شناسهٔ خبر: 50322230 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پایانه صادرات محصولات کشاورزی شمال غرب در برزخ اجرا؛ کلنگی که ۱۱ سال ‌بر زمین ماند‌

گروه استان‌ها- نخستین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در شمالغرب کشور با اینکه از سال ۸۹ در استان زنجان کلنگ‌زنی شده اما تا حال حاضر قابلیت استفاده برای کشاورزان و محصولات کشاورزی نداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، ایران با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت اقلیمی می‌‌تواند با توسعه صادرات کالا‌های مزیت‌دار درآمد قابل توجهی را نصیب کشور کند، تا از فشار بر منابع نفتی بکاهد. خوشبختانه کشورمان دارای هر چهار اقلیم است و یکی از استثنایی‌ترین کشور‌های دنیاست و بنابراین با تکیه بر بخش کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند اندکی از دغدغه‌‌های دلار‌های نفتی را کم کند که قرارگیری در این مسیر ایجاد زیرساخت‌ها همچون پایانه‌های صادراتی محصولات را می‌طلبد.

اما در استان زنجان پایانه صادرات با این که سال‌هاست در زمینی به مساحت 20 هکتار کلنگ‌زنی شده و فاز نخست آن در سال 95 مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما از همان سال با سنگ‌اندازی برخی مسئولان از ادامه جا مانده است و این استان و استان‌های شمالغرب را از داشتن پایانه صادرات و این ظرفیت عظیم محروم کرده در حالی که اگر پروژه در همان سال‌های ابتدایی به اتمام می‌رسید می‌توانست در پیشرفت  کشاورزی در منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد و مانع از دپو محصولات کشاورزی و از دست رفتن دسترنج کشاورزان شود که نمونه بارز این عدم بازررسانی در پیاز سال گذشته به وضوح مشهود بود.

از سوی دیگر به دلیل اینکه پایانه صادرات استان زنجان به عنوان بزرگترین پایانه در شمالغرب کشور مطرح است می‌توانست حتی تاثیر بسیار مثبتی بر کشاورزی در استان‌های همسایه نیز داشته باشد اما مانع‌تراشی مسئولان امر مانع از تکمیل طرح مذکور شده و عملاً استان زنجان و استان‌های شمال غرب کشور را از داشتن چنین ظرفیت محروم کرده است.

در این زمینه جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: اقداماتی که برای احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی باید توسط جهاد کشاورزی انجام می‌گرفت به سرعت پیش رفت اما نبود متولی باعث شد تا ادامه کار با معضلاتی رو به رو شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس، مسئولان جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی سعی دارند تا مشکلات پایانه صادرات محصولات کشاورزی در استان را مرتفع کنند گفت: اگر این پایانه صادراتی فعالیت خود را آغاز کند تحول چشمگیری در خرید، بازررسانی، صادرات و ارزش افزوده برای استان خواهد داشت.

همین‌طور علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عمده مشکلی که در مسیر برداشت و بازرسانی محصولات کشاورری در استان زنجان ایجاد می‌شود به دلیل نبود پایانه‌های صادراتی است چرا که اگر این مکان وجود داشت محصولات به شکل عمده از کشاورز خریداری، سورت، بسته‌بندی و در نهایت آماده برای صادرات به ارزش افزوده بالا می‌شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در زمینه میزان مصرف سم و کود در محصولات کشاورزی نظارت پایین است، گفت: متاسفانه چندین بار این اتفاق افتاده که محصولی بدون اندازه‌گیری باقی‌مانده سم و کود برای صادرات بارگیری شده اما کشور مقصد بعد از آزمایش از دریافت بار خود‌داری کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه باید پایانه صادراتی با تمام امکانات و تجهیزات در استان وجود داشته و فعالیت کند گفت: یکی از این ضروریات وجود آزمایشگاه باقی‌مانده سم و کود در محصولات کشاورزی است که تاکنون استان محروم از این امکانات بوده است و این خود ضربه به بخش تولید و کشاورز بوده است.

وی عنوان کرد: در سال جاری سه خریدار عمده محصول سیر با کیفیت یکسان، بسیار تمایل برای خرید این محصول داشتند اما عملاً امکان تامین نیاز سیر این خریداران از استان فراهم نشد چرا که تولیدات در سطح مزارع جزئی و با کیفیت‌های متفاوتی بود در حالی که اگر پایانه صادراتی در استان وجود داشت محصولات مختلف خریداری و با کیفیت‌های متفاوت سورت و فابل عرضه به خریداران بود که متاسفانه با نبود چنین مکانی مشتری را در استان از دست دادیم.

یگانه‌فرد گفت: راهکار اتاق بازرگانی برای برون رفت از معضلاتی که در مسیر بازاررسانی محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود این است که  مطالعاتی برای یافتن بازر‌های صادراتی داشته و از بین 70 کشور در حدود 11 کشور هدف صادراتی برای محصولات مختلف اعم از سیر، کشمش، زیتون و سایر محصولات انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه در کنار این امر نمایشگاه‌های محصولات کشاورزی نیز در سایر کشور‌ها شناسایی شده است، خاطر‌نشان کرد: در سال جاری نخستین هیئت تا 15 روز دیگر به کشور ارمنستان سفر می‌کند تا در حوزه کشاورزی اقداماتی که باید پیگیری شود را انجام دهند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین هدف‌گذاری‌ها تشکیل هلدینگ کشاورزی در استان است، تشریح کرد: اگر بتوانیم حتی یک شرکت هلدینگ در کشور تاسیس کنیم قریب به 60 درصد مسائل پیرامون مشکلات بازاررسانی محصولات کشاورزی استان حل خواهد شد.

از سویی دیگر مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه استان زنجان به لحاظ تولید ناخالص داخلی نسبت به میانگین کشوری دارای عقب‌ماندگی‌های جدی است، اظهار داشت: یکی از روش‌های جبران این عقب‌ماندگی بالابردن ارزش افزوده و بهره‌وری است به عبارتی باید از ظرفیت کارخانه‌ها و امکانات موجود بیش‌ترین استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه در افزایش بهره‌وری باید صنایع پایین دستی خصوصاً در محصولات کشاورزی فعال باشد افزود: در این امر باید از ظرفیت دولتی و بخش خصوصی استفاده کرد اما در شرایط موجود باید بیشترین تمرکز بر روی بخش خصوصی باشد و از تسهیلگری بخش دولتی استفاده کرد با این حال قانون تسهیلگری ارائه شده و هم‌اکنون در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه بازاریابی و فروش در انتهای زنجیره تولید قرار دارد و مهمترین حلقه این زنجیره است گفت: قطعا اگر بازار‌های هدف صادراتی مشخص باشد، محصول تولیدی کشاورز با صرف اندک هزینه‌ای بیشتر به محصول دیگر تبدیل شده که بازارپسندی بالایی برای صادرات داشته و ارزش افزوده بالاتری نیز خواهد داشت.

وی عنوان کرد: یکی از ضروریاتی که باید در استان وجود داشته باشد بحث هلدینگ کشاورزی و پایانه صادرات محصولات کشاورزی است با اینکه از سال‌های قبل این پایانه به همت بخش خصوصی قرار بر فعالیت داشت اما به دلیل برخی موانع متوقف شده است در صورتی که اگر این مکان کار را آغاز می‌کرد بسیاری از مشکلاتی که گاها سالانه برای محصولات خاص کشاورزی ایجاد می‌شود رخ نمی‌داد و قابل حل بود.

طاهری با تاکید بر اینکه مشکلاتی که مانع از به تکمیل رسیدن و آغاز فعالیت پایانه کشاورزی استان شده با ارائه راهکار‌هایی قابل حل است، تصریح کرد: اگر مشکل جدیدی به مسائل پیشین این پایانه اضافه نشده باشد مسائل به راحتی قابل رفع می‌باشد با این وجود به کشاورزان این خبر خوب را می‌دهیم که تا پایان سال 1400 مشکلات پایانه صادرات محصولات کشاورزی استان حل خواهد شد و این محل فعالیت خود را از ابتدای سال 1401 آغاز خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میانگین سرمایه‌گذاری در کشور در هشت سال اخیر دولت قبل منفی بود گفت: نسبت سرمایه‌گذاری به استهلاک در کشور منفی بود و استهلاک رقم بالایی داشت به عبارتی تعداد صنایع جایگزین به جای صنایعی که دچار فرسودگی شده و باید از چرخه خارج می‌شدند منفی بود که این موضوع در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و سایر‌ حوزه خطرات جدی را خصوصا برای آینده به دنبال دارد بنابراین باید پیگیر راهکار‌هایی برای مثبت کردن نسبت سرمایه‌گذاری به استهلاک بود تا مانع از ضرر‌ و خطرات بعدی آن برای آیندگان شد.

با این وجود پیش از این نیز عبدالله اسماعیلیان، مدیر عامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم با انتقاد از اینکه مهمترین عامل عدم پیشرفت پایانه صادرات استان زنجان سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی مسئولان امر خصوصاً مسئولان شهرداری استان زنجان است گفته بود: اجازه احداث ساختمان پایانه صادراتی استان، توسط شهرداری داده نمی‌شود با اینکه این پروژه از سال 89 تمام مجوز‌های لازم را اخذ کرده است و تا سال 95 یک بخش از پروژه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است اما متاسفانه مسئولان مهمترین مانع در اجرای این پروژه هستند.

به بیان وی، اگر مسئولان سنگ‌اندازی نکنند پروژه سریعاً قابلیت تکمیل و بهره‌برداری دارد چرا که واحد سورتینگ، بسته‌بندی، آزمایشگاه، واحد‌های خشک‌کن میوه انواع محصولات کشاورزی، واحد‌های خدماتی رفاهی همچون پمپ بنزین و رستوران در این پروژه راه اندازی شده و تنها بخشی نیمه‌تمام مانده است.

به گفته اسمائیلیان، پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان زنجان به عنوان نخستین و بزرگترین پایانه صادراتی در منطقه شمالغرب کشور مطرح است و هدف اصلی این پایانه صادراتی نیز این است که کل محصولات کشاورزی منطقه شمالغرب وارد مجموعه پایانه صادراتی استان شده و تعیین و تکلیف شوند.

با تمام این‌ها، در طول سالیان نبود پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان سبب خسارات هنگفتی به کشاورزان که چاره‌ای جز صادرات محصولات کشاورزیشان نداشته‌‌اند، شده است.

با اینکه مسئولان نیز تاکید بر وجود پایانه صادراتی دارند اما عملا استان تا حال حاضر از این ظرفیت عظیم محروم مانده است و راهکار درستی تا حال حاضر نیز برای به راه‌اندازی این پایانه انجام نگرفته است.

انتهای پیام/ش

برچسب‌ها:

نظر شما