شناسهٔ خبر: 50291612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

مژگان بابامرندی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان:

عملکرد شخصیت‌ها در داستان نشان داده شود و در حد نوشته باقی نماند

بیست‌وششمین نشست انجمن نویسندگان کانون استان همدان میزبان مژگان بابامرندی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، بیست‌وششمین انجمن نویسندگان کانون این استان روز دوشنبه ۲۶ مهر ماه با حضور مژگان بابامرندی نویسنده و منتقد حوزه کودک و نوجوان برگزار شد.
در این نشست، مژگان بابامرندی ضمن تحلیل خط به خط داستان اعضاء به رعایت همه عناصر در داستان اشاره کرد و گفت: اولین عاملی که موجب تقویت یک نویسنده می‌شود، جسارت و شجاعت او است.
وی بیان داشت، شجاعت در نوشتار همراه با مطالعه از پرداختن به سوژه‌های تکراری جلوگیری کرده و ذهن نویسنده را تقویت می‌کند تا بتواند همواره با نوگرایی و خلاقیت، خواننده را تا پایان داستان همراه خود نگه‌ دارد.
این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه صحبت‌های خود پیرامون شخصیت و توصیف گفت: شخصیت‌ها در داستان باید با ژانر داستان مطابقت داشته باشد و توصیف توضیح‌دهنده صحنه و شخصیت است.
بابامرندی در ادامه مباحث خود بیان داشت، توصیفات نباید دچار اطناب شود چرا که توصیف زیاد شتاب قصه را کم کرده، حوصله خواننده را سرمی‌برد، پس باید اجازه داد تخیل خواننده یک جاهایی را پر کند و نویسنده نباید همه چیز را تمام و کمال در اختیار مخاطب قرار دهد.
در ادامه ی این نشست مجازی، ضمن بررسی و نقد داستان‌های اعضای نوجوان توسط سایر اعضای انجمن و مربیان ادبی، درخصوص برخی از عناصر داستانی از قبیل، رعایت اصل علت و معلول و استفاده از لغات و اصطلاحات داستانی و پرداختن به ژانرهای مختلف بحث و گفتگو شد.
شایان ذکر است، مژگان بابامرندی عنوان برگزیده نخستین جشنواره ادبی «کام یوسف» برای کتاب «فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند» و پنجمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان برای داستان «پدربزرگ سلام» را در کارنامه‌ی خود دارد.
گفتنی است این نشست با حضور فعال ۴۱ نفر از کارشناسان، مربیان و اعضای انجمن به مدت ۱۲۰  دقیقه در فضای مجازی برگزار شد.

نظر شما