شناسهٔ خبر: 50289859 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مازوت سوزی نیروگاه تبریز امسال زودتر از هر سال / یک مقام مسئول: طبق دستور وزارت نیرو از ۱۷ شهریور سوخت این نیروگاه را به مازوت تبدیل کرده ایم

هر ساله با فرار رسیدن روزهای سرد سال و افزایش مصرف گاز طبیعی در آذربایجان شرقی نیروگاه تبریز به مصرف مازوت روی می آورد اما امسال زودتر از سال های گذشته اقدام به مصرف این ماده فسیلی کرده است و به نظر می‌رسد مردم این کلانشهر هم چاره ای جز تحمل آلایندگی ناشی از سوختن این ماده ندارند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: هر ساله با فرار رسیدن روزهای سرد سال و افزایش مصرف گاز طبیعی در آذربایجان شرقی نیروگاه تبریز به مصرف مازوت روی می آورد اما امسال زودتر از سال های گذشته اقدام به مصرف این ماده فسیلی کرده است و به نظر می‌رسد مردم این کلانشهر هم چاره ای جز تحمل آلایندگی ناشی از سوختن این ماده ندارند.

بر این اساس امروز در پی اعتراض شهروندان و حامیان محیط زیست، موضوع آلایندگی نیروگاه تبریز در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای آذربایجان شرقی بررسی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا، به افزایش میزان آلاینده‌های هوای شهر تبریز در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: علت اصلی این موضوع، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز است و تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده مدیریت کشوری است.

جواد رحمتی با اشاره به تأثیر منفی استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، گفت: نیروگاه‌های استان تمهیدات لازم را انجام دهند تا در صورت ضرورت، استفاده از مازوت با کمترین میزان آلودگی صورت گیرد و استانداردهای زیست‌محیطی رعایت شود.

وی با بیان اینکه میزان و چگونگی مصرف مازوت در نیروگاه‌ها باید فرایند خاص خود را طی کند، افزود: پیگیری‌های لازم برای افزایش سهمیه گاز نیروگاه‌های استان انجام شود و تا حد امکان از سوخت مازوت استفاده نشود.

رحمتی با بیان اینکه سلامت شهروندان نباید قربانی سهل‌انگاری شود، افزود: فرصت‌های زیادی در این زمینه از دست رفته است که باید جبران شود و اگر نیروگاه تبریز قادر به اتخاذ تمهیدات لازم نیست دولت با ارائه تسهیلات این فرصت را ایجاد کند.

رحمتی همچنین اعلام کرد که پیگیری‌های لازم برای افزایش سهمیه گاز نیروگاه‌های استان از وزارت نفت انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم در این جلسه گفت: نیروگاه تبریز با وجود پیگیری‌های متعدد، به دلایل مختلف تمهیدات لازم درخصوص استفاده از مازوت را فراهم نکرده است.

حسن عباس‌نژاد افزود: درصورت عدم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی توسط نیروگاه تبریز، این واحد به عنوان صنایع آلاینده معرفی می‌شود که سال گذشته نیز همین اتفاق افتاد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هم در این نشست گفت: ضرورت دارد برای حفظ سلامت مردم تمهیداتی برای جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها توسط نیروگاه تبریز انجام شود.

محمد باقر هنربر افزود: لازم است مکاتباتی با تهران و شرکت‌های برق و گاز برای تامین سوخت مایع در این نیروگاه انجام شود تا بتوانیم سهمیه سوخت مایع نیروگاه‌های بناب و تبریز را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی که به عنوان نماینده نیروگاه تبریز در این جلسه حضور داشت گفت: برخلاف سال‌های گذشته که مصرف مازوت در نیروگاه تبریز و بناب از زمان پیک مصرف گاز در استان آغاز می شد، اما امسال طبق دستور عمل وزارت از ۱۷ شهریور ماه سوخت نیروگاه تبریز را از گاز مایع به مازوت تبدیل کرده ایم.

وی اعلام کرد: از آنجایی که مالک نیروگاه تبریز بخش خصوصی است شرکت مدیریت تولید برق در استان هیچ اختیاراتی به عنوان بهره بردار برای تغییر سوخت نیروگاه به گاز مایع یا مازوت را ندارد و این شرکت حتی برای نصب تجهیزات استاندارد کاهش آلودگی هوا هم هیچ نقشی ندارد و هزینه‌های بالای خرید فیلتر در نیروگاه باعث خودداری مالک شده است.

نیروگاه حرارتی تبریز در کیلومتر ۱۶ جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده که بخش‌هایی از آن در سال ۱۳۵۷ آغاز به فعالیت کرد و به سال ۱۳۶۵ نیز واحدهای دیگر آن وارد مدار تولید شد.

استفاده از مازوت در این نیروگاه برای تولید برق در فصول سرد سال و آلودگی هوا همواره مورد انتقاد مردم و مسوولان شهر تبریز بوده است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما