شناسهٔ خبر: 50290361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور رئیس جمهور :

مناطق آزاد تجاری نباید به صورت جزیره‌ای عمل کنند

رشت - ایرنا - مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از عملکرد جزیره ای مناطق آزاد تجاری کشور انتقاد کرد و تاکید کرد: باید هر هشت منطقه آزاد اقتصادی در کنار هم و به هم پیوسته عمل کنند و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیز نقش محوری را ایفا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، سعید محمد شب چهارشنبه در نشست با فعالان اقتصادی گیلان ظرفیت منطقه آزاد انزلی را بسیار ویژه اعلام کرد و افزود: مبحث کریدور شمال - جنوب ، ترانزیت و لوجستیک کالا در مناطق آزاد بسیار حائز اهمیت است و در این مسیر برخی کشورهای عضو این مسیر دنبال آن بودند که عملا ایران را از گردانه خارج کنند اما در حال حاضر وضعیت طوری است که می شود با تکمیل بخش های مختلف حمل و نقل ترکیبی و ریلی خود را به آنها تحمیل کنیم. 

وی ادامه داد: در جلسه ای که باحضور مسئولان روس در تهران برگزار شد، کریدور شمال جنوب و نوستراک(لوتوس و آستراخان) در دستور کار قرار گرفت و در افق ۲۰۳۰ بدنبال حمل و نقل ۲۵ میلیون تن بار از این مسیر هستیم. 

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مناطق آزاد همیشه یکی از متهمین قاچاق و مرکز واردات خوانده می شوند، گفت: در صورتی که مناطق آزاد در بسیاری از موارد مظلوم واقع شده اند و باید این اتهامات را از چهره آن پاک کرد. 

اجرای پروژه راه آهن رشت-کاسپین قابل قبول نیست

محمد همچنین در خصوص تکمیل راه اهن رشت به مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی گفت: جای تاسف است که این پروژه کوچک ۳۴ کیلومتری سالهاست در سطح پایینی در حال اجراست و در حال پیگیری برای سرعت بخشی به این پروژه هستیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره تعیین محدوده منطقه آزاد انزلی نیز گفت: تلاش داریم آنچه برابر قانون است در بهترین وضعیت و با کم‌ترین اراضی نهایت استفاده را ببریم.

وی مناطق آزاد را پیشران اقتصادی کشور دانست و افزود: اما در بسیاری از موارد مناطق آزاد نتوانستند موفق عمل کنند و یکی از مشکلات آنها نداشتن راهبرد مناسب است. 

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر شناخت ظرفیت‌های مناطق آزاد تاکید کرد و اظهار داشت: بخش هایی مانند گردشگری درمان و ورزشی نیز در کنار صادرات و تبادل کالا یابد فعال شوند. 

محمد از تاسیس بانک آف شور( واحد بانکی غیر مقیم در یک مرکز مالی بین المللی) در کیش خبر داد و گفت: رایزنی های لازم در این زمینه انجام شده که یک بانک به صورت پایلوت در منطقه آزاد کیش تاسیس شود ودر صورت موفقیت برای دیگر مناطق آزاد نیز مدل مشابه مستقر گردد. 

نظر شما