شناسهٔ خبر: 50288072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) تشریح کرد:

5 عنصری که ما را ملزم به وحدت اسلامی و تقریب مذاهب می‌کند

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) در سخنرانی امروز خود در سمینار بین‌المللی «الزامات وحدت اسلامی در جهان معاصر» با اشاره به الزامات وحدت اسلامی، پنج عامل مهم را زمینه‌ساز توجه ویژه به وحدت و تقریب مذاهب خواند. رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) در سخنرانی امروز خود در سمینار بین‌المللی «الزامات وحدت اسلامی در جهان معاصر» با اشاره به الزامات وحدت اسلامی، پنج عامل مهم را زمینه‌ساز توجه ویژه به وحدت و تقریب مذاهب خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ حجت الاسلام والمسلمین سعید جازاری معموئی، رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) عصر امروز، 28 مهرماه در سمینار بین‌المللی «الزامات وحدت اسلامی در جهان معاصر» در پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در تهران سخنان خود را با قرائت آیه 54 از سوره مائده آغاز و تصریح کرد که مفسران از سیاق این آیه معتقدند که حقیقت دین محبت است. از این رو با توجه به این حقیقت، میان تمام مؤمنان پیوند محبت برقرار است و از این رو میان پیروان یک مذهب، دین و ادیان الهی، نوعی محبت برقرار است که مبنای وحدت است. با این حال در برابر کافران نیز توهین یا تحقیری روا نیست، بلکه عزت و عظمت مورد نظر است. لذا اگر کتاب الهی را در نظر بگیریم، وحدت میان همه ادیان الهی و تقریب بین مذاهب نتیجه می‌شود.

وی تصریح کرد از جنبه دیگر یعنی جنبه سنت نیز می‌توان گفت که با توجه به احادیثی که به ویژه شیخ حر عاملی در باب عشرت اهل عامه آورده است و فقیهان بزرگی از جمله آیت‌الله خویی، امام خمینی و مقام معظم رهبری، همه آن روایات را صحیح دانسته‌اند و تصریح کرده‌اند که ما باید بنا به سنت اهل‌بیت و بعدها فقهای امامیه وحدت و تقریب میان مذاهب اسلامی را در پیش بگیریم.

وی سومین مبنای وحدت را اصل عقلایی دانست که با توجه به اشتراکات گسترده میان فقه، اخلاق و اعتقادات میان اهل تسنن و تشیع، توجه به تقریب و وحدت و نرفتن به دنبال تفرقه، لازمه عقلانیت است.

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) چهارمین مبنا را ضرورتی تاریخی برای حفظ جهان دانست. وی در توضیح این مبنا با اشاره به استفاده استعمارگران از تفرقه و سرمایه‌گذاری بزرگ آن‌ها به قصد فروپاشی جهان اسلام تصریح کرد که از اواسط قرن نوزدهم شاهد ظهور اسلام‌هراسی و جریانی هستیم که فرقه‌سازی را در دستور کار قرار داده است و در این دوره می‌بینیم که از دل اسلام فرقه‌های بسیار آمده است که تاکنون نیز سرمایه‌گذاری بسیاری برای ترویج عقاید این فرقه‌ها صورت گرفته است. لذا مقابله با این اختلاف‌افکنی مستلزم تلاش ما برای دوری از تفرقه و توسل به وحدت است.

حجت‌الاسلام جازاری در ادامه پنجمین عاملی را که باید برای وحدت به ویژه برای شیعیان در کشور ما و همچنین سایر کشورهای دیگر به ویژه در غرب مورد توجه باشد، نخست وضعیت خاص کشور از نظر حضور برادران اهل سنت و دومین امکانات گسترده‌ای دانست که در کشورهای غربی در اختیار اهل سنت است. وی برای مثال به وجود بیشتر از 3 هزار مسجد برای اهل سنت در یک استان فرانسه خبر داد، در حالی که شیعیان هیچ مسجدی را در این استان در اختیار ندارند، لذا وحدت میان مذاهب اسلامی سبب خواهد شد تا تمام مسلمانان بتوانند از امکانات همدیگر استفاده کرده و محدودیتی علیه مذاهب خاصی وضع نشود.

وی در پایان تصریح کرد که این پنج عامل ما را به‌سوی تقریب و وحدت پیش می‌برد و امیدواریم که این مهم در حوزه‌های علمیه و نهادهای تولید علم شیعه مورد توجه قرار بگیرد.

گفتنی است، سمینار بین‌المللی «الزامات وحدت اسلامی در جهان معاصر» عصر امروز از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در محل این پژوهشکده برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) و جمعی از اندیشمندان کشورمان در آن حضور یافته و سخنرانی کردند.

انتهای پیام

نظر شما