شناسهٔ خبر: 50301921 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت:

خود اتکایی مهم‌ترین عامل رشد فناوری فضایی است

تهران- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت گفت: خوداتکایی مهمترین عامل ایجاد و رشد فناوری فضایی در کشور است زیرا در شرایطی که دنیا حتی تست یا پرتاب ماهواره را از ما دریغ داشت، خود را باور کردیم و امروز با وجود همه تحریم ها پابه پای دنیا در این حوزه پیش می رویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت، حسین بلندی در جمع رتبه های برتر آزمون سراسری که در قالب رویداد «آینده روشن» در مجتمع سپید مشهد اقتدارآفرینی را از دلایل اهمیت فناوری های فضایی دانست و گفت: اقتدار در زمینه های مختلف علمی، سیاسی و اجتماعی برای کشور قدرت بازدارندگی ایجاد می کند تا هر کسی به خود جرأت آزار و اذیت ندهد به همین خاطر ضعیف ترین کشورها هم تلاش می کنند در این زمینه سرمایه گذاری داشته باشند.

وی با اشاره به روند شکل گیری و تکامل فناوری فضایی در دنیا افزود: ۵۰ سال پیش اولین گام ها در این عرصه برداشته شد و به مرور پیشرفت کرد تا اینکه امروز همه کشورهای پیشرفته، یا نیروی فضایی تشکیل داده اند و یا در حال تشکیل آن هستند؛ با این وجود دولت گذشته تأکید داشت که توسعه فناوری فضایی کافی بوده و باید به سمت کاربرد آن برویم، در حالی که تا توسعه فناوری به درصد مشخصی نرسد امکان کاربری وجود ندارد.

بلندی با تأکید بر اینکه مهندسان نخبه امروز باید آماده عملیاتی و کاربردی کردن فناوری فضایی در کشور باشند، ادامه داد: دلیل رشد فناوری فضایی کشور و عدم رشد برخی دیگر از عرصه ها مانند صنعت خودرو این است که در پایه ریزی و رشد فناوری فضایی از روز اول روی پای خودمان ایستادیم و هیچ‌کس در هیچ جای دنیا کوچکترین حمایتی از ما نداشت اما در زمینه خودرو اغلب در پی حمایت های خارجی بوده ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه ضمن تشریح بخش های مختلف یک سامانه فضایی تصریح کرد: حتی برای تست یا پرتاب ماهواره هم با ما همکاری نمی کردند(و یک مورد هم که همکاری کردند، گفتند ماهواره گم شده است) از این رو خودمان درصدد تولید آن برآمدیم که طی دهه گذشته، سه پرتابگر با موفقیت تست شده‌اند؛ در زمینه ایستگاه های زمینی پرتاب نیز منتظر کمک دیگران نمانده و خودمان ایستگاه های پیشرفته ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم های داخلی و خارجی، همچنان پا به پای پیشرفت فناوری فضایی در دنیا پیش می رویم، خاطرنشان کرد: برخی مواقع به مشکلات سختی برمی خوردیم که جز با کمک و توجه اهل بیت(ع) قابل حل نبود؛ وقتی علم در خدمت دین باشد، پیشرفت‌مان صدها برابر بیش از دیگران می شود چنان که شاهد هستیم کشورهای پیشرفته آن هم بدون وجود تحریم ها، سرعت رشد کمتری نسبت به ما دارند.

بلندی با اشاره به تعطیلی مرکز ملی فضایی توسط دولت در سال ۹۵، به اهمیت خودباوری از سوی نخبگان و مسئولان اشاره و تأکید کرد: در دولت گذشته ما عملا به جای تشویق، تنبیه شدیم؛ اگر مسوولی نگاهش به بیرون باشد نه تنها باور دارد که نمی شود و نمی توانیم بلکه باور به توقف هرگونه رشد و تلاش داخلی دارد اما دولت فعلی قول داده شورای عالی فضایی را طبق زمان بندی مستمر تشکیل دهد.  

رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به استعداد ویژه دانشجویان ایرانی حتی در سطوح کارشناسی تصریح کرد: وقتی دانشجویان کارشناسی ما در رشته برق به آلمان قطعه صادر می کنند، مشخص است که اگر حمایت و باور شوند، در مقاطع بالاتر چه اتفاقات بزرگی را رقم خواهند زد چنان که هیچ کس باور نمی کرد که ما طی ۱۰ سال به چنین رشدی در حوزه ماهواره برسیم و اکنون نیز در آستانه تولید و ارسال ماهواره های پیشرفته باشیم.

وی طبیعت کار در حوزه فناوری را جهادی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند حوزه فضا یک جبهه است؛ بنابراین باید با تمام قوا وارد میدان شد و برای هر اتفاقی آماده بود؛ این عرصه تا بخواهید نیازمند متخصصان جهادگر است.

بلندی در ادامه با اشاره به ایجاد اشتغال ارزان فناوری فضایی برای نخبگان کشور افزود: اکنون که دنیا از مجموعه ماهواره‌ای صحبت می کند، جهت‌گیری ما نیز به سمت ماهواره های کوچکتر، ارزان تر و سهل الورود در مدار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، کار تیمی را مهمترین بخش کار در حوزه فضا برشمرد و به دانشجویان نخبه یادآور شد: اکنون در دانشگاه ها اصولا درسی بنام مهندسی سیستم نداریم در حالی که باید با نگاه سیستمی به مسائل توجه کرد و پیش رفت؛ شما در جایگاه آینده سازی کشور قرار دارید و مدیران فردای بخش فضایی هستید پس خود را باور داشته، بدانید که می توانید و بر این اساس برنامه ریزی مؤثر داشته باشید.  

نخستین رویداد «آینده روشن» به‌ همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آستان قدس رضوی، آبان ماه سال جاری با حضور رتبه‌های برتر کنکور سراسری در مشهد مقدس برگزار می شود.

نظر شما