شناسهٔ خبر: 50300533 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/در دایره هنر هفتم/

آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟

محمدرضا صبوریان

در آخرین روزهای مهرماه هم‌اکنون ۹ فیلم در ۶ سینمای فعال مشهد در حال اکران است‌ و علاقه‌مندان به سینما می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به تماشای آن بپردازند.

صاحب‌خبر -

در حال حاضر فیلم‌های سینمایی «پوست»، «درخت گردو»، «گیسوم»، «تک‌تیرانداز»، «سیاه‌باز»، «مدیترانه»، «قصه عشق پدرم»، «کله‌پوک» و «دینامیت» روی پرده‌ سینماهای مشهد در حال اکران است. در ادامه به معرفی این فیلم‌ها، آمار فروش و سینماهای دارای اکران آن‌ها در مشهد می‌پردازیم.

پوست 

فیلم پوست به کارگردانی بهمن و بهرام اراک در سال ۱۳۹۷ در ژانر وحشت ساخته شد. این فیلم توانست در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش هنر و تجربه و همچنین بهترین موسیقی متن برنده جایزه سیمرغ بلورین شود. تهیه‌کنندگی این فیلم را محمدرضا مصباح بر عهده داشته است.

فیلم سینمایی پوست داستانی عاشقانه آمیخته به خرافه و جادو را به تصویر می‌کشد و به موضوعاتی می‌پردازد که مطرح کردن آن تا به‌ حال مرسوم نبوده است. این فیلم برداشتی نامتعارف از افسانه‌های محلی آذربایجان درباره‌ عشقی است که با سحر و جادو گره خورده است. موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه‌پرستی است و درباره خانواده‌ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود. فیلم‌برداری این فیلم در روستای باویل و میلان شهرستان اسکو انجام شده است.

این فیلم با ۱۲۹ میلیون تومان در جایگاه هشتم فروش سینماهای کشور قرار دارد و در سینماهای هویزه، ویلاژتوریست، آفریقا، گلشن، سیمرغ و اطلس مشهد در حال اکران است.

درخت گردو

فیلم سینمایی درخت گردو به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی در سال ۱۳۹۸ تولید شده و توانسته است در جشنواره فیلم فجر همان سال سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کند. از بازیگران این فیلم می‌توان به پیمان معادی، مهران مدیری، مینا ساداتی و مینو شریفی‌پور اشاره کرد.

داستان این فیلم در سه مقطع زمانی سال‌های ۱۳۶۶، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۵ روایت می‌شود و بر مبنای داستان واقعی، تلخ و انسانی زندگی مرد کرد رنج‌کشیده‌ای به نام قادر مولان‌پور و خانواده‌اش در فاجعه بمباران شیمیایی سردشت است. پیمان معادی در این فیلم در نقش قادر مولان‌پور به ایفای نقش پرداخته است. در سکانس‌های آخر فیلم قادر در جواب قاضی دادگاه لاهه که می‌پرسد «چرا اینقدر امیدواری؟» جواب می‌دهد «اگر ما کردها امیدوار نبودیم، خیلی زودتر از بین رفته بودیم».

موسیقی فیلم درخت گردو با ترانه‌ای از روزبه بمانی و با صدای علی‌رضا قربانی تولید شده‌ است. همچنین حبیب خزایی‌فر به‌ عنوان آهنگساز و اردشیر کامکار نیز به‌عنوان کمانچه‌نواز در موسیقی فیلم درخت گردو به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم با ۲ میلیارد و ۴۱۳ میلیون تومان در جایگاه دوم آمار فروش سینماهای کشور قرار دارد و هم‌اکنون در سینماهای هویزه، آفریقا، گلشن، ویلاژتوریست، سیمرغ و اطلس مشهد در حال اکران است.

گیسوم

فیلم سینمایی گیسوم نیز به کارگردانی و نویسندگی نوید به‌تویی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در سال ۱۳۹۹ تولید شده و پگاه آهنگرانی، شاهرخ فروتنیان، رضا داوودنژاد، مارال بنی‌آدم، حسین صوفیان، شبنم گودرزی و سلمان فرخنده در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم برای نخستین‌ مرتبه در جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۴۰۰ به نمایش درآمد. در خلاصه این فیلم نیز آمده است سینه‌سرخ پرنده عجیبیه!؟ بهارا میره، زمستونا برمی‌گرده، از سرما و سختی نمی‌ترسه، کوچ نمی‌کنه، دونه‌اش رو پیدا می‌کنه، یا لونه‌اش رو تغییر می‌ده، ما همه‌مون سینه سرخیم...  . این فیلم در سینماهای ویلاژتوریست و اطلس مشهد در حال اکران است.

تک‌تیرانداز

تک تیرانداز فیلمی در ژانر دفاع مقدس و روایتگر تأثیر حضور شهید عبدالرسول زرین، تک تیرانداز برتر ایرانی، در جنگ تحمیلی است. در خلاصه این فیلم آمده است تک تیرانداز ایرانی کابوسی مرگبار برای افسران و فرماندهان ارتش بعث شده و صدام شخصا برای سر او جایزه تعیین می‌کند. مزدوران و زبده‌ترین نیروهای ارتش بعث عازم ماموریت می‌شوند تا دستور رسمی صدام عملی شود.

تهیه‌کنندگی این اثر را ابراهیم اصغری بر عهده داشته‌ و کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علی‌رضا کمالی، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، اسماعیل خلج و حسین شریفی از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم با ۱۱۳ میلیون تومان در جایگاه دهم آمار فروش سینماهای کشور قرار دارد.

در حال حاضر این فیلم در سینماهای هویزه، اطلس، ویلاژتوریست، آفریقا و سیمرغ مشهد در حال اکران است.

سیاه‌باز

سیاه‌باز درامی اجتماعی با ماجراهایی درباره بیت‌کوین است که حمید همتی در اولین تجربه کارگردانی خود آن را مقابل دوربین برده و از تجربیات مسعود جعفری جوزانی نیز به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه سینمایی استفاده کرده است.

سام قریبیان، افسانه بایگان، آتیلا پسیانی، شاهد احمدلو، مهدی کوشکی، علی رهبری و المیرا دهقانی از جمله بازیگران این فیلم هستند و تهیه کنندگی این فیلم را علی قائم‌مقامی بر عهده دارد. مدیر فیلمبرداری سیاه‌باز اصغر رفیعی‌ جم و تدوین‌ آن را خشایار موحدیان و الهه ایزدی برعهده داشته‌اند. فردین خلعتبری آهنگساز این فیلم بوده و محسن ملکی طراح چهره‌پردازی آن است. همچنین صداگذاری سیاه‌باز را بهمن حیدری و مهدی جمشیدیان عهده‌دار هستند. این فیلم در سال ۱۳۹۹ تولید شده و در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده است. این فیلم با ۸۸ میلیون در جایگاه دوازدهم آمار فروش سینماهای کشور قرار دارد.

این فیلم در سینماهای ویلاژتوریست، هویزه و اطلس مشهد در حال اکران است.

مدیترانه

فیلم سینمایی مدیترانه دومین ساخته بلند هادی حاجتمند، کارگردان مشهدی، است که درون مایه اجتماعی داشته و به زندگی زوج عاشقی می‌پردازد که درگیر معضلات و ماجراهای مختلفی می‌شوند و نگاهی نیز به مدافعان حرم دارد. این فیلم برای نخستین بار در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و مهراوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ، بهرنگ علوی، قاسم زارع، علیرضا اسحاقی و سعید توکلی از جمله بازیگرانی هستند که در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم با ۳۰۸ میلیون تومان در جایگاه ششم آمار فروش سینماهای کشور قرار دارد و از روز پنج‌شنبه، ۲۹ مهر، در سینماهای هویزه، ویلاژتوریست و اطلس در حال اکران است. همچنین علاوه بر سینماهای فوق روز جمعه، ۳۰ مهر نیز سینما آفریقای مشهد این فیلم را اکران خواهد کرد.

قصه عشق پدرم

قصه عشق پدرم روایتگر داستان پدری است که سال‌ها در انتظار بازگشت پسرش از جبهه، بارها به دفتر معراج شهدا مراجعه کرده و با وجود اینکه فرزندان دیگر و اطرافیان او را متقاعد می‌کنند که بازگشتی در کار نیست و فرزندش به شهادت رسیده اما وی امید خود را از دست نمی‌دهد.

قصه عشق پدرم در سال ۱۳۹۱ تولید شده و مرحوم چنگیز جلیلوند، مصطفی زمانی، مهراوه شریفی‌نیا، بهنوش طباطبایی، امیریل ارجمند، مرحوم حسین محب‌اهری، هایده حائری و سلیمه رنگزن در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند و محمدرضا ورزی کارگردانی آن را بر عهده داشته است‌.

به گفته کارگردان این فیلم قصه عشق پدرم اولین فیلم دفاع مقدسی است که در بخش خصوصی تولید شده و یک ریال حمایت دولتی نداشته است. مرحوم چنگیز جلیلوند که نامش بیشتر به عنوان یک دوبلور خاطره‌ساز در اذهان عمومی نقش بسته نیز در این فیلم با ایفای نقش پدر چهره تازه‌ای از هنر خود را به نمایش گذاشته و تماشاگران را تا پایان فیلم با خود و قصه‌اش همراه‌ می‌کند.

این فیلم در سینماهای ویلاژتوریست و اطلس مشهد در حال اکران است.

کله‌پوک

داستان فیلم کله پوک روایتگر ماجرایی طنز درباره انتخابات شوراها در یک روستاست که اتفاقات آن باعث رخ دادن حوادث فیلم می‌شود. زنده یاد سیروس گرجستانی، یوسف تیموری، سیدجواد هاشمی، عزت الله رمضانی فر و… گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

این فیلم با ۱۱۷ میلیون تومان در جایگاه نهم آمار فروش در سینماهای کشور قرار دارد و هم‌اکنون در سینماهای ویلاژتوریست، هویزه و اطلس مشهد در حال اکران است.

دینامیت 

دینامیت پس از گذشت سه سال از ساخت، از دهم تیر ۱۴۰۰ و در اوج شیوع بیماری کرونا، در سینماهای سراسر کشور اکران شد که با موفقیت تجاری همراه بود. فیلم سینمایی دینامیت داستان ساختمانی را روایت می‌کند که کسانی از لایه‌های گوناگون جامعه مانند ساقی مواد مخدر و طلبه در آن ساکن هستند. در واقع ۲ طلبه با بازی پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر، ساقی با بازی محسن کیایی و همچنین ۲ دختر با بازی نازنین بیاتی و زیبا کرمعلی هم در این ساختمان حضور دارند که با توجه به تضادهای فکری موقعیت‌های طنزی را خلق می‌کنند.

این فیلم با ۱۵ میلیارد و ۵۹۵ میلیون تومان در جایگاه اول فروش سینماهای کشور قرار دارد و در سینماهای آفریقا، هویزه، ویلاژتوریست، سیمرغ، گلشن و اطلس مشهد در حال اکران است.

انتهای پیام

نظر شما