شناسهٔ خبر: 50298589 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موج ششم کرونا در کمین عادی انگاران

تهران- ایرنا- ویروس کرونا حدود دوسالی است که در کشور جولان می‌دهد و بسیاری از هموطنان، جان خود را از دست داده اند. اینک به‌دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و نرسیدن واکسیناسیون به سطح ایمنی، پیک ششم می‌تواند هر لحظه در کشور آغاز شود.

صاحب‌خبر -

وقوع خیز ششم کرونا در پاییز با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی این ویروس و عدم رعایت مناسب از طرف جامعه، محتمل است. در این میان، باید اقدامات پیشگیرانه و مقابله با شیوع بیشتر آن، قبل از قرمز شدن شهرها اتفاق بیفتد و نمی‌توان که نگران وقوع موج ششم کرونا در کشور نبود.

رسانه‌های اعتدال‌گرا

پاندمی اخبار جعلی برای واکسن در فضای مجازی

روزنامه ایران از نبود نظارت بر فضای مجازی و افزایش تبلیغات ضد واکسن در شبکه های اجتماعی به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: نگرانی‌های جدی از نشر اطلاعات غلط و شخصی که بعضاً به خاطر جذب فالوور بیشتر در فضای مجازی بویژه اینستاگرام صورت می‌گیرد، وجود دارد. تردیدهای جدی که به‌دنبال این اخبار اتفاق می‌افتد البته راه‌حل مشخصی دارد. کافی است کمی صبر و حوصله به خرج دهید. نام دکتر را در سایت نظام پزشکی جست‌وجو کنید و مطالب بدون منبع را بدون معطلی حذف کنید. در مقابل، خودتان را برای شنیدن اخبار مفید و علمی آماده کنید و از فضای باز مجازی برای تبادل اطلاعات درست استقبال کنید! بحث سلامت جامعه در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. چون یک مسأله فردی نیست و تبعات آن گسترده است. براین اساس باید با افراد یا پیج‌هایی که در این حوزه اطلاعات غلط منتشر می‌کنند و یا برای جذب فالوور دست به هر کاری می‌زنند برخورد جدی و قانونی شود. این فضا از این جهت نباید به حال خود رها شود. چون نتایج آن جبران‌ناپذیر است و باید روی این مسأله تصدی‌گری به‌وجود بیاید. وقتی با برخی ها که تمایلی به واکسن زدن ندارند، صحبت می‌کنم می‌بینم از طریق این کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی اغفال شده‌اند و جالب اینکه روی یکدیگر هم تأثیر می‌گذارند و بدون لحظه‌ای تفکر و تعقل برای هم ارسال می‌کنند. همان‌طور که در فضای فیزیکی یک ویروس می‌تواند شیوع پیدا کرده و دیگران را هم آلوده کند. به همین ترتیب در دنیای مجازی هم فرد ناآگاه و غافل می‌تواند روی دیگران تأثیر منفی بگذارد. این بحث حقوق شهروندی است و در کشورهای دیگر هم کسی اجازه ندارد بدون آگاهی و یا مدرک مستند حرفی بزند یا دیگران را اقناع کند که کاری را انجام بدهند یا نه! البته در بیشتر کشورهای پیشرفته آگاهی‌های فردی و اجتماعی بالاست و کسی به سادگی تحت تأثیر این فضا سازی‌ها قرار نمی‌گیرد. ممکن است اینجا عده‌ای کورکورانه تقلید کنند اما آنجا اینطور نیست.

رسانه های اصولگرا

“قارچ سیاه” رو به کاهش

روزنامه رسالت به نقل از قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، نوشت: فعلا روند رو به افزایش خیلی مختصری در برخی استان‌ها مانند البرز، کردستان، مازندران و گیلان داریم، اما واقعیت این است که این روند افزایشی مختصر به معنای پیک ششم کرونا نیست. با اینکه روند افزایشی مختصری در موارد بروز کرونا در چهار استان دیده شده، اما این روند افزایشی مختصر به معنای پیک ششم کرونا نیست. بنابراین روند افزایشی در این استان‌ها مختصر است که ان‌شاءالله با مداخلات لازم امیدواریم متوقف شود. موارد بیماری قارچ سیاه در کشور وجود دارد، اما اینطور نیست که افزایشی باشد و بیماری رو به کاهش بوده است.

سلامت زنان در پاندمی کووید ۱۹

آرزو دهقانی پزشک در گفت وگو با خبرگزاری مهر گفت: کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی است که تقریباً از دو سال پیش در دنیا منتشر شده است. این بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید است که منجر به بروز تب، سرفه و اختلالات تنفسی، مشکلات معده مانند تهوع و اسهال و از دست دادن حس بویایی یا چشایی می‌شود. علائم ممکن است ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند. برخی از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا فقط علائم خفیفی داشته باشند. در ایران نیز تاکنون ۵,۸۲۱,۷۳۷ نفر بیمار و ۱۲۴,۵۸۵ نفر به دلیل ابتلاء به کووید ۱۹ فوت کرده‌اند. زنان با توجه به شرایط فیزیکی به خصوص قرارگیری در سنین باروری و بارداری و شیردهی یکی از گروه‌های آسیب پذیر در برابر کووید ۱۹ محسوب می‌شوند لذا آگاه سازی و اطلاع رسانی مناسب به این گروه از جامعه منجر به ارتقا سلامتی و شاخص‌های بهداشتی در فرد، خانواده و جامعه خواهد شد. "خانواده سالم" نیازمند مادر و زن سالم در محیط خانه و جامعه است. گرچه همیشه زنان برای حفظ سلامتی خود و خانواده نیازمند آگاهی‌بخشی هستند، در شرایط کنونی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا گذار از این دوره سخت نیازمند هوشیاری بیشتر و حمایت همه‌جانبه زنان به عنوان شخصیت محوری سلامت خانواده در جامعه است. با توجه به شرایط بیماری و تغییر سوش ها همواره سوالاتی در خصوص سلامتی زنان به خصوص در سنین باروری و کووید ۱۹ وجود دارد.

۳ بیماری روانشناختی که کرونا آن را افزایش داد

جلال یونسی دبیر بورد تخصصی روانشناسی بالینی و عضو کمیته علمی و کشوری کنترل و مقابله با ویروس کووید ۱۹ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: همزمان با شیوع کرونا و ایجاد موج‌های مختلف از این بیماری سه نوع بیماری روانشناختی شامل اضطراب، وسواس و افسردگی نسبت به قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است.کاهش تعاملات اجتماعی و حذف بسیاری از رفت و آمدها و صله رحم‌ها سبب شده که افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم گرفتار عوارض روانشناختی ناشی از کرونا شوند. زمانی که نگرانی ناشی از ابتلا به کرونا تبدیل به اضطراب و در شرایط بالاتر تبدیل به فوبیا و وحشت شود باید حتماً مداخلات روانشناختی و روانپزشکی برای بیمار انجام گیرد. نگرانی در شرایط کرونا امری طبیعی است و سبب می شود افراد در رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام داشته باشند ولی زمانی که نگرانی تبدیل به اضطراب شود باید درمان در این زمینه صورت گیرد. نگرانی در شرایط کرونا سبب می‌شود که افراد در ارتقای آگاهی خود در مورد کرونا اقدام کنند و این امر سبب استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حتی اهتمام در دریافت واکسن می‌شود. زمانی که نگرانی به صورتی باشد که در زندگی فردی و اجتماعی افراد اختلال ایجاد کند و خواب، کار و ارتباط با دیگران دچار مشکل شود نیاز به مداخلات روان‌درمانی برای فرد داریم و نشان می‌دهند و نگرانی آن تبدیل به اضطراب شده و در صورتی که روان درمانی جواب ندهد فرد به روانپزشک ارجاع داده خواهد شد تا مداخلات دارو درمانی برای آن انجام گیرد.

چرا باید مدارس را باز کنیم؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ضرورت بازگشایی مدارس صرف نظر از اٌفت شدید یادگیری دانش‌آموزان که تا به امروز بارها درباره آن صحبت شده است، به لحاظ آسیب به سلامت جسمی، روانی و رشد اجتماعی دانش‌آموزان حائز اهمیت است. علاوه بر کیفیت پایین یادگیری در آموزش مجازی، خانه نشینی و دور شدن از همسالان، مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان را دچار آسیب کرده است. کارکرد مدرسه صرفاً آموزش دروس نیست بلکه در تعامل با همسالان است که مهارت‌های مهمی همچون کارگروهی، نوع‌دوستی، صبر، مدارا، کمک به دیگران و... فراگرفته می‌شود. از سوی دیگر حضور بدون کنترل دانش‌آموزان در فضای مجازی که محیط امن برای کودکان و نوجوانان فراهم نیست، آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد و در برخی موارد روانشناسان نسبت به بلوغ زودرس کودکان هشدار می‌دهند.

نور ماوراءبنفش راهی ایمن برای ممانعت از گسترش کرونا

به گزارش مشرق نیوز به نقل از ساینس دیلی، این مطالعه اولین موردی است که به طور جامع اثرات طول موج‌های مختلف اشعه ماوراءبنفش بر کروناویروس و سایر ویروس‌های تنفسی را تجزیه و تحلیل می‌کند. به گفته محققان دانشگاه کلورادو، این یافته‌ها می‌تواند منجر به سیستم‌های مقرون به صرفه، ایمن و بسیار مؤثری برای کاهش انتشار ویروس در فضاهای عمومی شلوغ مانند فرودگاه‌ها و محل برگزاری کنسرت شود. «کارل لیندن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این ویروس یکی از ساده‌ترین پاتوژن هایی است که تاکنون با نور ماوراءبنفش از بین می‌رود. فناوری UV می‌تواند راه حل واقعاً خوبی برای محافظت از فضاهای عمومی باشد.» نور ماوراءبنفش به طور طبیعی توسط خورشید ساطع می‌شود و اکثر اشکال آن برای موجودات زنده و همچنین میکروارگانیسم ها، مانند ویروس‌ها مضر است. این نور می‌تواند توسط ژنوم یک موجود زنده جذب شود، در آن گره ایجاد کرده و از تولیدمثل آن جلوگیری کند. این طول موج‌های مضر خورشید، قبل از رسیدن به سطح زمین، توسط لایه اُزن فیلتر می‌شوند. برخی از محصولات رایج مانند لامپ‌های لوله فلورسنت، از اشعه ماوراءبنفش انسان ساز استفاده می‌کنند، اما یک پوشش فسفری سفید در داخل از افراد در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند. لیندن می‌گوید: «هنگامی که این پوشش را جدا می‌کنیم، می‌توانیم آن طول موج‌ها را ساطع کنیم و می‌توانند برای پوست و چشم ما مضر باشند- اما می‌توانند عوامل بیماری زا را نیز از بین ببرند.»

رسانه‌های اصلاح طلب

جولان کرونا در گیلان

روزنامه همشهری در گزارشی آورده است: هرچند پیک ششم هنوز خیز برنداشته، اما در کمین است تا خود را به تخت‌های بیمارستان‌ها برساند. آن‌ هم در ایامی که بسیاری از مناسبت‌ها و سفرها با کمترین رعایت ایمنی و رعایت فاصله اجتماعی انجام می‌شود. گیلان از استان‌های گردشگری کشور است که در ۲سال اخیر بارها شاهد حضور گردشگران بوده است. تجمع بیش از حد مسافران و مردم بومی در مناطق گردشگری و باز بودن راه‌های مواصلاتی موجب شده است گیلان همواره جزو استان‌های اول با رنگ قرمز در هر پیک کرونا باشد. در موج پنجم کرونا حدود ۲۱۰۰بیمار مبتلا در بیمارستان‌های گیلان بستری شدند که نسبت به ۴ خیز قبلی بی‌سابقه بود. حتی تمام تخت‌های بیمارستانی پر و ۲بیمارستان صحرایی ایجاد شد. اما آخرین آمار درباره ابتلای شهروندان گیلانی به کرونا به ما چه می‌گوید؟ فردین مهرابیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون کل بیماران بستری در گیلان ۳۶۰نفر هستند و در ۲۴ساعت اخیر ۹۲نفر به بیماران اضافه شدند. هم‌اکنون ۵۱بیمار بدحال کرونایی درآی سی یو بستری هستند. ۳نفر هم تاکنون به‌ آی‌سی‌یو اضافه شده‌اند. توصیه ما به مردم این است که در کنار تزریق واکسن همچنان زدن ماسک و موازین بهداشتی را رعایت و از دورهمی‌ها پرهیز و از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند. لازم است شهروندان توصیه‌های کلی را که بارها اعلام شده رعایت کنند. هم‌اکنون ۲۴۵پایگاه و مرکز واکسیناسیون در گیلان و ۵۶مرکز هم در رشت فعال هستند و با توجه به افزایش مجدد آمار کرونا لازم است مردم واکسیناسیون را جدی بگیرند.

بازی واکسن داخلی برای دُز سوم؟

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: تولید واکسن فخرا متوقف می‌شود. این عبارتی است که مدیر پروژه واکسن فخرا اظهار داشت و گفته: واکسن‌سازهای داخلی که الان در مرحله کارآزمایی بالینی هستند دچار چالش شده‌اند و روند مطالعه کارآزمایی بالینی کند شده است. احمد کریمی ‌مدیر پروژه واکسن فخرا در ارتباط با برخی گزارش‌ها مبنی بر کاهش استقبال از مطالعات بالینی واکسن‌های داخلی می‌گوید: بالاخره با حجم واکسیناسیونی که در کشور انجام شده که البته خوب است و ما از آن ناراضی نیستیم، تعداد داوطلبان کم شده است. در حال حاضر سن واکسیناسیون از ۱۲ سال به بالا اعلام شده و همه می‌توانند واکسن بزنند و طبیعتا انگیزه برای شرکت در مطالعات کم شده است و به همین دلیل واکسن‌سازهای داخلی که الان در مرحله کارآزمایی بالینی هستند دچار چالش شده‌اند و روند مطالعه کارآزمایی بالینی کند شده است. ۲۳ میلیون نفر باید دُز  دوم واکسن را تزریق کنند و ۲۰ میلیون نفر باید هر دو دُز واکسن را تزریق کنند. ظرف دو هفته آینده ۳۰ میلیون دُز واکسن سینوفارم وارد خواهیم کرد و این آخرین محموله ما در واردات در حال حاضر خواهد بود.

آمار واکسیناسیون دانشجویان مأیوس‌کننده هست یا نیست؟

روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که تاکنون ۴۹ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۲۰۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۶ میلیون و ۶ هزار و ۱۰۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. در حالی که تا رسیدن جمعیت کشور با واکسیناسیون کامل ۵۰درصدی هنوز فاصله بسیار وجود دارد به نظر می‌رسد که هنوز آمار به تفکیکی از میزان واکسینه شدن گروه‌هایی که در مراکز تجمعی رفت و آمد بیشتری خواهند داشت در دست نیست. دانشگاه‌ها و مدارس با تکیه بر واکسیناسیون و به ثبات نسبی رسیدن وضعیت همه‌گیری کرونا در کشور قرار است باز شوند و برای همین است که برای برنامه‌ریزی و اطلاع از میزان خطر سرایت در مراکزی مانند دانشگاه‌ها باید نسبت به میزان کسانی که در برابر بیماری واکسینه شده‌اند اطلاعات دقیقی وجود داشته باشد.

واکسن‌گریزانِ دانش‌ستیز

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم حسن فتاحی عضو هیات‌تحریریه فصلنامه نقد کتاب علوم محض و کاربردی نوشت: همه‌گیری کرونا دو سال است که میهمان کره زمین است. از چین شروع شد و تا اعماق روستاهای دورافتاده هند نفوذ کرد. در ایران هم کرونا فرازوفرودهایی داشت که بسیار درس‌آموز است. در ایران هم مثل خیلی جاهای دنیا، ازجمله کشورهای پیشتاز در دانش پزشکی و بهداشت عمومی آزمون‌وخطاهایی رخ داد؛ اما بدنه نظام درمانی کشور، از نگهبانان عزیز بیمارستان‌ها و کادر داروخانه‌ها گرفته تا پزشکان و پرستاران سربلند بیرون آمدند. آنها با وجود تمام مشکلات پیدا و ناپیدا و با وجود پنج موج بزرگ کرونا حماسه آفریدند. بی‌شک کاستی‌هایی بود و کژرفتاری‌هایی از سوی کسانی که منافع ناپاک شخصی خود را به منافع ملی ترجیح دادند، اما با هر متر و معیاری اندازه‌ بگیریم خانواده بزرگ کادر درمانی ایران از آزمون کرونا که هنوز هم پایان نیافته، نمره قبولی بالا گرفته است. روند درمانی و مهار کرونا را می‌توان با چندین پارامتر به بازه‌های مختلف افراز کرد. یکی از آنها اِفراز دوره کرونا به پیش و پس از واکسن است. همه ما با واکسن یا برابرنهاد فارسی آن آبله‌کوبی یا مایه‌کوبی آشناییم. مدت‌های مدیدی است در جهان متمدن افراد را واکسینه می‌کنند؛ از نوزادی تا سالخوردگی. حتی کسانی که امروزه در جوانی یا میان‌سالی‌اند و سر ستیز با واکسن دارند، در خردسالی واکسن زده‌اند. اما ریشه‌های واکسن‌ستیزی در کجاست و آیا باید افراد واکسن‌گریز را مقصر بدانیم یا آنکه آنها قربانی عامل‌های دیگری هستند.

آیا می‌توان واکسن کرونا و سایر واکسن‌ها را همزمان تزریق کرد؟

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد زهرایی رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درباره فاصله زمانی تزریق واکسن‌های روتین و واکسن آنفلوآنزا با واکسن کووید ۱۹، گفت: بحث واکسیناسیون یک بحث قدیمی است و در سال‌های طولانی واکسن‌های دوران کودکی و واکسن‌هایی برای بزرگسالان استفاده می‌شود، از جمله واکسن مننژیت و آنفلوآنزا و... روی این موضوع مطالعه زیادی شده که اگر همزمان چند آنتی‌ژن وارد بدن شود، سیستم ایمنی بدن می‌تواند پاسخ دهد؟. درباره کودکان مشاهده شده که این میزان می‌تواند بسیار زیاد باشد و با تزریق همزمان پنج یا هشت آنتی‌ژن در قالب یک واکسن هیچ مشکلی برای پاسخ‌دهی سیستم ایمنی در کودکان نیست و سیستم ایمنی آنها می‌تواند پاسخ بسیار خوب و کاملی به همه اینها دهد. در عین حال درباره واکسن‌های ویروسی زنده ضعیف‌شده، گفته شده یا همزمان تزریق شوند یا اگر به فاصله تزریق می‌شوند و از انواع مختلفی هستند، یک فاصله یک ماهه در آن‌ها گذاشته شود تا در پاسخ ایمنی یکدیگر مداخله نکنند. به عنوان مثال مانند واکسن تب زرد با واکسن سرخک. درباره واکسن‌های کووید، باید توجه کرد که هیچ یک از واکسن‌های مختلفی که برای کووید داریم، ویروس زنده ضعیف شده نیست؛ در نتیجه با واکسن آنفلوآنزا که آن هم در کشور ما واکسن غیرفعال و غیر زنده است، هیچ تداخلی ندارند و می‌توانند همزمان تزریق شوند. البته برخی می‌گویند برای اینکه از جهت عوارض احتمالی که ممکن است هر واکسنی در پی داشته باشد، شاید بهتر باشد که دو هفته فاصله بین تزریق آن دو بگذاریم، اما ضرورتی برای اینکه حتما این فاصله را لحاظ کنیم، وجود ندارد، اما دو هفته فاصله گذاشتن به دلیلی که گفتم، می‌تواند فاصله مناسبی باشد. هیچ منعی برای تزریق همزمان واکسن کرونا و واکسن آنفلوآنزا نیست. به عنوان مثال وقتی مشمولان نظام وظیفه می‌خواهند برای سربازی اعزام شوند، باید واکسن توام برای دیفتری و کزاز واکسن منیژیت را دریافت کنند. حال اگر این گروه سنی بخواهد همزمان در یک روز واکسن سوم را هم دریافت کند، منعی ندارد و می‌تواند دریافت کند و اگر هم نخواست می تواند به فاصله دو هفته آن را دریافت کند.

۳ میلیون دوز فخرا و رازی پیش‌خرید می‌کنیم

محمدرضا شانه‌ساز رییس سازمان غذا و دارو در ارتباط با گلایه مدیر پروژه واکسن فخرا مبنی بر اینکه از هیچ واکسن‌سازی پیش‌خرید انجام نمی‌شود به خبرگزاری ایلنا گفت: ما خودمان پیشنهاد پیش خرید دادیم و گفته‌ایم از این دو پلتفرم یعنی رازی و فخرا با توجه به سرمایه‌گذاری که کردند حتما پیش خرید انجام شود. اعتبار و مصوبه‌اش که بیاید حتما این کار انجام می‌شود و از سوی وزارت بهداشت برروی این مساله تاکید شده است. واقعیت این است که واکسن حساسیت ویژه‌ای را طلب می‌کند. ما باید یکسری از گزارش‌ها را دریافت کنیم که اطلاعات و گزارش‌های بدی نیز نبوده، اما باید کامل شود و هنوز به حداقلی که باید نرسیده است، اما به محض اینکه کامل شود، کارشناسان ما یقینا آن گزارش‌ها را هم مانند گزارش بقیه تولیدکنندگان، با اولویت تام و ظرف ۴۸ ساعت می‌خوانند و موارد را منعکس می‌کنند، پاسخ می‌گیرند و مجوز می‌دهند. پیشنهاد ما این بوده که یک و نیم میلیون دوز از هر کدام از این دو واکسن پیش خرید شود. این پیشنهاد ما بوده و بالاخره باید تامین اعتبار آن نیز به تصویب برسد. متاسفانه یکی از مظاهر تحریم همین رفتار زشت شرکت تولیدکننده این پانسمان بود که از ترس آمریکا به ما جنس نداد، اما از کانال‌های دیگر ما برای واردات اقدام کرده‌ایم و الان هم الحمدلله ذخایرمان خوب است و همکاری‌مان با انجمن‌ ای بی‌ بسیار نزدیک‌تر از قبل شده است. هرمورد کمبودی باشد به آن رسیدگی می‌شود.

زنگ خطر موج ششم کرونا در پاییز

خبرگزاری ایمنا در گزارشی آورده است: اگر چه این روزها کرونا کمی بی‌حال شده و از تب و تاب افتاده است، اما بر اساس تجارب پیک‌های قبلی در کشور، باید مواظب شیر خفته کرونا باشیم و سایه پیک ششم را جدی بگیریم تا در امواج سهمگین آن گرفتار نشویم. با انجام واکسیناسیون عمومی، پیک پنجم کرونا در حالی به قله رسید که کرونا تا حدودی از تب و تاب افتاد و شاهد کاهش آمار بستری و فوتی مبتلایان هستیم اما تجربه پیک‌های دیگر نشان می‌دهد نباید گول این آرامش را خورد و با عادی انگاری به استقبال پیک ششم رفت.

نشانه‌های رسیدن موج ششم از دور پیدا است

به گزارش خبرگزاری ایمنا، موج پنجم کرونا که از تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شد و در شهریورماه به قله رسید، در روزهای پایانی مهرماه همچنان شاخه نزولی خود را طی می‌کند و این در شرایطی است که نشانه‌های رسیدن موج ششم از دور پیدا است. از سوی دیگر تصمیم‌هایی مانند بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که برای نیمه دوم آبان اتخاذ شده، احتمال سرعت وقوع این خیز جدید را قدرت می‌دهد.

چرا برخی از مردم در برابر ویروس کرونا مقاوم هستند؟

سایت خبری جماران در گزارشی آورده است: یک تیم بین‌المللی از دانشمندان پزشکی مقاله‌ای را در مجله Nature Immunology منتشر کرده‌اند که تحقیقات مداوم در مورد علت مقاومت برخی افراد در برابر عفونت‌های سارس-کوو-۲ را بیان کرده است. در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد دلیل ایمن بودن برخی افراد از کووید-۱۹ وجود دارد، اما آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که تلاش قوی‌تر برای یافتن راه‌های جدیدی برای درمان یا جلوگیری از این بیماری منجر شود. نویسندگان یادآور می‌شوند که این همه گیری باعث یادآوری تنوع چشمگیر در واکنش‌های ویروسی به جامعه جهانی شده است، برخی از افراد بدون علامت هستند در حالی که برخی دیگر آنقدر بیمار می‌شوند که می‌میرند. آن‌ها همچنین به تفاوت‌های واضحی که محققان مشاهده کرده‌اند اشاره می‌کنند.

نظر شما