شناسهٔ خبر: 50328597 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

گزارش|

تیر تولیدکنندگان متخلف به سنگ خورد/بازگشت قیمت لوازم‌خانگی به قبل از گرانی

در حالی که برخی از تولیدکنندگان به صورت غیرقانونی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود بودند که با تذکر نهادهای نظارتی ناچار به اصلاح قیمت‌ها شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کشاورزی، صنعت تعاون خبرگزاری آنا، بازار لوازم‌خانگی طی روزهای اخیر دستخوش التهاب قیمتی شده و رکود در این بازار که پیش‌ازاین در این بازار به دلیل افزایش قیمت‌ها وجود داشت تشدید شده است.

افزایش چند بار قیمت لوازم‌خانگی در بازار موجب شده تا خریداران توان خرید در این بازار را نداشته باشند و فقط در صورت نیاز ضروری اقدام به خرید کنند.

درحالی‌که به اذعان فعالان بازار لوازم‌خانگی، قیمت‌ها در این بازار بسیار رشد کرده اما در کمال تعجب به ناگاه برخی از تولیدکنندگان مجدداً دست به افزایش قیمت محصولات خود زدند اقدامی که موجب نارضایتی فروشندگان و خریداران را در برداشت.

فعالان بازار لوازم‌خانگی معتقدند، برخی تولیدکنندگان داخلی از فضای به وجود آمده در پی ممنوعیت واردات محصولات لوازم‌خانگی خارجی سوءاستفاده کرده و به دلیل اینکه رقیبی را در کنار خود نمی‌بینند اقدام به افزایش قیمت محصولات خودکرده‌اند.

گرانی ۴۰ برابری طی ۴ سال

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی از گرانی ۱۰ تا ۴۰ برابری قیمت لوازم‌خانگی طی ۴ سال خبر می‌دهد و می‌گوید «دیگر هیچ‌کس برای ایجاد تنوع لوازم‌خانگی خود را تغییر نمی‌دهد».

وی معتقد است«درحالی‌که مردم توان خرید ندارند افزایش قیمت لوازم‌خانگی توسط تولیدکنندگان رکود در بازار را افزایش می‌دهد».

پازوکی با انتقاد از عدم نظارت بر قیمت‌ها تأکید می‌کند«فروشندگان هیچ نقشی در قیمت‌گذاری کالا ندارند و بر اساس سود قانونی کالا را به فروش می‌رسانند».

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی ادامه می‌دهد«تولیدکنندگان موظف هستند قیمت‌ها را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند اما در ۴ سال گذشته تولیدکنندگان از این اقدام سرباز زده‌اند».

درحالی‌که پازوکی مدعی است تولیدکنندگان اقدام به ثبت قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت نمی‌کنند که عباس هاشمی دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با آنا می‌گوید «تولیدکنندگان می‌توانند با بارگذاری اسناد در سامانه ۱۲۴ نسبت به افزایش قیمت به سازمان حمایت درخواست بدهند و اگر این روال طی نشود افزایش قیمت غیرقانونی است».

تیر تولیدکنندگان متخلف به سنگ خورد/بازگشت قیمت لوازم‌خانگی به قبل از گرانی

وی تأکید می‌کند«بخشی از افزایش قیمت‌ها مربوط به جو روانی ایجادشده در توزیع و بازار است که به‌واسطه ممنوعیت واردات به وجود آمده است، برای تولیدکنندگان به‌هیچ‌عنوان اجازه افزایش قیمت بدون ارائه اسناد و مدارک به سازمان حمایت وجود ندارد».

قیمت‌ها به قبل از گرانی بازگشت

عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم‌خانگی می‌گوید«اخیراً برخی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی بین ۳ تا ۷ درصد قیمت برخی از محصولات تولیدی خود را افزایش داده بودند که پیرو جلسه سازمان حمایت با این تولیدکنندگان، آن‌ها مکلف شدند تا افزایش قیمت را لغو و قیمت‌ها را اصلاح و به قیمت قبل بازگردانند».

بیشتر بخوانید:

معمای افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی/ گرانی با چاشنی تکذیب

در حالی رئیس سازمان حمایت از افزایش قیمت ۳ تا ۷ درصدی قیمت برخی از محصولات لوازم‌خانگی خبر می‌دهد که پیش‌ازاین کیوان کردان، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صمت گفته بود«برخی از شرکت‌ها در حد ۴ تا ۵ درصد افزایش قیمت داشتند که تذکر لازم به آن‌ها داده شد».

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه سخنان خود ادامه می‌دهد«افزایش قیمت‌ها هنوز در بازار اجرایی نشده بود و قبل از اعلام توسط تولیدکنندگان، خبر افزایش قیمت‌ها به بازار رسید و بازار را متأثر کرد».

تابش بیان می‌کند«طی جلسه‌ای با تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به آن‌ها اعلام شد که قیمت‌ها را اصلاح کنند و آن‌ها نیز این کار را انجام دادند و اکنون تولیدکنندگان قیمت‌ها را به قیمت‌های قبلی بازگردانده‌اند».

به نظر می‌رسد برخلاف گذشته این بار سازمان حمایت به وظیفه نظارتی خود به‌درستی عمل کرده و جلوی تخلف برخی از برندها در افزایش قیمت را گرفته و تولیدکنندگان متخلف را وادار کرده که به قیمت‌های قبل بازگردند.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با آنا ضمن تائید بازگشت نرخ لوازم‌خانگی به قبل از افزایش قیمت‌ها می‌گوید«مقرر شد تولیدکنندگان افزایش قیمت ۵ تا ۸ درصد را ملغی کنند و به قیمت قبل برگردند».

وی ادامه می‌دهد«حدود ۱۰ تا ۱۲ تولیدکننده اقدام به افزایش قیمت کرده بودند که از بین این تولیدکنندگان حدود ۸ شرکت قیمت محصولات خود را به قبل از گرانی برگرداندند».

پازوکی تأکید می‌کند«قیمت برخی از کالاها همانند یخچال فریز و لباسشویی افزایش‌یافته بود که کاهش یافت».

انتهای پیام/

نظر شما