شناسهٔ خبر: 50293197 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ورزش بانوان استان مرکزی، بیم‌ها و امیدها

اراک - ایرنا - ورزش بانوان استان مرکزی در سال‌های اخیر در میادین داخلی و بین‌المللی خوش درخشیده و قهرمانان رشته‌های گوناگون سوای کسب مدال‌های رنگین و تلاش خستگی ناپذیر؛ در جریان سفر وزیر ورزش و جوانان به این استان، حرف‌های ناگفته‌ای دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بانوان ورزشکار استان مرکزی پابه پای مردان با تکیه بر استعداد و پشتکار همواره در میادین داخل و خارج از کشور افتخار آفرین ظاهر شده‌اند اما استمرار این موفقیت‌ها بدون شک با هموار شدن برخی مشکلات و نارسایی‌ها و توجه به مطالبات اهالی ورزش میسر خواهد بود.

نگاهی گذرا به کارنامه ورزش بانوان استان مرکزی نشان می‌دهد که تنها در سال ۱۳۹۸ بانوان ورزشکار این استان موفق به کسب بیش از  یک هزار و ۳۷ مدال در سطح کشور و ۶۵ مدال در سطح جهان و حتی رقابت‌های بین‌المللی شدند.

سید حمید سجادی هزاوه وزیر ورزش و جوانان امروز ۲۹ مهرماه جاری در سفری ۲ روزه میهمان استان مرکزی است و فرصتی دست داد تا در جریان سفر عالی‌ترین مقام اجرایی ورزش جمهوری اسلامی ایران، ضمن نیم نگاهی کوتاه به کارنامه ورزش بانوان استان، به شرح برخی مطالبات و خواسته‌های شماری از بانوان ورزشکار بپردازیم.

ورزش بانوان استان مرکزی، بیم‌ها و امیدها

بانوی مدال‌آور کانوپولو: مکان ویژه برای تمرین نداریم

«ملیکا برون» بانوی مدال‌آور کانوپولوی آسیا ۲۴ ساله است که از ۱۱ سالگی وارد دنیای ورزش شده و تاکنون ۳ مدال آسیایی ( یک طلا، یک نقره و یک برنز) و یک مدال طلا در المپیک آزمایشی جاکارتا کسب کرده است.

این بانوی قهرمان استان مرکزی، کسب مدال طلای قهرمانی جوانان آسیا در هنگ کنگ ۲۰۱۵، کسب عنوان خانم گل مسابقات ۲۰۱۵ هنگ کنگ، مدال نقره جوانان قهرمانی آسیا در مالزی ۲۰۱۷، مدال طلای بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۹، مدال برنز کاپ آسیایی در چین بزرگسالان ۲۰۱۹، کسب چندین مدال طلای رقابت‌های قهرمانی کشور و لیگ برتر و  کسب رده چهارم گلزنان برتر مسابقات جهانی را در کارنامه ورزشی خود دارد.
وی با برشمردن مشکلات و نارسایی‌های پیش روی ورزشکاران این رشته معتقد است: استان مرکزی یکی از پتانسیل‌های ارزشمند در رشته قایقرانی بوده اما به دلیل نبود مکان خاص برای این رشته و حمایت‌های مقطعی، بخش کاناپولوی مردان ۴ سال است که تعطیل شده است.
این بانوی مدال آور آسیایی می‌گوید: اگر هنوز قهرمانانی در بخش کانوپولوی بانوان استان مرکزی وجود دارد به دلیل وجود مربیان توانمند و صرف هزینه‌های شخصی خود ورزشکاران است.

برون، از وزیر ورزش و جوانان خواست تا مشکلات ورزشکاران کانوپولوی این استان را نیز مورد بررسی قرار دهد چراکه مدال آوران این رشته با کمی حمایت آماده افتخارآفرینی در میادین ورزشی هستند.
این قهرمان ورزشی از مسئولان وزارت ورزش و جوانان خواست تا در راستای حمایت از ورزش کانوپولو یک مکان ویژه برای تمرینات دایر شود.
ملیکا برون این را هم گفت که نبود حمایت‌ها سبب مهاجرت قهرمانان استان مرکزی به شهرها و دیگر استان‌های کشور شده است.

این ورزشکار قهرمان استان مرکزی عنوان کرد: نباید بین قهرمانان المپیکی و غیرالمپیکی تبعیضی قائل شد و باید این تفاوت‌ها رفع تا انگیزه ورزشکاران نیز تقویت شود.
برون، همچنین از وزیر ورزش و جوانان درخواست کرد تا این وزارتخانه بخشی از استخدام‌های خود را به قهرمانان و مدال آوران ورزشی اختصاص دهد.

ورزش بانوان استان مرکزی، بیم‌ها و امیدها

بانوی قهرمان آلیش: برای تمرینات آمادگی جسمانی باید به مرکز استان سفر کنم

 لیلا سالاروند ۳۶ ساله متولد فرنق خمین است که تاکنون ۳ مدال برنز آسیایی، یک مدال نقره و یک مدال برنز بین‌المللی کشتی آلیش را کسب کرده است.
او سرپرست خانوار است و با مادر خود در روستا زندگی می‌کند اما به گفته خودش تاکنون از حمایتی برخوردار نبوده است.
وی می‌گوید: روزانه ۴ ساعت از وقت خود را برای انجام تمرینات بدنسازی اختصاص داده‌ام و به دلیل نبود امکانات لازم در محل زندگی، هر روز برای این امر باید به اراک سفر کنم.
جایی که این بانوی ورزشکار قهرمان زندگی می‌کند، روستایی است که تنها یک سالن ورزشی دارد و امکانات بدنسازی وجود ندارد.
سالاروند این گونه می‌گوید که با وجود اینکه بهترین سال‌های عمر خودش را برای ورزش و کسب افتخارات به کار گرفته‌ اما شغل مناسبی ندارد و برای گذران زندگی با مشکل روبروست.
او از وزیر ورزش و جوانان درخواست کرد تا وزارت ورزش وجوانان از قهرمانانی که برای کشور افتخار کسب کرده‌اند، حمایت جدی داشته باشد و حداقل بیمه این قشر را برقرار کند.

صنایع به مسئولیت اجتماعی خود در قبال ورزش بانوان واقف نیستند/ عمر قهرمانی بانوان مرکزی کم است

سرپرست معاونت بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز معتقد است: این استان پایتخت صنعت کشور است و شمار زیادی واحدهای مطرح تولیدی ایران در آن استقرار دارند اما، حمایت این واحدها از ورزش و به‌ویژه ورزش بانوان کمرنگ است.

«مهین علی‌بخشی» می‌گوید: به‌دلیل نبود انگیزه کافی، عمر قهرمانی بانوان این استان کم است و می‌طلبد وزارت ورزش و جوانان در راستای افزایش انگیزه و حفظ این سرمایه‌های ورزشی با تامین زیرساخت‌های لازم تلاش کند.

سرپرست معاونت بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های بهداشتی، شمار بانوان ورزشکار سازمان یافته این استان را در ۲ سال اخیر به یک سوم کاهش داد.

او گفت: تا قبل از شیوع ویروس کرونا شمار ورزشکاران سازمان یافته زن در استان مرکزی بیش از ۳۵ هزار نفر بود اما این شاخصِ آمار کنونی به حدود ۱۲ هزار نفر رسیده است.

علی بخشی این به این نکته اشاره کرد که: حاکمیت شرایط کرونا به بحث ورزش قهرمانی نیز خسارت‌های سنگینی وارد کرده که جبران آن دشوار است و به سال‌ها زمان نیاز دارد و از سال ۹۹ تاکنون اعزام تیم و یا بانوی ورزشکاری از استان مرکزی به خارج از کشور صورت نگرفته است.

این مقام مسئول ورزش بانوان در استان مرکزی افزود: شمار مدال‌آوران بین‌المللی بانوی این استان در چهار سال اخیر به ۷۱ نفر و مدال آوران جهانی به هفت نفر رسیده است.

علی‌بخشی عنوان کرد: ۴۰ بانوی ورزشکار استان مرکزی در این مدت در رشته‌های سپک‌تاکرا، والیبال، هندبال، کشتی آلیش، قایقرانی، جودو، تکواندو، تنیس روی میز، تیراندازی با کمان، فوتبال، فوتسال، هاکی، کبدی و اسکواش به اردوهای تیم ملی دعوت شده‌اند که ۲۰ نفر آن‌ها به عضویت تیم ملی درآمدند.

وی عنوان کرد: ۲۳ تیم لیگ بانوان در رشته‌های بسکتبال، اسکواش، بدمینتون، تکواندو، تیراندازی با کمان، دو و میدانی، کاراته و هندبال از استان مرکزی در چهار سال اخیر در لیگ‌های دسته یک، دسته ۲ و برتر فعالیت دارند.

علی بخشی گفت: نائب رئیس‌های ورزشی به‌ ویژه در فدراسیون‌ها قدرت تصمیم‌گیری اجرایی ندارند و به‌عنوان اعضای مجمع رای دهنده حضور ندارند که این روند موجب تضعیف حوزه ورزش بانوان می‌شود.

سرپرست معاونت بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی افزود: استخدام نیروهای غیر بومی نیز از دیگر مشکلات است که این افراد از سایر استان‌ها به‌کار گرفته می‌شوند و پس از گذراندن مدت کوتاهی از به استان‌های محل سکونت خود منتقل می‌شوند و فشار مضاعف کمبود نیرو همیشه احساس می‌شود.

براساس آمار موجود، اعتبار ورزش بانوان استان مرکزی در چهار سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد ریال بوده که این رقم در مقابل اعتبارات بخش ورزش مردان بسیار ناچیز است.

حدود ۱۲ هزار بانوی استان مرکزی به صورت سازمان یافته در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت دارند.

نظر شما