شناسهٔ خبر: 50299968 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قاتل خاموش مرد ۷۰ ساله همدانی را رهسپار دیار باقی کرد

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت:مرد ۷۰ ساله در همدان به علت مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حبیب معصومی ، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  اظهار داشت: این پیرمرد در اتاق سرایداری یک واحد مسکونی در حال ساخت واقع در منطقه جوادیه شهر همدان ساکن بود که به علت استفاده غیراصولی از وسایل گرمایشی و جریان یافتن گاز مونوکسید کربن در داخل اتاق دچار مسمومیت و خفگی شد.

او با بیان اینکه سال گذشته ۲۳ نفر در استان همدان به علت مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن جان باختند اضافه کرد: تلفات ناشی از مسمومیت در سال ۸۶ به علت شدت برودت و سرما افزایش یافت و این آمار از سال ۸۹ روند کاهشی داشته است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: رعایت اصول اولیه ایمنی برای حفظ جان و پیشگیری از بروز اتفاق ضروری است به ویژه با ورود به فصل سرد سال باید هنگام استفاده از وسایل گرمایشی نکاتی را مد نظر قرار داد

معصومی اضافه کرد: نباید از دودکش مشترک برای وسایل گرمایشی استفاده کرد بلکه هر یک از سیستم‌های گرمایشی باید یک دودکش مجزا داشته باشند.

او بیان کرد: پیش از نصب و روشن کردن وسایل گرمایشی باید از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرد همچنین دودکش باید دست کم ۷۵ سانتیمتر از پشت بام فاصله داشته باشد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: خارج کردن دودکش از شیشه نیز بسیار خطر آفرین است چرا که گرمای دودکش موجب شکستن شیشه، سقوط دودکش، حریق ناقص وسایل گرمایشی، نشت و نشر گاز و مسمومیت می‌شود.

معصومی افزود: سردرد و سرگیجه، تهوع، خستگی، ضعف، بی حالی، تنگی نفس از عوارض مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است و در صورت مواجهه با این قبیل افراد باید ابتدا وسایل گرمایشی را خاموش و مصدوم را از محل و وسایل گرمازا دور کرد.

او اضافه کرد: سپس در و پنجره را برای خروج دود و گاز مونوکسید کربن باید باز گذاشت و با سازمان آتش نشانی و مرکز فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمات مورد نیاز و انتقال بیمار تماس برقرار کرد.

طبق گزارش پزشکی قانونی یک زن و سه مرد طی ۶ ماهه نخست امسال به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن به عنوان "قاتل خاموش" جان خود را از دست دادند همچنین ۲۳ نفر شامل هشت زن و ۱۵ مرد سال گذشته بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۴ درصد افزایش داشته است.

استنشاق گاز مونو اکسید کربن در مقادیر کمتر از ۵۰ ppm خطری ندارد و بین ۵۰ تا ۱۰۰ ppm می‌تواند منجر به عوارض نورولوژیک شود و در مقادیر بیشتر از ۱۰۰ ppm مرگ فرد را به دنبال دارد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

نظر شما