شناسهٔ خبر: 50302199 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آثار نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی رونمایی شد

حوزه/آیین گرامیداشت و رونمایی مجموعه آثار نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی،‌امروز در سالن همایش های رسول اعظم (ص) واقع در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، آیین گرامیداشت و رونمایی مجموعه آثار نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، امروز در سالن همایش های رسول اعظم ( ص) واقع در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد.

این مراسم با حضور و سخنرانی مراجع عظام تقلید و اساتید و پژوهشگران برجسته حوزوی همراه بود.

لزوم ترجمه آثار تولیدی کنگره «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»

آیت الله العظمی جعفر سبحانی  در این همایش ضمن تبریک پیشاپیش میلاد باسعادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: مسئله اتهام زنی به تشیع در این موضوع که نقش چندانی در پیشبرد علوم اسلامی نداشته است ریشه تاریخی دارد.

این مرجع تقلید تشیع با تأکید بر عظمت کار کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی خاطرنشان کردند: بسیار کار پر عظمتی بود که حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در معرفی آثار علمی دانشمندان شیعی پیگیری نمودند.

ایشان با اشاره به موضع گیری های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین المللی همچون مسئله فلسطین افزودند: لازم است خلاصه ای از آثار تولیدی این کنگره به دو زبان عربی و انگلیسی ترجمه و تولید شود تا در اختیار مردم دنیا بویژه جهان اسلام قرار گیرند.

تشیع هرجا پا گذاشته میراث تمدنی ایجاد کرده است

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی دبیر علمی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در ابتدای این همایش به ارائه گزارشی از فعالیت های کنگره پرداخت و خاطرنشان کرد: پدیده ای که با امر و دستور مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی آغاز شد در نگاه اولیه عمق و اهمیت آن قابل مشاهده نبود؛ اما پس از بررسی های انجام گرفته الزام پرداختن به آن برای همه محققین امر نمایان شد.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت خاطرنشان کرد: جفای بزرگی در طول تاریخ در حق متخصصان و محققان شیعی رخ داده و مورد بی توجهی واقع شده اند.

وی بیان داشت: تشیع هرجا پاگذاشته میراث تمدنی ایجاد کرده و این نشان از روحیه سلم، بشردوستی و تمدن پروری آن است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی اظهار کرد: در کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی ۱۵ کمیته علمی تخصصی تشکیل شد.

در این آیین از ۱۷ اثر علمی تولید شده در موضوع نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی رونمایی شد.

معرفی نرم افزار «نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی» که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شده است نیز یکی دیگر از بخش های این همایش بود.

همچنین در این آیین گروه تواشیح «معراج» به همخوانی دو قطعه هنری پرداختند.

شایان ذکر است: این مراسم با فاصله گذاری اجتماعی بین افراد شرکت کننده و رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد.

نظر شما