شناسهٔ خبر: 50301531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

وزیر خارجه انگلیس: نگران برنامه هسته ای ایران هستیم

وزیر امور خارجه انگلیس در گفت و گویی با ابراز نگرانی درباره برنامه هسته ای ایران، مواضع کشورش درباره احیای مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین را بیان کرد.

صاحب‌خبر -

الیزابت تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در گفت و گو با این روزنامه سعودی درباره برنامه هسته‌ای ایران و از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین گفت: انگلیس نگران برنامه هسته ای ایران است که به مرحله بی سابقه ای از پیچیدگی رسیده است. ما نمی خواهیم شاید دستیابی ایران به یک سلاح هسته ای باشیم.

تراس در این باره ادامه داد: هر روزی که ایران بازگشت به مذاکرات درباره برجام(توافق هسته ای) را به تعویق می اندازد و به توسعه فعالیت های هسته ای اش ادامه می دهد، از فرصت ها برای دیپلماسی و از ارزش عدم اشاعه ای توافق می کاهد. پیشنهاد فعلی نمی تواند به طور نامحدود مطرح باشد و ایران باید  فورا از فرصتی که در اختیارش گذاشته شده استفاده کند.

آنچه وزیر امور خارجه انگلیس از آن به عنوان توسعه فعالیت های هسته ای ایران یاد می کند، در واقع فاصله گرفتن تدریجی کشورمان در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق است که در نتیجه متحمل شدن تحریم‌های دولت آمریکا پس از خروج یک‌جانبه از برجام و بدعهدی دولت‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان نسبت به عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران در راستای کاهش تاثیر تحریم‌ها، انجام شد.

مقامات ایران گفته‌اند این اقدامات بازگشت‌پذیرند و به محض اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای از سوی تمامی اعضای آن، به حالت قبل بازگردانده خواهند شد.

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱  آمریکا و تشکیل دولت جدید در کاخ سفید، موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، طبق وعده انتخاباتی او در دستورکار سیاست خارجی دولت بایدن قرار گرفت. قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین با روی کار آمدن دولت جدید ایران جهت بررسی‌های لازم فعلا متوقف شده است. ایران ابراز آمادگی کرده است که با تمام شدن این بررسی‌ها، زمان مقرر آغاز دور هفتم این مذاکرات با هماهنگی طرف‌های مقابل انجام خواهد شد./ایسنا 

نظر شما