شناسهٔ خبر: 50290761 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ایران در ایران

صاحب‌خبر -
احتمال تکرار مرگ جمعی میهمانان سیبری خلیج گرگان با بوتولیسم

گرگان - حدود ۱۰۰ روز تا موسم احتمالی تلفات پرندگان بر اثر بوتولیسم در خلیج گرگان، فرصت باقی مانده و علاقه‌مندان حیات وحش خواستار ترسیم سازوکار عملی برای جلوگیری از تکرار این فاجعه هستند.  خلیج گرگان در دو سال اخیر شاهد وقوع یکی از تلخ‌ترین رخدادهای زیست محیطی در کشور بود که در آن حدود ۷۰ هزار بال انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی تلف شدند؛ واقعیتی غم انگیز که دل هزاران علاقه‌مند به طبیعت و دوستداران حیات وحش را به درد آورد. با آنکه بنا به اظهارات متولیان امر علت مرگ‌ومیر به بیماری بوتولیسم مربوط است اما در آستانه سومین سال نزدیک شدن به این رخداد، بسیاری از صاحبنظران در خصوص چرایی وقوع آن دچار تردید هستند. کاهش ورودی آب رودخانه‌ها به خلیج گرگان و افزایش ورودی فاضلاب‌های شهری و روستایی به این پهنه آبی سبب افت کیفی آب شده است و این رخداد در کنار فعالیت میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی، زمینه تولید سم را در این زیستگاه تشدید کرده، موضوعی که بنا به گفته برخی از کارشناسان سبب مرگ هزاران پرنده شده است.
تخلیه فاضلاب حدود ۱۰ شهر و ده‌ها روستای اطراف این پهنه آبی در کنار هدایت فاضلاب‌های صنعتی و کشاورزی پیرامونی به خلیج، وضعیت کیفی آب را برای زیستمندان نامطلوب می‌کند. به‌گزارش مهر، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: شرایط کمی و کیفی آب خلیج گرگان عوض نشده و اگر آن چیزی که دامپزشکی اعلام کرده و بوتولیسم عامل تلفات پرندگان باشد دوباره شاهد این رخداد خواهیم بود. محمود شکیبا افزود: امیدواریم علت مرگ و میر بوتولیسم نبوده و اشتباه شده باشد و امسال شاهد تکرار تلفات نباشیم. شکیبا با اشاره به آغاز مهاجرت و افزایش روز‌به‌روز تعداد پرندگان در خلیج گرگان، گفت: ما نمی‌توانیم پرندگان را کنترل کنیم و جلو ورود آنها را بگیریم.
وی ادامه داد: اگر نتوانیم به چرایی و اساس تشکیل بوتولیسم در این منطقه جواب دهیم نمی‌توانیم راه حلی برای کنترل این سم پیدا کنیم. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان هم گفت: اگر تالاب دستخوش تغییرات و اتفاقات خوبی نشده باشد ممکن است تلفات دوباره تکرار شود. محسن عبدالوند افزود: مشاهدات بالینی و آزمایشگاهی نوع بیماری را تشخیص داده و بر اساس آنها، علت تلفات بوتولیسم اعلام شده است. او در خصوص اینکه چرا تلفات از بهمن ماه آغاز می‌شود هم گفت: گرما، بی‌هوازی بودن و ورود مواد مغذی به داخل آب که باعث رشد باکتری‌ها و تولید سم می‌شود، علت بیماری بوده که ممکن است هم اکنون شرایط آن ایجاد نشده باشد. به‌گفته وی باید فاکتورهای پرخطر رشد کرده تا بعد بیوتوکسین را آزاد کند.
عبدالوند گفت: سم بیوتوکسین بسیار قوی است و با توجه به میزان دوز ورودی به بدن جاندار می‌تواند تأثیرگذار باشد. وی افزود: تاکنون براساس پایش‌ها تلفاتی گزارش نشده اما براساس شرایط ممکن است تلفات داشته باشیم که آن هم باید دوباره نمونه‌برداری و آزمایش انجام شود تا بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.

نجات ماهی‌های رودخانه سیران توسط محیطبانان

سنندج - رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست بانه گفت: آب رودخانه‌های شهرستان بانه به‌دلیل خشکسالی کم آب شده و این وضعیت باعث گرفتار شدن تعداد زیادی از ماهیان این رودخانه‌ها در آبگیر‌ها شده است.
به‌گزارش ایسنا، رحمان رحیم پوراظهار کرد: در پی گشت و کنترل محیطبانان یگان حفاظت و بازدید کارشناسان در پی پایش منابع آبی و رودخانه‌ها، تعداد ۲۰۰۰ قطعه ماهی را که در گودال‌های کم آب محصور شده بودند از مرگ نجات دادند. وی افزود: کم آبی، کاهش بارندگی، برداشت بی‌رویه آب از ناحیه کشاورزان در حریم رودخانه و عدم رها‌سازی حقابه زیست‌محیطی موجب به دام افتادن آبزیان در گودال‌ها و تلف شدن ماهیان می‌شود.

افزایش بستری‌های کرونا در لرستان

خرم‌آباد- دبیر ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به افزایش بستری‌های کرونا در این استان، بر ضرورت تزریق واکسن از سوی مردم تأکید کرد. به گزارش مهر، مریم کوشکی اظهار داشت: تاکنون ۱۸۹ هزار و ۱۰۹ نفر در استان به کرونا مبتلا شده‌اند. وی با اشاره به ۳ فوتی جدید بر اثر کرونا در استان عنوان کرد: تاکنون دو هزار و ۵۶۴ نفر به علت ابتلا به کرونا در لرستان فوت کرده‌اند. دبیر ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی لرستان تعداد بستری‌های مشکوک و قطعی کرونا در استان را ۵۱۶ نفر اعلام کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما