعه ایالت مهاراشترا:

اسلام کامل‌ترین دین در میان ادیان الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین اسلم رضوی در وبینار «وحدت اسلامی کلید رشد و ترقی جهان اسلام» که به همت خانه فرهنگ کشورمان در بمبئی برگزار شد، گفت: دین مبین اسلام، کاملترین دین در میان ادیان الهی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با فرارسیدن هفته وحدت، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هندوستان با همکاری کانال تلویزیونی جهانی وین، کانال تلویزیونی اینترنتی اس ان ان و کانال اینترنتی زین العبا در هفته وحدت، وبیناری با عنوان «وحدت اسلامی کلید رشد و ترقی جهان اسلام» با حضور شخصیت‌های فرهنگی، اساتید و دانشجویان برگزار شد.

وحدت کلید واژه پیروزی مسلمانان است

ابوالفضل علیخانی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی بیان کرد: مهمترین موضوع اجتماعی در هر جامعه، مسأله وحدت و همبستگی آن جامعه است. تفرقه و اختلاف میان مردم در هر جامعه‌ای منجر به نابودی جامعه و از بین رفتن آن جامعه خواهد انجامید.

وی افزود: دنیای اسلام نیز از این قاعده مستثنی نیست و وحدت مسلمین یکی از ضروریات جامعه اسلامی است، حتی جوامع اسلامی برای تأثیرگذاری بر دنیا و رشد اسلام در دنیا باید با یکدیگر اتحاد داشته و از تفرقه و تشتت جلوگیری کنند.

علیخانی اظهار کرد: اسلام دین کامل با دستوراتی جامع است و البته آخرین دین الهی است که از طرف خداوند سبحان به جهانیان عرضه شده است.

وی در ادامه سخنانش، مطرح کرد: امروزه جهان اسلام با مشکلات بسیاری از سوی دشمنان دست به گریبان است. در بسیاری از کشورهای مسلمان گروه‌های تکفیری که دشمنان اسلام به صورت کامل از آنها پشتیبانی می‌کنند تشکیل شده‌اند تا دین اسلام را خدشه دار کنند. دشمنی‌های استکبار با جهان اسلام بسیار عمیق است اما کلید پیروزی امت اسلام وحدت است.

ذوالقرنین بای صاحب حکیم الدین رسول الحدود دعوت جماعت علوی بوهرا گجرات بیان کرد: نهضت مردمی ایران اسلامی که به حکومت اسلام ناب محمدی(ص) ختم شد، نمونه‌ای عالی از وحدت و اتحاد میان مردم یک جامعه در جهان به شمار می‌رود که سرچشمه و الگویی برای مردم مسلمان و آزادی خواه امت اسلام تبدیل شده است.

وی تأکید کرد: علوی بوهرا جشن میلاد نبی اکرم (ص) را در روز دوم ربیع الاول برگزار می‌کنند. همانطور که می‌دانید ربیع به معنی بهار است و این ماه یعنی بهار اول که همان تولد پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) است.

ذوالقرنین بای افزود: وحدت می‌تواند همه امت اسلام را گردهم آورد و جامعه‌ای محکم و قوی شکل گیرد که الگوی دیگر جوامع شود.

انقلاب اسلامی نمونه‌ای از وحدت مردم است

خانم فاطمه مظفر، عضو هیأت امنای اوقاف ایالت تامیل نادو و سازمان قانونگذاری مسلمانان هند اذعان کرد: هفته وحدت نماد همدلی، اخلاق‌ محوری و عظمت مسلمین و برادری شیعه و سنی است. خداوند به واسطه دین مبین اسلام، نعمت بزرگ ﺗألیف قلوب را به مردم هدیه داد؛ نعمتی که همگان باید قدر آن را بدانیم و از برکات آن برای تحکیم وحدت بهره گیریم.

وی ادامه داد: تکلیف و ضرورت ایجاب می‌کند جهان اسلام بدون تنش و هرگونه اختلاف نظر با وحدت کامل، مباحث فقهی و تفاوت‌های تاریخی را کنار بگذارد و بیش از گذشته با وحدت به ریسمان الهی چنگ زنند.

خانم فاطمه مظفر به سفر خود به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) اشاره و اظهار کرد: در سفر به ایران در کنفرانس وحدت جهان اسلام شرکت کردم و با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار داشتم. امروزه، ایران اسلامی نمونه‌ای موفق از وحدت و اتحاد میان مردم محسوب می‌شود.

وی افزود: نهضت مردم ایران نشان داد که می‌توان مشکلات را با اطاعت از دستورات الهی اسلام حل و فصل کرد و این دین آسمانی کامل ترین دین در میان ادیان است و می‌تواند پاسخگوی همه مشکلات مردم باشد.

محسن پاک آیین، دیپلمات و نویسنده کشورمان از مشهد مقدس مهمان وبینار بود. وی اظهار کرد: همه مسلمانان جهان باید در کنار یکدیگر قرار گیرند زیرا آنها اهداف مشترک و مشکلات مشترکی دارند که باید از این طریق حل و فصل گردد.

وی ادامه داد: ما در ایران، دست دوستی را به سوی همه مسلمانان دراز می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران خواهان وحدت، انسجام و اتحاد میان همه مسلمانان است.

در ادامه این وبینار، حجت الاسلام والمسلمین اسلم رضوی، رئیس هیأت امنای شیعه ایالت مهاراشترا گفت: پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) پیامبر رحمت برای جهانیان هستند و دین اسلام کاملترین دین در میان ادیان الهی است.

وی افزود: مسلمانان بایستی هوشیار باشند تا در مقابل دشمنان اسلام به صورت یکپارچه ایستادگی کنند و این مهم تنها با اتحاد و وحدت میان همه گروه‌های مسلمان اتفاق می‌افتد.

مولانا نظام الدین فخرالدین صاحب، رئیس هیأت امنای جامعه نظامیه و عضو مجلس قانونگذاری هند نیز در سخنرانی خود، مطرح کرد: پروردگار جهانیان، اسلام را به عنوان دین وحدت، همدلی و همبستگی معرفی می‌کند، بزرگترین ابزار و سلاح دشمنان این دین مبین نیز از ابتدای آغاز رسالت پیامبر (ص) تاکنون، تفرقه‌افکنی بوده است در حالی که مسلمانان می‌توانند با تکیه بر مشترکات بسیاری که دارند در برابر این دسیسه ها، صف واحدی را تشکیل دهند.

وی به دسیسه‌های دشمنان و استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: باید به خاطر آورد اختلافاتی که میان کشورهای اسلامی و حتی گروه‌های اسلامی ایجاد می شود همگی به توطئه دشمنان اسلام باز می‌شود. افرادی که بین شیعه و سنی در کشورهای اسلامی اختلاف می‌اندازند، نه شیعه هستند و نه سنی؛ این‌ها همان ایادی استعمار و دشمنان قسم خورده اسلام هستند که می‌خواهند کشورهای اسلامی را نابود کنند و مسلمانان را ضعیف جلوه دهند.

هفته وحدت نماد و پیام صلح و دوستی برای پیروان راستین اسلام

دانش ریاض ضمن، سردبیر نشریه معیشت بمبئی نیز در سخنانی، مطرح کرد: به درستی وحدت کلید رشد و ترقی جهان اسلام است. هفته وحدت  نماد همدلی، اخلاق‌ محوری و عظمت مسلمین و برادری شیعه و سنی است؛ به نوعی می‌توان گفت که هفته وحدت نماد پیمان بستن با راه و روش اسلام ناب محمدی(ص) و خط امام و رهبری است.

وی ادامه داد: هفته وحدت به این معناست که شیعه و سنی باید در مشترکات با هم وحدت و انسجام داشته باشند و در جهت زدودن اختلافات و همچنین، مقابله با دشمن مشترک یعنی صهیونیست، وهابیت و تکفیری‌ها اقدام کنند.

رامیز راجا، رئیس مؤسسه علمی علوم پیرا پزشکی منطقه ممبرا بمبئی اظهار کرد: کشورهای مسلمان بایستی اصلاحات را از خود شروع کنند و همه کشورها و مسلمانان برای از بین بردن فقر در همه ابعاد بایستی نسبت به وحدت و انسجام میان خود همت گمارند.

پس از آن، خانم اماتول عاطیفه، عضو هیأت امنای اوقاف ایالت تامیل نادو و عضو کمیته حج ایالت تامیل نادو گفت: وحدت بین مسلمانان جهان موجب هماهنگی، همدلی و هم افزایی آنها می‌شود؛ بنابراین وحدت در جهان اسلام عنصری مهم است. برخی تصور می‌کنند وحدت به معنای فراموش کردن عقاید و ذوب شدن در یکدیگر است؛ در حالی که وحدت، یکی شدن سیاست‌ها است.

وی اذعان کرد: آیات متعدد قرآنی همه مسلمانان و حتی همه انسان‌ها را به وحدت فرا می‌خواند ولی در جوامع جهانی شاهد اختلافات جدی و جنگ‌های متعدد هستیم.

عباس عالم رضوی، استاد دانشکده رضوی بمبئی در این مراسم، خاطرنشان کرد: لزوم حفظ وحدت میان مسلمین از جمله اموری است که همواره از سوی بزرگان و رهبران مذهبی مسلمان مورد توجه قرار گرفته است. آشنایی پیروان مذاهب با عقاید یکدیگر، اگر همراه با هتک به معتقدات سایر مذاهب نباشد، نه ‌تنها موجب تفرقه نمی‌شود، بلکه مانع از اتهام و دروغ‌پردازی دشمنان اسلام و مسلمین می‌شود.

محسن آشوری، وابسته فرهنگی کشورمان در بمبئی نیز در این مراسم، گفت: موضوع وحدت اسلامی از موضوعات بسیار مهمی است که اسلام ناب محمدی(ص) این مهم را به مسلمانان مستقیم و غیر مستقیم آموزش داده است اگر در سنت و سیره پیامبر بنگریم موارد متعددی می‌توانیم بیابیم و اگر به تاریخ اسلام مراجعه کنیم، پیمان عقد اخوت را آموزش غیر مستقیم می‌توان تلقی کرد. از سوی دیگر دشمن شناسی و مقابله با آنها نیز در گرو داشتن علم کافی است و یکی از روش‌های مقابله نیز، اتحاد و همدلی مسلمانان است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما