شناسهٔ خبر: 50291639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

در تربت جام جز همدلی و برادری خبری نیست

آئینه زیبای وحدت و همدلی در تربت جام با وجود توطئه‌های تفرقه‌انگیز دشمنان، ترکی بر نداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سال‌هاست که با هم همسایه هستند؛ کوچکتر‌ها همبازی‌اند و بزرگتر‌ها با هم دوست و در غم و شادی هم شریک یک دیگر هستند.

از حال هم خبر می‌گیرند و اگر مشکلی داشتند با کمک هم آن را رفع و رجوع می‌کنند. این تصویری از همزیستی یک خانواده تشیع و تسنن درشهرستان‌های مرزی تربت جام و صالح آباد است.

شهرستان‌های تربت جام و صالح آباد از جمله مناطق در خراسان رضوی هستند که بیشترین اهل سنت استان را در خود جای داده اند.

پیروزی انقلاب اسلامی و اعلام هفته وحدت اتفاقی مبارک و میمون بود که انسجام و اتحاد اسلامی را بین مسلمانان شیعه و سنی ریشه‌دارتر و مستحکم‌تر کرد.

تولد پیامبر عظیم الشان اسلام که از راه می‌رسد با خود بوی رحمت، مهربانی، برادری و همدلی مسلمانان را به همراه می‌آورد.

در تربت جام جز همدلی و برادری خبری نیست

سال‌هاست از آن روزی که بنیانگذار جمهوری اسلامی دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را هفته وحدت نام‌گذاری کرد، می‌گذرد و در تمام این سال‌ها شیعیان و اهل سنت در سایه برادری، همدلی و وحدت این روز‌ها را در کنار هم جشن گرفته اند.

حفظ این وحدت و یکپارچگی وظیفه همه ماست

دهقانی یکی از شهروندان اهل سنت تربت جام  می‌گوید: حفظ این وحدت و یکپارچگی وظیفه همه ماست و هر کسی در هر جا و هر سمتی که دارد باید کمک کند این سنت پسندیده وفاق، مهربانی و همدلی که در این منطقه بوده روز به روز تقویت شود.

بیشتر بخوانید

او می‌افزاید: شیعه و سنی این منطقه در مراسم مذهبی یکدیگر شرکت می‌کنند و حتی مردم اهل سنت مخارج سفره امام حسین(ع) را تامین می‌کنند؛ در دو ماه محرم و صفر عزادارند و هیچ نوع مراسم شادی بر پا نمی‌کنند و در ساخت مساجد شیعه نیز مشارکت دارند.

محمد گل محمدی دیگر شهروند تشیع تربت جامی می‌گوید: امت اسلامی، چه شیعه و چه سنی دشمنان مشترک دارند که نه دلسوز شیعه هستند و نه دلسوز اهل سنت؛ بلکه سعی آنان بر این است که در وحدت و یکرنگی ما خدشه وارد کنند و بدین‌طریق از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

در تربت جام جز همدلی و برادری خبری نیست

او می‌افزاید: اینجا برادران و خواهران شیعه و سنی به‌صورت مسالمت آمیز و با وحدت زندگی می‌کنند و برادران ایمانی با اشتیاق و میل باطنی آیین‌های مذهبی و دینی را به‌صورت مشترک برگزار می‌کنند.

وحدت همیشگی و ماندگار در تربت جام

در ادامه علی اکبر اکرامی مسئول اجرائی ستاد هفته وحدت در تربت جام می‌گوید: رهبر معظم انقلاب وحدت را عامل قدرت و تفرقه را موجب سستی دانسته‌اند و وحدت جهان اسلام را در گرو باهم بودن و اعتصام به ریسمان حق می‌دانند چرا که بدون چنگ زدن به ریسمان الهی وحدت حقیقی حاصل نمی‌شود.

 

او می‌افزاید: مردمان این منطقه چه شیعه و چه سنی در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها در کنار هم هستند و در مشکلات به یاری یکدیگر می‌شتابند؛ در وحدت و همدلی نمونه اند و می‌توان گفت در کمتر جایی این نوع وحدت دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید

مسئول اجرائی ستاد هفته وحدت در تربت جام ادامه می‌دهد: اینجا به برکت وجود عالمان و روحانیون بصیر و آگاه شیعه و سنی، همیشه وحدت برپا بوده است و برادران و خواهران دینی در این مناطق همواره با هم و در کنار هم با اخوت و برادری زیسته اند.

در تربت جام جز همدلی و برادری خبری نیست

اکرامی بیان می‌کند: همدلی چشمگیر شیعه و سنی در تربت جام مدیونِ تفکر وحدت آفرین مرحوم آیت الله توسلی از علمای بارز تشیع در منطقه، و مرحوم حاج قاضی محمد نعیم از علمای سنی می‌دانیم که در بین مردم منطقه، وحدت و یکپارچگی به وجود آوردند و در واقع تعامل بین مردم، هم زیستی مسالمت آموز اقوام، پیروان مذاهب و احترام به عقاید همدیگر نتیجه تفکر صحیح این بزرگواران بوده است.

تربت جام را همه با نام شهر فرهنگ و وحدت شیعه و اهل سنت می‌شناسند

علامه سید سلمان ندوی عالم بزرگ جهان اسلام از هند با تبریک هفته وحدت و ابراز خوشحالی در جمع نخبگان شیعه و اهل سنت تربت جام می‌گوید: تربت جام را همه با نام شهر فرهنگ، وحدت شیعه و اهل سنت، شهر شیخ الاسلام احمد جامی و عبدالرحمان جامی می‌شناسند. خداوند با قبول دعای حضرت ابراهیم و به برکت وجود پیامبر رحمت (ص) و بعثت نبوی جاهلیت بیرون شد و با فرمان پیامبر چهار دستور مهم تلاوت قرآن، تزکیه، تعلیم قرآن و تعلیم حکمت و مدرسه صفه تشکیل شد و مردم علوم دینی و علوم عصری را فرا گرفتند.

علامه ندوی

او می‌افزاید: حکمت از جانب نبی مکرم (ص) که شامل حکمت علوم شرعی، عصری، ظاهری، باطنی، دنیایی، تجربی، فیزیک، طب، مهارت جعرافیایی بود در دانشگاه‌ها، مدارس علوم دینی و عمومی بایدتدریس شود تا به پیشرفت‌های علمی زیادی برسیم.

عالم بزرگ جهان اسلام از هند با اشاره به انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) ادامه می‌دهد: نهضت امام خمینی (ره) یک انقلاب جهانی بود و امام ایران و جهان اسلام را نجات داد و پادشاهان مفسد و فاسد را نابود کرد و آزادی دینی را به ایران و جهان به ارمغان آورد و حکمت نبوی را زنده و پیاده کرد.

علامه ندوی بیان می‌کند: انقلاب اسلامی ایران منسوب به ایران و یک‌ مذهب خاص نیست بلکه منسوب به جهان اسلام و به تمام انبیای الهی است.

علامه ندوی

او با تبریک هفته وحدت تصریح می‌کند: وحدت نباید منحصر به یک هفته، ماه و سال باشد وحدت باید در تمام عمر باشد و ما باید خدا را به توحید یاد کنیم و همه باید بر اساس آیات الهی، حکمت نبوی و سیره بزرگان دین زندگی کنیم و تمام علوم را یاد بگیریم و در زندگی پیاده کنیم.

عالم بزرگ جهان اسلام از هند با اشاره به حادثه عظیم غدیرخم و حدیث نبوی تاکید می‌کند: پیامبر اکرم (ص) در حادثه غدیر خم در سال دهم هجری بعد از حج دست حضرت علی (ع) بلند کردند، ولی مومنان معرفی کردند و گفتند: هرکس با علی (ع) دوستی کند و یا دشمنی کند باخداو پیامبردوستی و دشمنی کرده است و در این مجلس اصحاب به ایشان تبریک گفتند.

علامه ندوی اظهار می‌کند: پبامبر اکرم (ص) در حدیثی بیان داشتند دو چیز گرانبها کتاب خدا و اهل بیت (ع) را درمیان‌ شما می‌گذارم اگر چنگ‌ بزنید هرگز گمراه نخواهید شد.

علامه ندوی

او با اشاره به شروع دولت آقای رئیسی می‌افزاید: رئیس جمهور رئیسی انسان‌ با حکمتی هستند، چون ابتدا قاضی بودند و قاضی دارای علم و حکمت است کشور را به خوبی و به نحو مطلوب برنامه ریزی و اداره می‌کند.

عالم بزرگ جهان اسلام از هند ادامه می‌دهد: ایشان (رئیس جمهور) قاضی درجه خاصی دارد و به علوم عصری و دینی واقف هستند و در خاتمه تاکید دارم به ریسمان الهی، اخوت و برادری چنگ‌زنید تا گمراه نشوید.

علامه ندوی درسفر به خراسان رضوی ابتدا به حرم مطهر حضرت رضا (ع) مشرف شدند و در سفر به تربت جام با امامان‌ جمعه، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه دیدار و  از مجموعه مزار شیخ جام بازدید کرد.

گزارشگر: زهرا سادات جعفریان

انتهای پیام//ز.ج

برچسب‌ها:

نظر شما