شناسهٔ خبر: 50286491 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

معاون بهداشت دانشگاه: واکسیناسیون بانوان باردار و زایمان کرده به دلیل اهمیت بالایی که در حفظ سلامت خانواده دارند از اولویت به سزایی برخوردار است

دکتر علیرضا اولیائی منش؛ به همه خانم‌های باردار و زایمان کرده توصیه کرد با توجه به تاکید استادان علمی زنان و زایمان کشور به انجام واکسیناسیون، هر چه سریعتر برای دریافت واکسن به پایگاه‌های سلامت و یا مراکز انجام واکسیناسیون مراجعه کرده و خود را در برابر بیماری کرونا واکسینه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا تهران، معاونت بهداشت، توصیه دکتر اولیائی منش به خانم‌های باردار و زایمان کرده در خصوص واکسیناسیون کووید 19 به شرح ذیل است:
واکسیناسیون واژه شناخته‌شده‌ای در جوامع بشری است و انسان بارها برتری خود بر بیماری‌های جدی و مهلک را با ساختن واکسن به اثبات رسانده است. بیماری کووید 19 نیز از این مقوله مستثنی نیست.
از آغاز شیوع بیماری کرونا در پایان سال 1398 در جهان دانشمندان و شرکت‌های متعدد اقدام به شناسایی بیماری و ساختار آن کردند. در اواخر سال گذشته واکسن تهیه و در اختیار مردم قرار گرفت.
خوشبختانه در سال جاری با همت دانشمندان و سرمایه‌گذاران فرهیخته، واکسن کرونا در کشور نیز تولید و پس از طی آزمایش‌های لازم، تاییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت و توزیع آن آغاز شد و در حال حاضر کمبودی در خصوص تامین واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی کشور، وجود ندارد.
آمار و شواهد علمی حاکی از آن است که ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون در صورتی مهیا می‌شود که غالب مردم دو نوبت واکسن دریافت کرده باشند، البته بعد از انجام واکسن نیز حفظ اصولی مانند ماسک زدن، شستشوی دست‌ها و تهویه حتما باید رعایت شود.
به همین دلیل هدف حافظان و مدافعان سلامت بر تامین شرایط لازم برای انجام واکسیناسیون حداکثری مردم قرارگرفته و به‌صورت شبانه‌روزی واکسیناسیون در حال انجام است.
در بین گروه‌های هدف واکسیناسیون، خانم‌های باردار و زایمان کرده به دلیل اهمیت بالایی که در حفظ سلامت خانواده دارند از اولویت به سزایی برخوردار هستند. پس از تایید واکسن سینوفارم در کمیته کشوری سلامت مادران و با توجه به مستندات علمی جهانی از نظر بی‌خطر بودن واکسن برای مادر و جنین، واکسیناسیون مادران باردار طبق دستورعمل وزارت بهداشت بعد از هفته ۱۲ بارداری تا قبل از هفته ۳۹ بارداری انجام می شود. در ده روز اول بعد از زایمان واکسیناسیون انجام نمی‌شود ولی بعد از آن مادر می تواند واکسن سینوفارم را تزریق کند و شیردهی هم داشته باشد.
در حال حاضر برای سهولت دسترسی، واکسیناسیون خانم‌های باردار در همه پایگاه‌ها و همچنین مراکز تعیین‌شده برای انجام واکسیناسیون عمومی انجام می‌شود.
تاکنون نیمی از خانم‌های باردار بالای 12 هفته نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و نوبت دوم عده‌ای نیز در حال انجام است، امیدواریم بتوانیم به پوشش کامل نوبت اول و دوم واکسیناسیون برای خانم‌های باردار و زایمان کرده دست‌یابیم.
انتظار داریم تمامی همکاران حوزه سلامت اعم از شاغلین حوزه‌های دولتی و خصوصی، به ترغیب جامعه خصوصا خانم‌های باردار که جزء گروه‌های حساس هستند برای انجام هر دو نوبت واکسن اهتمام ورزند.
به همه خانم‌های باردار و زایمان کرده توصیه می‌کنم با توجه به تاکید اساتید علمی زنان و زایمان کشور به انجام واکسیناسیون، هر چه سریعتر برای دریافت واکسن به پایگاه‌های سلامت و یا مراکز انجام واکسیناسیون مراجعه کرده و خود را در برابر بیماری کرونا واکسینه کنند، زیرا شواهد علمی نشان داده است افرادی که واکسن زده‌اند در برابر ابتلا مقاوم شده و در صورت ابتلا نیز آمار مرگ‌ومیر و یا بستریشان به‌طور قابل ‌ملاحظه‌ای کاهش ‌یافته است. تاکنون مشکلات یا بیماری در جنین یا نوزادان متولد شده از مادرانی که واکسن زده‌اند دیده نشده و خانم‌های باردار نباید نگران سلامت خودشان و یا فرزندشان پس از تزریق واکسن باشند.
امیدوارم بتوانیم با اهتمام همه سیاستگذاران، فعالان حوزه سلامت و مردم شریف و ارزشمندمان به‌زودی شاهد روزهای بدون همه‌گیری کرونا در کشور بوده و سوگوار از دست دادن خانم‌های باردار و زایمان کرده به دنبال ابتلا به بیماری کرونا نشویم.

کد خبرنگار: 240301

نظر شما