شناسهٔ خبر: 50291852 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

محققان هشدار می دهند؛

عدم افشای برخی مواد شیمیایی در سیگارهای الکترونیکی توسط سازندگان

بیشتر جوانان از سیگارهای الکترونیکی به عنوان گزینه ای بی خطرتر از سیگار سنتی استفاده می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از زی نیوز، محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا هشدار می‌دهند این نوع سیگارها گمراه کننده هستند زیرا آئروسل های بخارشان حاوی نزدیک به ۲۰۰۰ ماده شیمیایی هستند که اکثریت قریب به اتفاق آنها، از جمله مواد شیمیایی صنعتی و کافئین، ناشناخته هستند.

بر اساس تحقیقات اخیر، اگرچه آلودگی‌های سیگار در سیگارهای الکترونیکی بسیار کمتر است و به دلیل اینکه در دمای زیر اشتعال عمل می‌کنند، گزینه ایمن تری تلقی می‌شوند، اما هیچ شواهد واضحی وجود ندارد که نشان دهد سالم‌تر از کشیدن سیگارهای سنتی هستند.

در این مطالعه شش ماده بالقوه مضر از جمله سه ماده شیمیایی که قبلاً در سیگارهای الکترونیکی وجود نداشت، شناسایی شد. این مواد شامل کافئین محرک بود. کافئین قبلاً در سیگارهای الکترونیکی شناسایی شده بود اما فقط در طعم‌های کافئین دار مانند قهوه و شکلات وجود داشت. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که تولیدکنندگان آن را عمداً و بدون افشای اطلاعات به محصول اضافه کرده اند.

علاوه بر کافئین، محققان سه ماده شیمیایی صنعتی، یک آفت کش و دو طعم دهنده را با اثرات احتمالی سمی و تحریک تنفسی مرتبط دانستند.

در این تحقیقات هزاران ماده شیمیایی ناشناخته در مایع بخار یافت شد و تعداد ترکیبات در آئروسل به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

نظر شما