شناسهٔ خبر: 50329570 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

درخشش خدشه ناپذیر طلای سیاه

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی: قیمت نفت هفته گذشته که توجه بازار به افت شدید ذخایر نفت آمریکا جلب شد، با وجود پایین آمدن قیمتهای زغال سنگ و گاز، رشد هفتگی دیگری به ثبت رساند.به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۹۲ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، در ۸۵ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص روز پنج شنبه به ۸۶ دلار و ۱۰ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت سه سال اخیر بود و برای کل هفته یک درصد افزایش به ثبت رساند که هفتمین رشد هفتگی متوالی بود.
 
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۲۶ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش یافت و در ۸۳ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه بسته شد. این قرارداد برای کل هفته ۱.۷ درصد رشد کرد و برای نهمین هفته متوالی افزایش یافت.قیمتها تحت تاثیر نگرانیها نسبت به کمبود زغال سنگ و گاز در چین، هند و اروپا که باعث شده است بعضی از شرکتهای نیرو به جای گاز، به استفاده از نفت کوره و دیزل روی بیاورند، پشتیبانی شده اند. با این حال اظهارات ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که اعلام کرد گروه اوپک پلاس ممکن است تولیدش را اندکی بیش از میزان اعلام شده افزایش دهد، باعث ریزش قیمتها در روز پنج شنبه شده بود.

طبق پیش بینی اداره ملی اقیانوسی و جوی، هوای زمستانی در اکثر نقاط آمریکا پیش بینی می شود گرمتر از حد معمول باشد. عاملی که هفته گذشته از قیمت نفت آمریکا پشتیبانی کرد، ذخایر اندک در قطب کاشینگ اوکلاهاما بود. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما به ۳۱.۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده که پایینترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۸ است.

تحلیلگران شرکت PVM در یادداشتی با اشاره به تقاضای امسال که بالاترین رکورد برای این وقت از سال از سال ۲۰۰۷ است، نوشتند: به نظر می رسد تقاضا برای بنزین آمریکا با وجود بالا بودن قیمتها، یک تابستان گرم را تجربه می کند.فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد در گروه پرایس فیوچرز گفت: عرضه همچنان بسیار محدود است و بازار تنها درباره احتمال اوج گیری موارد کووید در روسیه، چین و آلمان نگران است.

پس از این که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: پاندمی هنوز تمام نشده است، قیمتها از اوجی که در اواسط معاملات داشتند، عقب نشینی کردند.جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا هم اظهار کرد: نمی تواند یک موج دیگر کووید ۱۹ در زمستان امسال را منتفی کند.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای نخستین بار در هفت هفته اخیر شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی را کاهش دادند. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به ۲۲ اکتبر، با یک حلقه کاهش، به ۵۴۲ حلقه رسید. با وجود کاهش هفتگی، شمار دکلهای حفاری همچنان ۲۵۵ حلقه معادل ۸۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالاتر است. شمار دکلهای حفاری نفت با دو حلقه کاهش، به ۴۳۳ حلقه رسید و شمار دکلهای حفاری گاز با یک حلقه افزایش، به ۹۹ حلقه رسید.

بر اساس گزارش رویترز، رشد حدود ۷۲ درصدی قیمتهای نفت در سال میلادی جاری بعضی از شرکتهای انرژی را تشویق کرده است میزان هزینه برای حفاری و تکمیل چاهها را افزایش دهند. طبق پیش بینی دولت آمریکا، تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۱ به ۱۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا می کند اما در سال ۲۰۲۲ به ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما