شناسهٔ خبر: 50299965 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مدیرحوزه‌های علمیه کشور:

حوزه‌های علمیه آمادگی هرگونه همفکری و همکاری با جهان اسلام را دارند

آیت الله علیرضا اعرافی در پیامی گفت:در تلاطم این رخداد‌های عظیم تحولی، حوزه‌های علمیه آمادگی خود را برای هرگونه همفکری، هماهنگی، همکاری و هم افزایی با مجامع، مراکز و شخصیت‌های فکری فرهنگی و دینی کشور‌های اسلامی و انسجام بخشی به ظرفیت‌ها و داشته‌ها و حرکت هدفمند و نظام‌مند به سمت اهداف بلند دنیای اسلام اعلام می‌دارند. آیت الله علیرضا اعرافی در پیامی گفت:در تلاطم این رخداد‌های عظیم تحولی، حوزه‌های علمیه آمادگی خود را برای هرگونه همفکری، هماهنگی، همکاری و هم افزایی با مجامع، مراکز و شخصیت‌های فکری فرهنگی و دینی کشور‌های اسلامی و انسجام بخشی به ظرفیت‌ها و داشته‌ها و حرکت هدفمند و نظام‌مند به سمت اهداف بلند دنیای اسلام اعلام می‌دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور امروز در پیامی به مناسبت هفته وحدت بر سیاست تبدیل ناپذیر و راهبردی وحدت گرایی، تقریب مداری و تمدن سازی حوزه‌های علمیه تأکید کرد.

متن پیام تبریک به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
و اعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا
میلاد مسعود پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و اله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت را به همه مسلمانان جهان، عالمان و اندیشمندان و جوانان برادران و خواهران از همه مذاهب و فرق اسلامی، دولت‌ها و ملت‌های کشور‌های اسلامی تبریک و تهنیت می‌گویم و از همه تلاش‌های تقریبی و وحدت آفرین رهبران و فرهیختگان مسلمان تقدیر می‌کنم و بر سیاست تبدیل ناپذیر و راهبردی وحدت گرایی، تقریب مداری، امت محوری، جهانی اندیشی و تمدن سازی حوزه‌های علمیه تاکید می‌کنم.

هفته وحدت فرصتی نمادین و انگیزه‌ای مهم است تا با نگاهی فرامرزی و فرامذهبی، افق نگاه را به کلیت دنیای اسلام و مصالح و منافع امت واحده توسعه دهیم و آسیب‌ها و چالش‌های این راه پیچیده را بازبینی کرده و راه‌های تحقق آن را شناسایی و پیجویی و تثبیت نماییم.

وحدت آفرینی و انسجام بخشی به دنیای اسلام، اصلی بنیادین و راهبردی پیشران از اصول اسلامی و قرآنی است که التزام به آن، می‌تواند مجد و عظمت تاریخی و تمدنی مسلمانان را بازسازی کرده و کرامت و عزت مغفول آن را بازیابی کند و آنان را به هویت اصیل و شرافتمندانه آن برساند.

تعالیم حیات بخش اسلام در ذات خود، بهره‌مند از اهداف و آرمان‌هایی جهانی، انسانی و بین المللی است و بر فطرت مشترک انسانی، باور‌ها و گرایشات مشترک مبتنی است و در درون دنیای اسلام نیز بر اخوت ایمانی و روح برادری، عزت، کرامت اسلامی، عدالت و پیشرفت تمدنی متکی است. بدیهی است که دستیابی به این آرمان بلند، بدون همفکری، همگرایی، همزیستی، همکاری و هماهنگی همه دنیای اسلام و نخبگان و مراکز و مجامع علمی فرهنگی ان مقدور نیست.

جمعیت عظیم، سرزمین‌های گسترده، مناطق جغرافیایی راهبردی، منابع و دستاورد‌های بی شمار طبیعی، ملت‌های بیدار، سرمایه‌های عظیم انسانی و اجتماعی، منابع عمیق و جامع فکری و معرفتی، نخبگان و شخصیت‌های فکری –فرهنگی، تاریخ پر افتخار و تاریخ ساز، گوشه‌هایی از ظرفیت‌ها و داشته‌های عظیم دنیای اسلام برای رسیدن به آرمان‌های بلند خود است.

متأسفانه در ۱۵۰ سال اخیر ملت‌های مسلمان در سرنوشت خود و بشر امروز سهم ناچیزی داشته اند و عقب ماندگی علمی، وابستگی سیاسی، انفعال و بی کفایتی حاکمان، نابسامانی‌های اقتصادی، مشکلات اجتماعی و فرهنگی، و دخالت‌های قدرت‌های زورگوی عالم، دنیای اسلام را در وضعیتی تاسف بار قرار داده است.

فلسطین عزیز هنوز در اشغال است؛ هنوز یمن مظلوم و محصور، دردمند است؛ هنوز افغانستان رنجورِ ناامنی، فقر، عقب ماندگی و اشغال است؛ مصائب و گرفتاری‌های عراق و سوریه و لبنان و کشمیر و آذربایجان هنوز دل‌ها را به درد می‌آورد و عقب ماندگی‌های علمی و اجتماعی و فرهنگی و اختلافات و درگیری‌های سیاسی و فساد و ظلم کماکان گریبان گیر و مستمر است.

از سوی دیگر امید‌های های فراوانی در سال‌های اخیر ایجاد شده و در بخشی از دنیای اسلام ورق را برگردانده است. مسلمانان فلسطین، شمشیر قدس را از نیام بیرون می‌کشند و قدس و غزه و کرانه و سرزمین‌های ۴۸ و اردوگاه ها، یکپارچه و منسجم خواب را بر صهیونیست‌های جنایتکار حرام می‌کنند؛ نیرو‌های تهیدست، اما مومن یمن ۷ سال جنگ و جنایت را تاب می‌آورند و بر نقشه‌ها و توطئه‌های ظالمانه فائق می‌آیند؛ هیمنه مقاومت در جای جای دنیای اسلام به عزت و خودباوری و موفقیت‌های چشمگیر دست می‌یابد؛ بسیاری از نقشه‌های شوم آمریکا و اسرائیل برملا و بی نتیجه می‌شود.

در افغانستان پس از ۲۰ سال جنایت و آتش‌افروزی، آمریکا با تحقیر و سرشکستگی اخراج می‌شود و موج نفرت فزاینده از آمریکا، تمدن غربی و رژیم صهیونیستی، همه دنیای اسلام را در نوردیده و «بیداری اسلامی» و بازیابی هویت اسلامی در میان نخبگان و جوانان حقیقتی ملموس شده است است.

در صحنه‌های جهانی هم، لیبرالیسم و کمونیسم جهانی که از برجسته‌ترین ارمغان‌های بشری تمدن معاصر بوده است با چالش‌ها و بحران‌های عمیق مواجه شده‌اند و الگو‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی غربی و شرقی از پاسخگویی به مطالبات بشر عاجز مانده اند و تبلیغاتی و فریبنده بودن شعار‌های مکاتب بشری بر همگان آشکار شده است.

متفکران غربی که مغرورانه پایان تاریخ را وعده می‌دادند، به سرگردانی و سرشکستگی نظری و عملی اعتراف می‌کنند و اعوجاج‌ها و ناتوانی‌های مکاتب فکری و فلسفی، نمایان شده اند و علیرغم جلوه‌گری‌های حیرت انگیز علم و پیشرفت و رفاه، هنوز بشر امروز به شدت گرفتار فقر، فساد، تبعیض، امواج بی اخلاقی‌ها، بی معنویتی‌ها و بحران‌های عمیق اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی است.

همه واقعیات دنیای معاصر حاکی از آن است که موازنات و مناسبات تمدنی بشر دستخوش تغییر است و بشریت در نقطه تحول تاریخی خود قرار گرفته و چینش جدیدی از توازن در رقابت‌های فکری، فرهنگی و تمدنی در انتظار بشر است. دنیای اسلام بیش از هر زمان دیگر در معرض فهم و عرضه تمدنی جدید قرار گرفته است.

رهبران، متفکران و عالمان دنیای اسلام می‌توانند با توکل بر خدای متعال و با توجه به قدرت لایزال الهی، اعتماد به نفس ملی و اسلامی، بهره‌گیری از تلاش و مجاهدت و اخلاص، عزمی راسخ و وجدانی امیدوار بر صراط مستقیم اسلام ناب و جامع و متوازن و تمدنی، حرکت کنند و سهم تاریخی خود را نسبت به عقلانیت، معنویت، اخلاق، عدالت و پیشرفت بشری و اسلامی ایفا و استیفا نمایند.

تقویت گفتگو‌های سازنده و تعامل‌های هدفمند، بازسازی نظام‌های تربیتی، گفتمان سازی، جریان سازی و فرهنگ سازی امت اسلامی، هویت سازی جدید تمدنی، تشکیل بازار مشترک اقتصادی و فرهنگی، شبکه سازی نخبگان و فرهیختگان دنیای اسلام، حل و فصل دلسوزانه منازعات سیاسی، مبارزه با کانون‌های فساد، فقر، تبعیض و بی اخلاقی، رسیدن به قله‌های دانش و نقش آفرینی در صف بندی‌های جدید سیاسی و بین المللی، راهبرد‌هایی اساسی برای تحقق حرکت امت گرا و وحدت آفرین است و زمینه‌ها را برای زیست جامعه اسلامی، سبک زندگی جدید اسلامی و تمدن نوین اسلامی فراهم می‌سازد.
در تلاطم این رخداد‌های عظیم تحولی، حوزه‌های علمیه آمادگی خود را برای هرگونه همفکری، هماهنگی، همکاری و هم افزایی با مجامع، مراکز و شخصیت‌های فکری فرهنگی و دینی کشور‌های اسلامی و انسجام بخشی به ظرفیت‌ها و داشته‌ها و حرکت هدفمند و نظام‌مند به سمت اهداف بلند دنیای اسلام اعلام می‌دارند.

علیرضا اعرافی
مهرماه ۱۴۰۰

انتهای پیام

نظر شما