شناسهٔ خبر: 50296367 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب ؛ ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه

ورزش بانوان پیش زمینه‌ای برای ارتقای سلامت ، نشاط و شادابی در خانواده و جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ زنان گیلانی که حدود ۵۰ درصد از جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند، دوشادوش مردان در کار‌ها و حرفه‌های مختلف فعالیت دارند و حتی گاهی بیش از مردان در اقتصاد نقش ایفا می‌کنند؛ نمونه بارز آن فعالیت زنان روستایی در کار‌های کشاورزی و دامداری است.
با توجه به فعالیت گسترده زنان و نقش سنگین آن‌ها در امور خانه داری، مدیریت خانواده و تربیت فرزندان، حفظ و تقویت سلامت جسمی و روحی این قشر در سایه برنامه‌های ورزشی مدون بسیار مهم است.

گزارش مکتوب؛ ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه
ورزش بانوان باعث ایجاد نشاط در جامعه و کاهش هزینه درمان 
رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان گیلان می‌گوید: با توجه به آمار‌ها ورزش بانوان در دهه‌های اخیر در کشورمان از جمله گیلان رشد خوبی داشته است.
سهیلا یاور مسرور با بیان اینکه در بخش حرفه‌ای این رشد با توجه به کسب نتایج درخشان بانوان بسیار مشهود است افزود: کسب مدال‌های بانوان در بازی‌های سطح آسیایی، جهانی، بین المللی باعث شده جایگاه ورزش بانوان در کشورمان نسبت به دوره‌های گذشته ارتقا یابد.

گزارش مکتوب؛ ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه
وی با بیان اینکه ورزش بانوان در گیلان نیز در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است گفت: بازیکنان، مربیان و داوران بسیاری همراه تیم‌های ملی در رشته‌های ورزشی مختلف به مسابقات برون مرزی اعزام شده اند؛ حضور مریم ایراندوست؛ سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان بزرگسال، معصومه جهانچی سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان زیر ۱۶ سال، سیده ستاره موسوی به عنوان سرمربی تیم ملی کاراته بانوان بزرگسال و امید، مینا حسنی چناری کمک مربی تیم ملی هاکی بانوان، سحر رمضانپور مربی تیم ملی دراگون بوت از جمله بانوان ورزشکاری هستند که در سال‌های گذشته در رقابت‌های مختلف جهانی و آسیایی حضور یافته اند.
سهیلا یاور مسرور افزود: این در حالی است که ورزشکاران بسیاری از گیلان در رشته‌های فوتبال، جودو، کاراته، قایقرانی، شمشیر بازی، ورزش‌های ناشنوایان، ووشو، فوتسال، اسکواش، تکواندو و انجمن‌های ورزشی به عضویت تیم‌های ملی درآمدند.
رئیس گروه ورزش بانوان گیلان به وضعیت ورزش همگانی بانوان در استان هم اشاره و خاطرنشان کرد: به جز حضور موثر در ورزش قهرمانی، یکی از مهمترین برنامه‌های ما حضور بانوان در رده‌های سنی مختلف در بخش ورزش همگانی است.
سهیلا یاور مسرور افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا دختران بیشتری به سمت ورزش جذب شوند و برای پُر کردن اوقات فراغت خود از این فرصت استفاده کنند، چون این امر، تضمین کننده نشاط و سلامتی دختران امروز و مادران فردای جامعه است. 
وی گفت: ورزش و سلامت زنان در جامعه یکی از دغدغه‌های مهم ما است چرا که اگر مادر خانواده فعالیت ورزشی داشته باشد، به طور حتم فرزندان خود را به ورزش کردن ترغیب می‌کند که این امر باعث نشاط و پویایی فرزندان می‌شود و از طرفی وقتی فرزندان سرگرم تحرک و ورزش شوند، کمتر سراغ گوشی‌های تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای می‌روند و به تَبَع آن کمتر دچار آسیب‌های جسمی تمرکز طولانی مدت بر صفحه گوشی از جمله درد‌های استخوانی، سردرد و اضافه وزن خواهند شد.

گزارش مکتوب؛ ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه
رئیس گروه ورزش بانوان گیلان با تاکید براینکه ورزش کردن زنان مُسِن، کارمند و کارگر بسیار لازم، موثر و مفید است افزود: از آنجا که بانوان کارمند با توجه به شغلی که دارند، کم تحرکند، اغلب با مشکل اضافه وزن مواجهند؛ براین اساس اهمیت ورزش در این قشر دو چندان است برای همین برای اطلاع رسانی این موضوع بروشور‌هایی تهیه و به ادارات ارسال کرده ایم تا زنان کارمند بتوانند با استفاده از آن، حرکات ورزشی متناسب با محل کار انجام دهند.
سهیلا یاور مسرور به موضوع پیری جمعیت در گیلان هم اشاره کرد و گفت: براساس آمار‌ها گیلان پیرترین استان کشور است و براین اساس ورزش و تحرک این قشر از جامعه به ویژه زنان سالمند بسیار اهمیت دارد و از طرفی نیاید از این موضوع غافل بود که افرادی که کم تحرکند، ممکن است عوارضی پیری ناشی از این کم تحرکی حتی زودتر از موعد و در میانسالی سراغ شان بیاید.
رئیس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش گیلان در ادامه به وضعیت زیرساخت‌ها و فضا‌های ورزشی بانوان در گیلان اشاره کرد و گفت: گیلان یکی از استان‌هایی است که از کمترین فضای ورزشی برخوردار است؛ براین اساس می‌توان از فضا‌های عمومی از جمله بوستان‌ها استفاده شود که البته شاهد حضور زنان در پارک‌های عمومی برای انجام ورزش‌های صبحگاهی و شامگاهی هستیم؛ این در حالی است که در بعضی از فصول سال نیز می‌توان از مناطق کوهستانی، ساحلی و دیگر ظرفیت‌های طبیعی برای ورزش بانوان استفاده کرد.
سهیلا یاور مسرور از تلاش‌ها برای توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان گفت و توضیح داد: درحال حاضر مرکز استان یک سالن ورزشی اختصاصی بانوان در لاکانشهر دارد و یکی از برنامه‌های مهم این اداره کل ایجاد و توسعه سالن‌های ورزشی اختصاصی بانوان است.

گزارش مکتوب؛ ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه
لزوم توجه بیشتر به ورزش بانوان 
یکی از ورزشکاران و فعال رسانه‌ای نیز در خصوص اهمیت ورزش بانوان می‌گوید: در حال حاضر بانوان در ورزش از تفریح و سرگرمی عبور و به مسیر ورزش قهرمانی ورود کرده اند و البته در این بخش هم شاهد حضور چهره‌های بسیار شناخته شده هستیم.
فاطمه لطیفی اضافه کرد: بانوان در رشته‌های ورزشی که به نام ورزش آقایان نیز شناخته شده است، از جمله رشته‌های رزمی، فوتبال، فوتسال، قایقرانی، وزنه برداری هم ورود کرده اند و در گیلان ورزشکاران مطرحی در بخش قهرمانی این رشته‌ها حضور دارند که از جمله آن‌ها سارا بهمنیار در رشته رزمی کاراته و نازنین ملایی در قایقرانی است که افتخارات زیادی را در میادین جهانی، بین المللی و اخیرا المپیک کسب کرده اند. وی که صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری ره نگاران و مدیر روابط عمومی هیات ورزش‌های رزمی گیلان هم هست می‌گوید: در چند سال اخیر با توجه به توسعه رشته‌های مختلف ورزشی بانوان، این قشر از جامعه نیز ثابت کرده که توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان باید همپای مردان مورد توجه قرار گیرند.
فاطمه لطیفی تصریح کرد: در گیلان با توجه به اینکه مدیرکل ورزش این استان از جامعه بانوان است، انتظار می‌رود که به ورزش بانوان اهمیت ویژه‌ای داده شود و تامین و تدارک امکانات ورزشی برای فعالیت بانوان باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی به بهداشت محل ورزش بانوان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به نقش مهم بانوان در جامعه، بهداشت محیط ورزشی این قشر بسیار مهم است و باید در باشگاه‌ها و اماکنی که بانوان به ورزش می‌پردازند، به امور بهداشتی رسیدگی بیشتری شود تا بانوان با خیالی آسوده‌تر ورزش کنند.
مدیر روابط عمومی هیات ورزش‌های رزمی گیلان به بخش قهرمانی ورزش بانوان در گیلان هم اشاره کرد و گفت: گسترش ورزش همگانی در بین بانوان بسیار مهم است، اما باید در بخش قهرمانی هم به این قشر توجه بیشتری شود چرا که با کسب عناوین مختلف بانوان در رشته‌های ورزشی، باعث می‌شود تا تعداد بیشتری از بانوان جذب ورزش شوند که باعث می‌شود، جامعه ما بیش از پیش در راه سلامت و شادابی گام بردارد.این فعال ورزش و رسانه افزود: با توجه به این امر باید مسابقات ورزشی در بخش بانوان را افزایش داد و هیات‌های ورزشی می‌توانند نقش تعیین کننده و بسزایی در این باره داشته باشند و برنامه‌ها و مسابقات مختلفی را در طول سال برای بانوان برگزار کنند.
فاطمه لطیفی می‌گوید: آموزش درست نیز بسیار مهم است و بانوان باید در بخش مربیگری هم به روز باشند و باید شریطی را فراهم کرد تا علاوه بر افزایش چشمگیر حضور بانوان در ورزش به خصوص ورزش همگانی، از مربیان زبده بهره ببرند.

گزارش مکتوب؛ ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه
سرمایه گذاری در بخش ورزش بانوان تضمین کننده سلامت و نشاط جامعه 
ملی پوش و سرمربی اسبق تیم ملی کاراته بانوان کشور هم در خصوص ضرورت ورزش بانوان گفت: مادران نقش مهمی در ایجاد سلامت و شادابی خانواده برعهده دارند و این سلامتی در نهایت به جامعه انتقال داده می‌شود برای همین بیشتر کشور‌ها از دیرباز برای توسعه ورزش بانوان برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده اند و امکانات خوبی در اختیار جامعه بانوان ورزشکار شان قرار داده اند. 
فاطمه قاسمی معتقد است: در کشور ما هم در سال‌های اخیر ورزش بانوان پیشرفت‌های خوبی داشته است به طوری که در حال حاضر، شاهد حضور بانوان همگام و همراه با آقایان ورزشکار در عرصه‌های مختلف ورزشی هستیم.
وی که ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان آستانه اشرفیه را هم برعهده دارد ادامه داد: البته باید زیر ساخت‌های ورزش بانوان بیشتر توسعه یابد و مکان‌های اختصاصی بیشتری برای ورزش بانوان در نظر گرفته شود، چون استقبال بانوان در چند سال اخیر در ورزش خوب بوده و همچنان در حال افزایش است و در شهرستان آستانه اشرفیه نیز در ساعت‌هایی که ۲ سالن ورزشی این شهر در اختیار بانوان قرار می‌گیرد، با استقبال خوب آنان روبرو است.
فاطمه قاسمی توجه ویژه به ورزش قهرمانی در بخش بانوان را لازم و باعث گسترش ورزش در این قشر از جامعه دانست و خاطرنشان کرد: به طور حتم افتخارآفرینی بانوان در رشته‌های ورزشی، باعث جذب بیشتر بانوان به ورزش می‌شود.
وی افزود: برای مثال درخشش و افتخارآفرینی سارا بهمنیار در رشته کاراته و کسب مدال جهانی و مدال آوری لیگ برتر جهانی و حضور در المپیک باعث شده تا دختران زیادی در رشته‌های رزمی به خصوص در رشته کاراته ثبت نام و به ورزش رغبت بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه پخش مسابقات ورزشی بانوان نیز در گسترش ورزش این قشر از جامعه هم بسیار مهم و تاثیرگذار است می‌گوید: هر چقدر در زمینه ورزش بانوان سرمایه گذاری کنیم، سود آن به جامعه باز خواهد گشت چرا که نتایج مثبت توسعه ورزش بانوان به خانواده و در نهایت به جامعه باز می‌گردد.

گزارش مکتوب؛ ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه
سخن آخر:
زنان ورزشکار ظرفیت‌های لازم برای رسیدن به سکو‌های افتخار در ورزش قهرمانی را دارند، اما تحقق بیشتر این هدف که یکی از عواید مهم آن سلامت و پویایی جامعه است با افزایش بودجه برای توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان، افزایش حمایت‌های اجتماعی از ورزش قهرمانی این قشر، کاهش مشکلات اقتصادی ورزشکاران و بهبود پوشش رسانه‌ای و جذب حامی مالی میسر خواهد بود.

گزارش مکتوب؛ ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه

 

 

 

 


نویسنده: عطا خالق پرست

ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه ورزش بانوان در گیلان نیازمند توسعه

نظر شما