شناسهٔ خبر: 50267263 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس:

طراحی لباس در ایران با نگرش‌های اجتماعی مرتبط است

کاشان - ایرنا - دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاریخچه طراحی لباس در ایران، به نوع فرهنگ، آداب و رسوم، قوانین و نگرش‌های اجتماعی مرتبط است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مریم پورشهابی سه‌شنبه‌ شب در آیین اختتامیه دومین رویداد ملی فرهنگی و هنری فردخت کاشان افزود: مد و لباس تا حد زیادی در گرو فرهنگ جامعه است و بر این پایه در بیشتر طرح‌ها و مدهای ایرانی می‌توان پیوند طرح‌های سنتی را با ایده‌های جدید مشاهده کرد.

وی، لباس را یکی از جلوه‌های هویت ملی و از عناصر فرهنگی هر جامعه دانست و اظهار داشت: این مهم بیانگر امنیت و رشد تعلق و بر پایه آگاهی و درک افراد از جمله تابعیت، قومیت، دین، طبقه فرهنگی و اجتماعی است که هر گروه از جامعه را متمایز می‌سازد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایرانیان را دارای تمدن ۱۰ هزار ساله دانست و افزود: تاریخچه طراحی لباس و پوشش در ایران به دوران غارنشینی نسبت داده شده و ابزارهای ریسندگی که در حفاری‌های زمین‌شناسی شمال کشور کشف شده بیانگر آن است که ایرانیان از این ابزار نزدیک به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح استفاده می‌کردند.

وی، نوآوری ایرانیان در عرصه پوشاک را همواره زبانزد عام و خاص و شهره جهانی بیان و اضافه کرد: پیشنیه طراحی لباس در ایران دارای تاریخچه غنی است و نمی‌توان آن را محدود به زمان و تاریخی خاصی دانست.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایرانیان هنردوست اثبات کرده‌اند که اگر فرصت یادگیری داشته باشند می‌توانند بهترین طرح‌های مدل و لباس را ایجاد تا سایر کشورها از آن الگو برداری کنند.

رییس شورای اسلامی شهر کاشان نیز با بیان اینکه بدحجابی یکی از معضل‌هایی است که جامعه ایرانی را به انحراف می‌کشاند، تاکید کرد: تمامی مسوولان باید به این منکر آشکار توجه داشته باشند.

طراحی لباس در ایران به نگرش‌های اجتماعی مرتبط است

علی هاشمی طاهری افزود: باید لباس‌هایی برای بانوان در جامعه طراحی و دوخته شود که جوانان به انحراف کشیده نشوند و شاهد ازدواج‌های پایدار در جامعه باشیم.

وی، برگزاری همایش‌های ازدواج پایدار را خواستار شد و گفت: این مقوله بسیاری مهم است تا ازدواج‌هابه طلاق منجر نشود.

به گفته وی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بودجه بیشتری به موضوع ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اختصاص دهد تا از بدحجابی در جامعه جلوگیری شود.

همچنین مسوول بسیج خواهران ناحیه مقاومت بسیج سپاه کاشان گفت: ۱۷۰ اثر شامل  ۱۴۰ دست لباس و ۳۰  طرح به دبیرخانه دومین رویداد ملی فرهنگی و هنری فردخت ارسال شده است.

عادله‌سادات تقاعدیان افزود: از این تعداد، ۸۰ اثر برگزیده از ۲۴ تا ۲۹ مهر در نمایشگاه خانه تاریخی طباطبایی‌ها در معرض دید عموم قرار گرفته است.

طراحی لباس در ایران به نگرش‌های اجتماعی مرتبط است

وی جذب و تقویت طراحان، دوزندگان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و حامیان فرهنگی بخش تولید ملی را از جمله هدف‌های برگزاری دومین رویداد ملی فردخت برشمرد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی رفاهی شهرداری کاشان نیز با تاکید بر لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه گفت: ترویج فرهنگ فاطمی نقش بسزایی در عفاف و حجاب جامعه دارد و الگوی ترویج این فرهنگ به معنای واقعی فرهنگ عفاف و حجاب در کشور است.

محمدحسین واحدیان، ترویج فرهنگ فاطمی و عفاف و حجاب  را موجب تحکیم بنیاد خانواده دانست و افزود:  این مهم جبهه نخست جنگ نرم است که دشمن همواره می‌کوشد با آن خانواده‌های ایرانی را متزلزل کند.

وی، تاثیر آسیب‌ها و معضلات فرهنگی را بیش از مشکلات اقتصادی دانست و تاکید کرد: تمامی  دستگاه‌های اجرایی به ویژه نهادهای فرهنگی باید به این مقوله توجه کنند.

در آیین اختتامیه دومین رویداد ملی فردخت کاشان که در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد، هیات داوران، در رشته «مانتو اجتماع» نجما چمنی مجرد، آسیه تاج امینی، زینب گندمگار و در رشته لباس مجلسی، عارفه بوستانی، راضیه شعبان، نرگس پورقدرت، سارا عرب، زهرا اتباقی، مرضیه چرخچی و ملیکا محمدی را به عنوان برگزیدگان انتخاب کردند.

در رشته‌ لباس مجلسی نیز صدیقه گندمگار و فاطمه بیکی حسن از سوی هیات داوران برگزیده شدند.

طراحی لباس در ایران به نگرش‌های اجتماعی مرتبط است

هیات داوران در بخش کانکشن‌ها، فاطمه اسماعیلی طاهری، ملیحه زرگرزاده، ایمان دوست، زهرا سبک‌بال و فاطمه شریفی را به عنوان برگزیده معرفی کردند.

در بخش‌های تصویری‌سازی و منتخب مردمی به ترتیب خانم میرترابی و زهرا خوشدلی از سوی هیات داوران انتخاب و جایره ویژه دانش‌آموزی دومین رویداد ملی فردخت کاشان نیز نصیب بانوان میرعلی، عابدی و عبداللهی شد.

اختتامیه دومین رویداد ملی فرهنگی و هنری فردخت با موضوع رقابت طراحی و دوخت پوشش ایرانی و اسلامی سه‌شنبه شب با معرفی برترین‌ها در سالن غیاث‌الدین جمشید دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد. 

نظر شما