شناسهٔ خبر: 50306985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

کارزار بازگشایی مدرسه ها و موج جدید بیماری در ماه دوم پاییز

پیک «خطرناک» کرونا و «مخالفت» مجلس با لغو دورکاری/آیا مدارس در آخر آبان حضوری می شوند؟

پیک «خطرناک» کرونا و «مخالفت» مجلس با لغو دورکاری/آیا مدارس در آخر آبان حضوری می شوند؟/همچنانکه خبرها حاکی از لغو دور کاری هاست و از بازگشایی قطعی مدارس هم در آخر آبان سخن به میان آمده، کارشناسان و پزشکان پیک ششم کرونا را بسیار خطرناک توصیف کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آسیانیوز، همچنانکه خبرها حاکی از لغو دور کاری هاست و از بازگشایی قطعی مدارس هم در آخر آبان سخن به میان آمده، کارشناسان و پزشکان پیک ششم کرونا را بسیار خطرناک توصیف کرده اند.

این در حالی است که مسعود یونسیان، رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت، روز یکشنبه ۲۵ مهر به خبرگزاری ایسنا گفت که با توجه به سطح بالای وضعیت افقی آمار کرونا در روزهای گذشته، این نگرانی وجود دارد که هنوز موج پنجم تمام نشده، موج ششم آغاز شود.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

شیوع «گونه‌های جدید» کرونا با «آلودگی» زائران کربلا به ویروس

------------------------------------------------------------------

یونسیان دلیل توقف روند کاهشی ابتلا به کرونا را «اختلاط جمعیتی قابل ملاحظه در انتهای ماه محرم ناشی از سفرهای داخلی و راهپیمایی اربعین» عنوان کرد و گفت: «مدیریت هر اجتماعی به زبان، آسان اما در عمل حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی در چنین اجتماعات بزرگی بسیار دشوار است».

پیشتر نیز برخی از مقامات وزارت بهداشت درباره احتمال شیوع گونه‌های جدید ویروس و شکل‌گیری پیک ششم به‌ویژه به دلیل ناقل بودن مسافران بازگشتی از عراق در پاییز امسال هشدار داده بودند.

به نقل از تجارت نیوز «پیک ششم کرونا از پیک پنجم خطرناک‌تر است.» این هشدار رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت است. بیش از یک ماه است که مقامات بهداشتی برای بروز موج ششم کرونا در آبان هشدار می‌دهند. با این وجود صحبت از بازگشایی مدارس و لغو دورکاری کارمندان شده است. این در حالی است که در برخی از استان‌ها زنگ خطر پیک ششم کرونا به صدا درآمده است.

---------------------------

بیشتر بخوانید:

احتمال «فاجعه کرونایی» دیگر پس از بازگشت زائران؛ علی رغم هشدارها/در مرز شلمچه بیمارستان راه اندازی شد!

----------------------------------------------

کاهش ۴۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی

آنطور که مصطفی رضایی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفته رعایت پروتکل‌ها از ۹۰ درصد به حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد رسیده است. به نظر می‌رسد مردم نیز با شنیدن خبرهایی چون لغو دورکاری و بازگشایی مدارس، در کنار سرعت واکسیناسیون این تصور را دارند که خطر کرونا رفع شده است.

این در حالی است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت تاکنون فقط حدود ۲۷ میلیون دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بسیاری فقط یک دز واکسن را تزریق کرده‌اند. گفتنی است دریافت دو نوبت واکسن به معنای مبتلا نشدن به کرونا نیست.

---------------------------

بیشتر بخوانید:

آغاز موج «خطرناک کرونا» پس از اختلاط جمعیتی و پیاده روی اربعین
----------------------------------------------------------------------

 با این وجود از روز سه‌شنبه دورکاری کارمندان تهران لغو شد و کارمندان باید از همان ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ در محل کار خود حاضر شوند. در این مورد محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفته که لغو صد در صدی دورکاری به معنای باز کردن آغوشمان برای پیک ششم است.

همانطور که محسنی بندپی گفته ایمنی جمعی بعد از حداقل تزریق دو دوز واکسن آن هم حداقل به ۷۰ درصد جامعه حاصل می‌شود که ما تا رسیدن به این میزان فاصله داریم. از طرفی دیگر بعد از تزریق دوز دوم نیز دو هفته باید زمان بگذرد تا در فرد ایمنی ایجاد شود.

بازگشایی مدارس بررسی می‌شود

  از سوی دیگر سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز درباره بازگشایی مدارس گفته که در نیمه اول آبان ماه مدارس کم جمعیت شهری که شرایطشان ارزیابی شده، بخشی از فعالیت‌های خود را به صورت حضوری آغاز می‌کنند.

جماعتی، دبیر علمی کووید کشور درباره بازگشایی مدارس در آبان ماه گفته که از نظر منطقی باید بازگشایی مدارس عقب بیفتد.

آنطور که او گفته در ۴۸ساعت آینده یک کمیته ویژه برای این موضوع تصمیم می‌‌گیرد. حالا باید دید این کمیته برای بازگشایی مدارس چه تصمیمی می‌گیرد. آن هم در شرایطی که وزیر بهداشت گفته پیک ششم کرونا در آبان ماه رخ می‌دهد.

او همچنین گفته بیمارستان‌ها را برای پیک ششم کرونا آماده کردیم. مشخص نیست با وجود اینکه این مقامات با قطعیت از بروز پیک ششم کرونا در آبان ماه می‌گویند، اصرار بر بازگشایی مدارس و لغو دورکاری برای چیست!

آغاز پیک ششم کرونا در کشور!
این در حالی است که همین حالا هم در برخی از استان‌ها روند ابتلا به کرونا افزایشی شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم از آغاز پیک ششم کرونا در این استان خبر داده و گفته: «روند صعودی شیوع بیماری کرونا در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه، دنا و چرام حاکی از آغاز شیوع پیک ششم این بیماری در کهگیلویه و بویراحمد است.»

همچنین محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، با اشاره به افزایش آمار ابتلا، بستری و مرگ‌های ناشی از کرونا در این استان، گفت: «زنگ خطر پیک ششم کرونا به صدا درآمده است و آغاز پیک ششم کرونا در ایلام، دور از انتظار نیست.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۷۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۷۶۳ نفر رسید./

برچسب‌ها:

نظر شما