شناسهٔ خبر: 50289728 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در آیین اختتامیه جشنواره کمانچه‌نوازان لرستان؛

دو کتاب حوزه موسیقی در خرم‌آباد رونمایی شد

با حضور مسئولین استانی و استادان برجسته موسیقی لرستان از دو کتاب حوزه موسیقی در خرم‌آباد رونمایی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در لرستان، عصر چهارشنبه 28 مهر ماه در آیین اختتامیه‌ی جشنواره کمانچه‌نوازان لرستان با حضور مدی  کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان، معاون هنری و سینمایی اداره کل و استادان برجسته موسیقی لرستان و هنرمندان این حوزه از دو کتاب حوزه موسیقی لرستان رونمایی شد. 

 70 ترانه لکی و لری خرم‌آبادی در قطع رحلی با 88 صفحه کمانچه‌نوازای ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی‌خان برومند در قطع رحلی با 256 صفحه به همراه فایل صوتی، کتاب‌های رونمایی شده در این مراسم بودند که توسط انتشارات هاویر خرم‌آباد به بازار نشر عرضه شده‌اند.

حجت‌اله ندری در خصوص اثر کمانچه‌نوازان خود گفت: ردیف سرچشمه موسیقی ایرانی است. یاد گرفتنِ ردیف شرطِ اول آموزش موسیقیِ ملی است. در  گذشته آموزش به طور حضوری و از استاد به شاگرد انجام می‌گرفت؛ اما امروزه هنرجویان می‌توانند علاوه بر حضور در کلاس و استفاده از تجربیات استاد با مطالعه‌ی نت‌نوشته‌های موجود ردیف گوشه‌ها را راحت‌تر به خاطر بسپارند.

وی افزود: ردیف موسیقی ایرانی از چند دهه قبل توسط موسیقی‌دان‌های طراز اول کشورمان نوشته شده است؛ اما بیشترین توجه را به تکنیک سازهای مضرابی داشته‌اند، در این راستا با توجه به علاقه‌مند شدن تعداد زیادی از جوانان و کودکان کشورمان به کمانچه‌نوازی برای کمک به این عزیزان مجموعه‌ی حاضر را با استفاده از تجربیات خود و طی چندین سال شاگردی استاد بزرگوارم آقای درویش‌رضاخان منظمی و گوش دادن به آثار صوتی شادروان نورعلی‌خان برومند و استاد علی‌زاده تهیه و چاپ کرده‌ام.

علی‌اکبر شکارچی از استادان بنام موسیقی لرستان و از داوران جشنواره کمانچه‌نوازان لرستان که خود نیز در حوزه موسیقی چندین کتاب را به رشته تحریر درآورده پیامی را به ناشر کتاب‌های «70 ترانه لکی و لری خرم‌آبادی» و «کمانچه‌نوازان (ردیف میرزا عبداله)» در خصوص کتاب‌های منتشر شده در این جشنواره ارائه داد که متن پیام بدین شرح است:
صمیمانه به همت والای پژوهشگر و نویسنده این دو کتاب درود می‌فرستم و به ایشان با مهر فراوان تبریک می‌گویم و دستان او را به گرمی می‌فشارم.

بسیار خوشحالم که هنوز در این سرزمین انسان‌هایی تلاشگر با این حد از توانایی رو به افزون هستند، آنانکه چنین کار عظیمی را به سرانجام رسانده‌اند می‌دانند که چقدر زحمت جانکاه به همراه دارد؛ ولی کار با عشق زندگی را روشنایی می‌بخشد و جان را با طراوت می‌کند. امیدوارم تلاش این هنرمند ارجمند با اقبال عمومی روبرو شود و به دانش و فهم موسیقی محلی و موسیقی دستگاهی ایران بیافزاید.

لازم به ذکر است در این مراسم از نویسنده این کتاب‌ها تقدیر به عمل آمد. 

 

نظر شما