شناسهٔ خبر: 50290790 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

کانون‌های دانشجومحور(۲۸)/ در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

ترنم «کانون باران اندیشه» در جشن‌های ایرانی/ وقتی تلاش مدافعان سلامت با زبان شعر ثبت می‌شود

دبیر کانون ادبی باران اندیشه دانشگاه آزاد اسلامی دزفول گفت: دانشجویان عضو کانون سعی کردند رویکرد فرهنگی را در مقابله با کرونا پیش بگیرند و تلاش مدافعان سلامت را با زبان شعر ثبت و روحیه‌ شادی را به آنان تزریق کنند.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ اکنون بیش از هزار و ۲۶۰ کانون فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور فعال و دارای مجوز، اساسنامه، ‌دبیر و اعضای مشخص هستند.

فعال‌سازی کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی یکی از چند برنامه اداره کل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی است، کانون‌هایی که با کار تیمی دانشجویان علاقه‌مند در حوزه‌های مختلف فعال هستند و حوزه فرهنگی اجتماعی دانشگاه را فعال و پویا نگه‌داشته‌اند و بخش‌هایی از جامعه نیز از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

تقویت کانون‌های فرهنگی با استادان باتجربه

۳۵ کانون فرهنگی در دوره کرونا فعال شدند

روایتی متفاوت از زندگی هنری قهرمان «عصر جدید»

تبدیل دانشگاه به کنشگر فعال با محور دانشجویان

یکی از رویکردهای مهم معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اهمیت به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی از طریق تسهیل، تعمیق و گسترش کانون‌هاست که این مهم با اصلاح آیین‌نامه اجرایی کانون‌ها و ابلاغ آن در شهریور ۹۹ در دستور کار قرار گرفته است. حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور نیز از فعالیت کانون‌های فرهنگی اجتماعی حمایت می‌کنند و تا حد امکان تسهیلات و لوازم مورد نیاز را در اختبار آنها قرار می‌دهند.

کانون‌های دانشجویی یکی از قالب‌های مهم و اثرگذار فعالیت‌های دانشجویی بوده که با هدف ایجاد بستر و زمینه مناسب مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه‌های دینی، انقلابی، ‌ فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است و هرقدر زمینه‌های فعالیت، وسعت جذب و پاسخگویی به نیاز فرهنگی مخاطب دانشگاهی در کانون‌ها بیشتر دیده شود، ‌طبیعتاً می‌تواند منتج به فعالیت کیفی بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلایق گوناگون باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی با وجود شرایط ویژه‌ای که با آن روبه‌رو بوده است؛ اما از کانون‌ها حمایت خوبی داشته به‌نحوی‌که در کانون ادبی باران اندیشه، شعرواره ملی را به نام شعرونا با محور ویروس کرونا و مدافعان سلامت برگزار کردیم.خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی با دبیران کانون‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، عملکرد، فعالیت‌ها و مأموریت‌های این کانون‌ها را در قالب پرونده خبری «کانون‌های دانشجومحور» بررسی می‌کند که در شماره ۲۸ از این پرونده، گفت‌وگو با سحر ابریشمی دبیر کانون باران اندیشه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول که در نخستین جشنواره سراسری رشد با ارسال اثر «اجرا و گویندگی» به مقام «شایسته تقدیر» دست یافت را می‌خوانیم.

آنا: کانون فرهنگی اجتماعی باران اندیشه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن معرفی کنید.

ابریشمی: کانون ادبی فرهنگی باران اندیشه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با درخواست جمعی از دانشجویان، سال ۹۷ راه‌اندازی شد و با حدود ۱۰ عضو دانشجو آغاز به کار کرد. در روند مستمر کار، شورای هفت نفره کانون تشکیل شد که در آن نیروهای اصلی فعالیت می‌کردند. دوستان فعالی هم در روند اجرایی برنامه‌ها همکاری می‌کنند که به دو گروه تقسیم شدند. گروه نخست شامل افرادی که در اجرا به‌عنوان اعضای اصلی فعالیت دارند و گروه دیگر که در مراسم به‌عنوان میهمان حضور داشته و ما را حمایت می‌کردند. در مجموع تعداد اعضا ۲۰ عضو فعال هستند.

آنا: جایگاه و وظایف کانون‌های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابریشمی: زمانی که فعالیت خودمان را آغاز کردیم تقریباً تشکل‌ها و انجمن‌ها در رأس فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه بودند؛ اما به مرور جای خود را به کانون ادبی باران اندیشه دادند و پرطرفدارترین کانونی شد که برنامه‌های جذاب و پرمخاطب را اجرا و همایش‌هایی با جمعیت بالا برگزار می‌کرد. سعی می‌کنیم شعر را با نگاهی متفاوت به دانشجویان عرضه کنیم که در این راه تا حدودی موفق شدیم. هر زمانی نام و نشان‌ کانون ادبی باران اندیشه در پوستر برنامه دیده می‌شد، آن برنامه با استقبال چشم‌گیر دانشجویان مواجه شده که این نکته مثبتی است.

تقریباً در چند جلسه از جلسات شورای فرهنگی دانشگاه نماینده کانون‌ حضور یافته و برای مسائل اجتماعی رایزنی و صحبت کرده است. اهداف کانون فقط شعر نبوده و در اخلاق و کلام تلاش می‌کنیم به‌عنوان کانون ادبی، نگاه فرهیختگی را در فضای دانشجویی و دانشگاه گسترده و منتشر کنیم.

ترنم «کانون باران اندیشه» در جشن‌های ایرانی/ وقتی تلاش مدافعان سلامت با زبان شعر ثبت می‌شود

آنا: کانون‌های فرهنگی اجتماعی به‌عنوان هسته‌های فعال تخصصی در دانشگاه چه نقشی در پیشبرد اهداف فرهنگی دانشجویی و توسعه علم و فرهنگ دارند؟

ابریشمی: فعالیت‌ کانون‌های تخصصی مانند کانون ادبی باران اندیشه دو بخش مجزا دارد، بخش نخست ویژه اعضای خاص کانون یا اعضای حرفه‌ای در حوزه شعر بوده که شامل جلسات هفتگی نقد و بررسی اشعار، واکاوی اشعار و حتی معرفی کتاب در این‌گونه برنامه‌ها قرار دارند که تقریباً جلساتی سه ساله باعث شد سطح کیفی آثار اعضا پیشرفت کند، تراوش‌های ذهنی آنان قوی‌تر شده و با همفکری توانستیم اشعار همدیگر را واکاوی قرارداده و موجب تعالی و پیشرفت همدیگر شویم.

بخش دوم دانشجویانی هستند که با شعر و ادبیات آشنایی نداشته و بر اساس برنامه‌های شاد و مفرحی که در دانشگاه اجرا شده با شعر آشنا و وارد این فضا شدند. برای این دسته از دانشجویان همایش‌های ادبی و شاد برگزار کردیم تا با ارائه شعر به آنها در شناخت شعر کمک کرده باشیم.

کانون‌های شعر در دانشگاه‌ها خاص هستند؛ اما کانون ادبی و فرهنگی باران اندیشه به کانون عام تبدیل شده که تقریباً مورد پسند همه دانشجویان بوده و این یکی از نقاط قوت کانون به حساب می‌آید؛ چراکه با استقبال بسیار زیاد دانشجویان غیرشاعر و غیرنویسنده مواجه شده است.

مشکلات مالی مانع چاپ کتاب «شعرواره ملی»

آنا: حمایت از کانون‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان را چگونه ارزیابی می‌کنید و مشکلات و چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی می‌دانید؟

ابریشمی: رئیس، معاون فرهنگی، معاون دانشجویی و مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول حمایت خوبی را همواره از ما داشته‌اند که در این فرصت باید از آنان تشکر کنم؛ اما مشکلات زیرساختی کانون‌ها در بخش آیین‌نامه آن‌چنان که شایسته بوده در نظر گرفته نشده است. به‌عنوان نمونه اگر اعضای کانون‌ها برای دفاع از طرح‌های کلان خود می‌توانستند قانونی و مستمر در جلسات شورای فرهنگی حضور پیدا کنند، نتیجه بهتری کسب می‌کردند.

در بخش مالی در این چند سال دانشگاه آزاد اسلامی با وجود شرایط ویژه‌ای که با آن روبه‌رو بود؛ اما از کانون‌ها حمایت خوبی داشت به‌نحوی‌که در کانون ادبی باران اندیشه، شعرواره ملی را به نام «شعرونا» با محور ویروس کرونا و مدافعان سلامت برگزار کردیم. در این شعرواره از سراسر ایران شعر فرستادند. قرار بود که کتاب این شعرواره چاپ و به یادگار به شرکت‌کنندگان اهدا شود، تقریباً کار چاپ کتاب انجام شده بود؛ اما به دلیل مشکل مالی و نبود بودجه، کتاب شعرونا به بن‌بست خورد و به سرانجام نرسید که اگر این مانع نبود، قطعاً در بخش تولیدات کانون، این مجموعه می‌توانست یادگار خوبی برای سال‌های بعد باشد.

یکی از بزرگ‌ترین اهداف کانون باران اندیشه برگزاری جشن‌های باستانی و نشان دادن فرهنگ زیبای ایرانی بوده تا به دانشجویان نشان دهد که بی‌شک جشن‌های ایرانی بسیار زیبا و دل‌نشین‌تر هستند.مشکلات مالی فراتر از مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بوده است؛ اما با همه اینها تلاش کردیم تا برنامه‌های کانون در سطح بالای خود باقی بماند. حتی خیلی از برنامه‌ها توسط خود اعضا برگزار شد و در کنار حمایت مسئولان دانشگاه حمایت دانشجویان همراه کانون هم به چشم می‌خورد. با وجود چنین شرایط سختی و مخارجی که هر دانشجو دارد مانند شهریه و ...اما وجود اعضای فعال باعث افتخار است.

آنا:چنانچه فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی، افتخارات، موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته‌اید، تشریح کنید.

ابریشمی: کانون ادبی باران اندیشه نشست‌های ادبی و جلسات نقد و بررسی اشعار را برگزار می‌کند. ویژه‌برنامه‌های نوبهاران ویژه عید نوروز، انارستان ویژه آیین یلدا و ویژه‌برنامه الف شعر درباره چهار خرداد و روز مقاومت دزفول از دیگر برنامه‌های اجرایی توسط کانون باران اندیشه بوده و جشنواره ملی شعرونا، شعرواره ملی بشردوستی به میزبانی و همت هلال‌ احمر استان خوزستان با همکاری ارگان‌های دیگر در حال برگزاری است.

ترنم «کانون باران اندیشه» در جشن‌های ایرانی/ وقتی تلاش مدافعان سلامت با زبان شعر ثبت می‌شود

اعضای کانون ادبی باران اندیشه دستاوردهای مختلفی داشته‌اند که شامل کسب تندیس دانشجوی فداکار توسط رضا میرزاوند ایده‌پرداز و دبیر جشنواره ملی شعرونا و ایده‌پرداز و دبیر اجرایی شعرواره بشردوستی، نرجس کیهان‌منش و حسن روشنی در زمینه چاپ کتاب، کسب مقام نخست اپلیکیشن در جشنواره رشد توسط امیرحسین زارعی دبیر برتر کانون هلال‌ احمر شهرستان اندیمشک، قرارگرفتن جزء ۱۵ نفر برتر مسابقه تریبون و همکاری با صداوسیمای استان خوزستان در حوزه مجری‌گری و گویندگی توسط فرشته جعفری و همکاری سحر ابریشمی با صداوسیمای مرکز خوزستان، همکاری با رادیو دزفول، سرایند کتاب «آخر اینجا کجای آغاز است»، قدردانی در مسابقه سفیران بشردوستی از دیگر فعالیت‌ها و دستاوردهای اعضای این کانون است.

بیشتر بخوانید:

کانون‌های فرهنگی دانشجویی تشکلی جدی و رسمی محسوب شوند

کانون‌های فرهنگی نهادی پویا در شکل‌گیری شخصیت دانشجو

دانشجویی که ۵ اختراع و ۱۱ عنوان کتاب دارد

کانون ادبی باران اندیشه در بخش گویندگی اثری با متن بسیار زیبا، دل‌نشین و خوش حسی از فرشته رضایی ارائه کرد. یکی از بزرگ‌ترین اهداف این کانون برگزاری جشن‌های باستانی و نشان دادن فرهنگ زیبای ایرانی بوده تا به دانشجویان نشان دهد که بی‌شک جشن‌های ایرانی بسیار زیبا و دل‌نشین‌تر هستند. جشن یلدا یا همان انارستان جشنی است که با همین فکر و منطق برنامه‌ریزی و در دو سال متوالی برگزار کردیم. این جشن در سال دوم با استقبال بیش از ۹۰۰ دانشجو مواجه شد و یکی از بهترین و جذاب‌ترین جشن‌های این کانون ادبی به شمار می‌رود.

تزریق روحیه شاد به مدافعان سلامت با زبان شعر

آنا: آیا در کانون‌ ادبی و فرهنگی واحد دزفول موفق به تولید محصول و یا موفقیت‌های دیگری شده‌اید؟

ابریشمی: اعضای کانون ادبی باران اندیشه واحد دزفول در زمینه مبارزه با ویروس کرونا حمایت میدانی و کمک به کادر درمان داشته و بسیاری از مواقع حتی به‌صورت انفرادی کمک می‌کردند؛ علاوه بر این سعی کردند رویکرد فرهنگی را در قبال کرونا در پیش بگیرند و تلاش مدافعان سلامت را با زبان شعر ثبت و روحیه‌ شادی را به مدافعان سلامت تزریق کنند. در بسیاری از روزها، زمانی که پرستاران اشعار را می‌خواندند، باعث خوشحالی و دلگرمی آنان می‌شد و از طرفی این اشعار باعث شد که جمعیت ادبی و فرهیخته، توجه بیشتری به موضوع کرونا داشته باشند.

ترنم «کانون باران اندیشه» در جشن‌های ایرانی/ وقتی تلاش مدافعان سلامت با زبان شعر ثبت می‌شود

آنا: رمز موفقیت خود را در فعالیت بهتر کانون‌ها و برترشدن چه مؤلفه‌هایی می‌دانید و توصیه‌تان به کارشناسان این حوزه چیست؟

ابریشمی: از همه اعضای کانون‌ که در شرایط سخت و آسان کنار ما بودند و همراهی کردند، تشکر می‌کنم. از کانون‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول باید قدردانی کرد؛ چراکه در همه برنامه‌ها همراه ما بوده و در بهتر اجراشدن برنامه‌ها بسیار کمک کردند.

رمز موفقیت در کار دانشجویی وجود همبستگی بین همه کانون‌ها بوده است، هر کانونی که نیاز به کمک داشته، دیگر کانون‌ها همراه شده و به آن کانون کمک می‌کنند به‌ویژه کانون هنری باران اندیشه که تئاتر همه جشن‌های به عهده این کانون بوده است. بی‌شک اعضای کانون لایق بهترین‌ها هستند؛ چراکه اگر این بچه‌ها نبودند، کانون به این جایگاه نمی‌رسید و به این موفقیت دست پیدا نمی‌کرد. برای آنها بهترین‌ها را از خداوند منان خواستارم و امیدوارم هرروز بیشتر از روز قبل بدرخشند.

آنا: پیشنهاد شما برای بهتر برگزارشدن دومین جشنواره رشد دانشگاه چیست؟

ابریشمی: فکر می‌کنم اگر بخش دوبله به بخش‌های جشنواره سراسری رشد اضافه شود خالی از لطف نخواهد بود. به‌شخصه با کانون‌های زیادی آشنا شدم و دوستان هنرمند زیادی را به لطف این جشنواره شناختم.

انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

نظر شما